Legenden blev kortvarig - första intrycket!

Discussion in 'Legend' started by teddyjohan, Jun 7, 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick min Legend idag; som regelbundna läsare på Swedroid säkert sett har jag skrivit i flera trådar att jag fick en på köpet med ett abonnemang jag ändå skulle ha tagit. Detta trots att jag egentligen inte vill ha en Legend. Här är mitt första intryck!

Skärmen har väldigt fina färger, men upplösningen är lägre än vad jag hade förväntat mig. Visst, texten är skarp och färgerna är vackra, men t.ex. bakgrunden och foton ser fortfarande inte så fruktansvärt mycket bättre ut än på t.ex. min Tattoo (undantaget färgerna och skärpan)! Dock är jag redan efter en minut förälskad i AMOLED-skärmen! Responsen är bra, men inte överdrivet bra. Systemet fungerar dock väldigt snabbt, det måste jag säga. Skärmen känns dock inte alltid så precis; särskilt "dragmenyn" i topp (statusbaren) är svår som tusan att dra ner, och precisionen är låg på knappar och dylikt. Dock har jag inte kalibrerat skärmen för detta, men detta är alltså mitt spontana intryck!

Installationen gick väldigt snabbt och smärtfritt och den svenska översättningen ser bra ut. Redan inledningsvis dyker några udda buggar upp; t.ex. öppnar Legenden webbläsaren när jag klickar på ikonen "Meddelanden"!

Vad gäller skal och kropp så kan jag bara hålla med recensionerna - den känns helt enkelt fantastisk! Som befarat gäller det dock inte knapparna på framsidan, som faktiskt känns rent ut sagt sämre än (och definitivt mer högljudda) än knapparna på redan nämnda budgetmobil av samma märke. Upplevelsen av den optiska joysticken är desto sämre; den fungerar bra för att hoppa runt i texter man skriver men inte fullt så bra upp och ner. Dock är det ju HTCs "grej" numer så det får vi väl leva med - dessutom ser den riktigt snygg ut, och diskret!

Ett otroligt enerverande faktum är att jag alltid lyckas dra fingret någon cm ovanför den optiska läsaren när jag tar bort fingret (jag är högerhänt) från Hemknappen, vilket medför att jag hoppar till en annan startskärm. Man kanske vänjer sig, men spontant känns det inte så positivt.

Allt som allt känner jag att det är en snygg och grym telefon som dock är lite väl dyr i förhållande till innehållet. Personligen skulle jag tveklöst behållit telefonen om det inte vore för att formatet känns lite väl stort och klumpigt, särskilt när man är van vid den mindre Tattoo.

Skillnaden mellan Legenden och den kommande Wildfire vad gäller upplösning och mjukvara känns för liten för att jag ska vara beredd att ge upp formkravet. Javisst, Wildfire har QVGA och kommer nog inte se ut i närheten lika bra som Legend skärm-mässigt, men samtidigt är det något jag kan leva med för det jag använder den till. Upplösningen känns låg även på Legend som sagt; inte för det mesta men ibland. Det känns vidare onaturligt och jobbigt att sträcka på mina små fingrar för att komma åt skärmlås-knappen på ovansidan.

Det var mina korta tankar. Ska behålla Legenden ett par dagar och sen får vi väl se om jag säljer den. I dagsläget har jag bara packat upp den för att prova den och se så den fungerar. Några bud? :)

2. hallebubbsan

hallebubbsan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

den tappar inte anslutning till wifi och 3g för att sen gå upp till full täckning igen? läste de i nån recension.

3. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är kvar om man bortser från skärpa och färger?

4. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Att bilderna inte ser helt bra ut har nog inte enbart med upplösningen att göra. Jag tror att HTC har rätt kassa algoritmer för att förminska bilderna så att de passar skärmen. Eller kassa och kassa, de har väl valt snabbhet istället för kvalitét. Sen är gamman för högt ställd vilket ger "gryniga" bilder, speciellt då i de mörkare partierna (de ljusa ser bra ut). Har inte hittat något sätt att fixa gamman. Nog tycker jag bilder ser bättre ut på Legend än på Tattoo, skarpare, bättre färger och framförallt bättre kontrastomfång.

