Lenovo S920

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av flipp, 27 nov 2013.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

Utförliga specifikationer finns här:
    http://www.gsmarena.com/lenovo_s920-5385.php

Köpte mig en S920 när jag var i Bangkok förra veckan. Telefonen gick på ca 1600 kr. Finns att köpa för ungefär samma pris hos olika internationella näthandlare.

Första intryck
    Det som gör S920 intressant är enligt min mening skärmen, vikten, tunnheten och priset. S920 har också plats för dubbla simkort.

Vill man ha en phablet som ligger lätt i handen och lätt glider ner i fickan är S920 ett av de bättre alternativen. Har tidigare haft en Galaxy Note 2 och jämfört med den känns S920 märkbart lättare i handen.

Processorn i S920 är lågbudget (MT6589 Cortex-A7 Quad Core 1.2GHz ) men Lenovo har lyckats optimera mjukvaran ganska bra. Skulle inte säga att den känns segare eller laggigare än jag minns t.ex. Note 2. För det mesta flyter allt på bra. Har dock inte testat några krävande spel ännu men den ska ha en bra GPU så det lär inte blir några problem.

Skärmen (IPS) är stor (5,3 tum, 720p) ljusstark och har goda betrakningsvinklar. Helt klart en av de mer imponerande aspekterna av S920 med tanke på priset.

Hur känns telefonen i handen? Ganska bra, speciellt om man inte har något emot "samsungplast". Största fördelen är att den lätt att hålla i på grund av den låga vikten. En nackdel är att den avtagbara batteriluckan knarrar lite. Noterade detta även på det testexemplar som fanns i butiken. Dock inget som stör närmvärt mycket.

Batteritiden verkar bra under användning. Trots att batteriet bara ligger på 2250mAH verkar det ge förvånsvärt många timmars surftid. Standbytiden var dålig de första dagarna men har efter några laddningar blivit mycket bättre (oklart varför). Kan också tillägga att batteriet är utbytbart.

Kameran har jag inte hunnit testa så mycket ännu. Verkar som det krävs mycket ljus för att bilderna ska bli bra.

Vad gäller samtalskvalitet har jag ännu inte testat att använda ett simkort i telefonen utan ännu bara kört den som skypetelefon och där låter allt bra.

En kort summering efter en vecka;

Fördelar
    Skärmen
    Vikten
    Tunnheten
    Lenovos sparsmakade GUI

Neutralt

Batteritiden
    Flytet när man använder telefonen

Nackdelar
    Byggkvaliteten
    Kameran
    Skärmen saknar Gorillaglas

Last edited: 27 nov 2013
  2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag håller med om det mesta.

Dock så är byggkvaliteten inte dålig bara för att det är plast, du blandar ihop byggkvalitet med "känsla". Och känsla har inget med kvalitet att göra.

Sen tycker jag att säga "bara 2250 mAh" är väl lite överdrivet också, de första mobilerna som släpptes i Sverige med större batterier än så (som var vanliga mobiler) var HTC One (med typ samma batteri 2300 mAh) och Galaxy S4 (2600 mAh). Då kostar dessa mobiler en hel del mer också.

Sen kan det tilläggas att S920 har kompass och bullerdämpning via dubbla mikrofoner, till skillnad från de flesta billiga mobiler.

3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Att plastluckan knarrar skulle jag säga är ett tecken på halvdålig byggkvalitet. I övrigt håller jag med om att plast inte med nödvändighet innebär dålig byggkvalitet. Bortsett från batteriluckan känns den solid men inte i nivå med t.ex. Lenovo K900.

Angående batteriet tycker jag det är litet för en så stor skärm. Å andra sidan verkar batteritiden vara bra trots detta så Lenovo har onekligen lyckats med att optimera hårdvara och mjukvara. Att skärmen är 720p snarare än 1080 hjälper säkert.

Bra att du uppmärksammat kompass och bullerdämpning. Glömde det.

Har lyckats få mitt microsim att fungera nu (telefonen har fullstor simkorsplats). Så nu ska jag lägga min Lumia 925 åt sidan och testa att använda den som vanlig telefon ett tag.

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Så länge det inte knarrar om du inte tar av luckan spelar det ingen roll? Har en svart Lenovo A760 och en Galxay Nexus här och plastluckorna känns exakt lika.

Möjligt att det knarrade på den vita A850 jag köpte förut men lär göra det på andra tillverkares mobiler med samma vita plast (polykarbonat) också. Så det har nog inget med kvalitet att göra.

Klart att en stor metallmobil känns "bättre", men den har många nackdelar också.

5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det knarrar även när man håller i telefonen. Det beror på att plastluckan glappar lite. Det var samma sak på testexemplaren jag prövade i bangkok så var redan inställd på detta. Ingen big deal men ett litet minus. Blir spännande att se hur bra batteritiden är nu när jag kommer använda den fullt ut.

Såg precis S930 som verkar snarlik men har 6 tums skärm finns i Kina: http://www.gizchina.com/2013/10/29/lenovo-s930-6-phablet-costs-246/

6. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OK, det knarrar inget på den A760 jag har, och jag märkte inget på A850 heller. Inte för att jag märkte av något när jag provade S920...

7. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Jag ska till Thailand nästa vecka, landar i Bangkok, finns där mycket sådana butiker? Jag tänkte köpa med mig en billig kinatelefon nämligen..

