Lek med LCD density

Diskussion i 'ZTE' startad av botze, 23 maj 2011.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej,

Vill bara tipsa om att det går att ändra upplösningen på displayen med lcd density changer (eller någon annan app, finns många som kan ändra lcd density). Jag har labbat och lekt och har kommit fram till att jag trivs mycket bättre med högre upplösning (lägre värde på lcd density). Default i CM7 är 160, jag kör nu på 130, känns rätt lagom. Plattan ser lite mer "premium" ut med högre upplösning, tycker jag! Man får ju plats med mer också :)

Kräver root men det är ju default i Light Roast och CM7.

Plajz0r gillar detta.
  2. widL

widL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Asus Zenfone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 6
    Det blir lite förvirrande när du säger att det går att höja upplösningen, vilket inte är sant. Upplösningen är pixlar på bredden gånger pixlar på höjden. Pixlarna är fysiska, och sitter i skärmpanelen. Det går därför inte att höja eller sänka den maximala upplösningen utan att byta skärmpanel.

Effekten av att förminska text- och bildelementen borde bli densamma som att sänka upplösningen, när vi talar skärpa. Du får plats med mer på skärmen, men eftersom upplösningen är densamma så kommer varje bild/bokstav representeras av färre pixlar, vilket borde vara direkt jämförbart med att sänka upplösningen.

Rätta mig gärna om jag har tänkt fel. :)

3. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jo jag vet att man inte höjer upplösningen, egentligen :) men det var det enklaste sättet att beskriva det, eftersom alla höjt upplösningen på sin pc-skärm. Egentligen har jag ingen aning om vad lcd density innebär.

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det som LCD Density anger är pixeltätheten (pixlar per fysisk längdenhet) och styr hur grafiken skalas. Detta för att 3 tums skärm med 240x320 pixlar skall visa samma storlek på text m.m. som en 3 tums skärm med 480x800 pixlar.

Jag gissar att den anges i pixlar/tum men man följer inte det slaviskt utan det som används är densiteterna 120(ldpi), 160(mdpi) och 240(hdpi). På en telefon med 2.5-4 tums display motsvarar det oftast av upplösningarna QVGA(240x320), HVGA(320x480 och WVGA(480x800).

Vi har dock en WVGA skärm som är 7 tum och 2.1 installationen använder 240 eftersom Android 2.1 inte har så bra förståelse för att allt inte är telefoner men i 2.2 som fattar detta lite bättre så används 160.

När man kompilera Android så väljer man att kompilera med förskalad grafik för ldpi, mdpi och/eller hdpi. Så kör man hdpi på en Android installation som bara innehåller mdpi grafik så skalas ikoner m.m. upp till hdpi. Samma sak om man går att andra hållet. I det båda fallen innebär det ett perstandaförlust och i det första fallet även en förlust i detaljrikedom.

ZTE's 2.2:a innehåller om jag inte minns fel grafik för mdpi och hdpi. Kör man något annat än 160 eller 240 så innebär det att grafik skalas om.

CM7:an jag kompilerat har kompilerats för mdpi och är optimal att köra med densitet 160. Man skulle kunna kompilera med även ldpi och hdpi grafik men då kommer den att ta mer plats.

botze gillar detta.
  5. Delarium

Delarium Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Kör 150 på min Light, det blev ganska lagom. Försämras videoprestandan något av detta?

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Var får du allt ifrån kallt_kaffe? Herregud, vilket outsinlig källa av kunskap vi har på forumet :)

Jag tycker plattan ser konstig ut med 160 i LCD density, tycker 130 eller 140 känns mer lagom. Om det går att kompilera CM7 med detta så skulle jag uppskatta det mycket :) kan lätt offra lite dataarea för det, kör man med app2sd är det ingen större begränsning ändå.

7. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

^ killen är en levande wikipedia sida. :-)

8. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det är fortfarande 8-9Mb's marginal med 156Mb system om jag kompilerar in ldpi, mdpi och hdpi grafik. Observera dock att kör man inte exakt 120, 160 eller 240 så skalas alla bitmappar om. Dock har långt ifrån allt någon förgenererad ldpi grafik så även om man kör 120 så skalas nog ändå en hel del om så om man kör 120 eller 140 kanske inte gör så mycket skillnad perstandamässigt.

Kör man med 120 så ritas t.ex. ett "A" med samma mängd pixlar som det gör på en HTC Wildfire.

9. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om jag har räknat rätt så har Light:en 133pixlar per tum (om nu diagonalen är exakt 7 tum). Någon som mätt skärmen?

EDIT: Enligt samma beräkning skulle min HTC Desire ha 252pixlar per tum.
    EDIT2: 133 ser faktiskt inte så tokigt ut.

Last edited: 24 maj 2011
  10. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag säger ju det, tycker 130 är snyggt och läsbart :)

11. Delarium

Delarium Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Kör 135 nu och det ser nice ut. Kan man räkna ut på något sätt vilket som borde bli "bäst"? Det går ju inte att ändra nativeupplösningen, men ändå.

EDIT: Tangentbordet blir lite konstigt, blir vita rader mellan knapparna.
    EDIT2: Åtminstånde vid 141 försvinner raderna mellan knapparna på tangentbordet.

Last edited: 24 maj 2011
  12. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Man får nog testa sig fram.

13. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har postat en ny build av CM7 nu där ldpi och hdpi är inkompilerat.

botze gillar detta.
  14. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag är inne på min 3:e tablet nu och samtliga har lidit av ett knasigt aspect ratio. Alla har haft en förvrängd bild som gör att t.ex porträttbilder blir väldigt avlånga.
    Det är samma fenomen på 7" 800*480 och 10.1" 1024*600.

Jag har testat lite olika LCD Denisty och funderar nu på om det går att korrigera aspect ratio problemet med olika LCD Density för X & Y?

Ingen av de appar jag sett har kunnat göra denna ändring, men jag har sett skärmdumpar på "build.prop" som har haft både X & Y värden. Båda har dock haft samma värde.

Någon som vet svaret på detta? o_O