Ge telefonen några dagar att "smälta in". Vissa grejer blir en vanesak medan andra blir irritationsmoment.

5. teddyjohan

MINA ENHETER

Upplösningen är högre, men inte särskilt hög ändå. Skärpan hör förvisso till upplösningen, men den är väl nära nog maximal. Färgerna har ingen relevans till det, Wildfire's QVGA skärm har lika många färger som Legenden. Instämmer oxå ang. gamman, även om den känns mycket bättre på Legenden än på Tattoon. Jag menar, man tyckte svart var svart innan man bytte till Legenden men nu ser ju det svarta på Tattoon mest grått ut :)

Det man blir mest nöjd med förutom chassit/kroppen är i mitt tycke skärmen. Den största besvikelsen, och den är ganska stor, är just knapparna. Returknappen är okej men hemknappen är fruktansvärd. Det kanske rättar till sig när man gett den lite tid dock, jag kan leva med det som det är nu så länge det inte blir värre.

Jag har beslutat mig för att ge den ett försök; så jag tänkte använda den ett par veckor innan jag ev. säljer den! :)

6. eg0n

eg0n Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

min hemknapp har tryckts ner så att knappens vänstra översta hörn är lite under sjävla skärmen.. så ja kan känna den vassa kanten lite lätt på skärmen.. de e dåligt. och dom är väldigt plastiga och ja.. dåliga.. men jag använder den inte så jätte ofta men....

7. teddyjohan

MINA ENHETER

Hoppas det blir bättre med tiden, eller att det dyker upp en bra ersättningsmodell så man kan uppgradera framöver. Som sagt, typ en HTC Wildfire fast med "bra" spec!

8. pops

pops Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus Two
    Desire?

9. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så nöjd med min Legend, ångrar inte en sekund att jag inte köpte en Desire.

Om den kommer ut en lika snygg och lagom stor som Legend i framtiden med kanske 2 GHz så kommer jag uppgradera igen, annars inte alls.

10. teddyjohan

MINA ENHETER

Desire var en modell jag kikade på före Legend men den kändes helt absurt stor. Vilket egentligen är komiskt, eftersom det bara rör sig om några cm skillnad, men jag fick ont i tummen när jag använde den och kände att, nej, jag vill inte behöva ha telefonen i ett koppel bredvid mig om jag ska nånstans...

11. vhartman

vhartman Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är helt nöjd med min Legend, testade också SE X10 men jag tyckte den var lite för jobbigt att sköta.

12. teddyjohan

MINA ENHETER

Ett problem jag har är att mina widgets inte uppdaterar. Det funkar bra för mailen, men News och FriendStream uppdaterar bara manuellt. Inställningarna är satta på auto och synk 1 ggr per timme. Mobil data och bakgrundsdata aktiverat. Hmm....tips?

13. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Friendstream är snygg, fast är dålig på att synka tycker jag, verkar inte ta med riktigt allt som man får med en manuell synkning.

Jag kör mest med Facebook for Android, den är snabbare, enklare och inte riktigt lika snygg.

Dessutom, desto mer synktjänster du kör i bakgrunden, desto mer batteri slösar du på. Bara en tanke :)

14. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om friend stream inte uppdaterar så kan man testa att logga ut och in igen på facebook/twitter/flickr. Jag hade problem med att twitter flödet inte uppdaterades, fixade sig efter att jag loggat ut/in. Hade problem att uppdatera när jag hade lite dåligt med utrymme på telefonen också.

15. teddyjohan

MINA ENHETER

Tack för tipset, dess värre uppdateras inte news heller? Tips?

16. Lobbe

Lobbe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bjuder 3500kr för legenden :)

17. teddyjohan

MINA ENHETER

Taget! Skickat ett PM till dig!