8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok. Testade två eller tre ex på resan och alla knarrade lite.

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns en stor galleria som heter Pantip Plaza. 4-5 våningar med bara elektronik. Där hittar du en hel del. Dock skulle jag inte rekommendera att köpa något begagnat eller en telefon av småhandlarna där (du kan bli lurad). Längst upp har du en stor och seriös IT-butik som har ett hyfsat stort sortiment.

Själv handlade jag på Jaymark som finns högt upp i en av galleriorna på Siam Square. De har Oppo, Lenonvo och Huwawei. Butiken gav ett bra intryck. De öppnade kartongen och lät mig testköra telefonen innan jag köpte den. Priserna är helt ok. Huawei Mate för ca 2000 t.ex.

10. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Perfekt, tack! 2000 för en Mate är billigt!!

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, absolut. De hade ett erbjudande på den men ordinarie pris var inte så mycket dyrare. Var sugen på den, Lenovo P780 (också ca 2000 kr) samt Lenovo K900 (2600kr) men det blev S920 till slut. Känns onödigt att köpa en alltför dyr telefon om den skulle gå sönder (garanti är nog bara att glömma).

12. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Jag har haft två Mates med dålig erfarenhet tyvärr, lightbleeding mm, synd på en grym telefon.

Jo köper man mobiler på det viset får man nog gå in med inställningen att där inte finns garantier

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har använt S920 ganska frekvent nu. Gillar den skarpt. Väldigt prisvärd. Skärmen är helt klart trumfkortet samt att den är så lätt och tunn. Samtalskvaliteten är också bra. Batteritiden är okej. Inte alls i klass med Note 2 men räcker en dag med relativt mycket användning. Kameran är inte speciellt bra.

Slutsats: Vill man ha en phablet för mindre än 2000 kr är S920 ett riktigt bra köp. Dock är den självklart inte lika bra som dyrare phablets(t.ex Note 2 eller 3, HTC One Max m.fl.) men det kan man ju inte förvänta sig heller.

fluppen gillar detta.
  14. Krille1869

Krille1869 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 mini
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag har en S920 som ej är rootad.
    Är det någon som kan förklara om Dual sim funktionen är inbyggd i själva ROMen ?
    Om jag skulle vilja lägga in en custom ROM förlorar telefonen då Dual Sim eller är det en
    separat funktion ?

15. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fick min S920 idag, inget knarr vad jag kan höra, och då har jag ändå tryckt lite extra.

16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 695
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra. Inget du känner heller när du håller i telefonen, att det glappar?

Knarr drar helt klart ned känslan. Kanske var en viss batch av S920 som drabbats av detta eftersom jag upplevde det på 3-4 exemplar.

17. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Känner inget och hör inget, men använder ändå skal nu. Dock roamar den på ena SIM-kortet och kan inte registrera andra SIM-kortet på nätet... gissar att den har fel basband, ska testa att byta efter jag gjort backup ikväll. Tredje Kina-mobilen i rad som inte fungerar som den ska out-of-the-box... Börjar bli lite tröttsamt.

18. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Jo, det är lite lotteri med kina budgettelefoner om allt funkar osv. Lite spänning också vid beställningen, ska den slinka igenom tullen? Det ingår kan jag tycka och man blir ju än mer nöjd med köpet när man får något billigt och bra! Vilka kina-lurar har du testat som strulat för dig? Jag har haft tur med min Neken N6. Den andra jag köpte så pajade simkortshållare nr.1. Tur att paypal finns..

19. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nu är det inga problem med kvaliteten på de mobiler jag köpt utan problemen kommer av att hårdvaran är enbart för Kina, sen har man antingen a) flashat firmware för en (förhoppningsvis väldigt lika) internationell modell som säljs utanför Kina eller b) kört med den kinesiska firmwaren och hoppas den funkar bra även med andra operatörer än China Unicom.

De modeller jag haft är Lenovo A760 (någon bugg i firmware så den inte funkar med WCDMA 900 MHz och dubbla SIM-kort), Lenovo A850 (bugg i säljarens firmware som jag fixade, annars fungerar den bra vad jag märkt) och nu S920 (enda som egentligen inte fungerar nu är Tele2 via GSM, säljaren trodde att IMEI försvunnit men får kolla vidare på det ikväll).

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Angående frekvenser, operatörer, basband och roaming har jag efter ganska mycket testande kommit fram till:
    • Med GravityBox kan man slå på "nationell dataroaming". Det funkar som det ska, den kör med Telia utan roaming och man behöver inte slå på den vanliga roamingen. Med detta är jag nöjd (hade jag behövt slå på internationell dataroaming och sen tagit bort R-indikatorn hade jag inte varit nöjd).
    • S920 med internationellt basband (V23) fungerar med WCDMA 900 MHz, Tre funkar utan roaming (i Stockholm, möjligtvis annorlunda på andra ställen), Telia funkar med "nationell roaming" och Tele 2 funkar med 3G (utan roaming där jag är). Dock hittar den bara Telias GSM-nät, så Tele2 (och antagligen Telenor) fungerar inte med GSM. Söker man efter nätverk så hittas inte "24024"-nätet. Har provat med nyaste internationella basbandet för P780, det gjorde ingen skillnad.
    • S920 med nyaste kinesiska basbandet (V52). Nu fungerar Tele2/Telenor GSM (nätet "24024" hittas), dock stöds inte WCDMA 900 MHz utan bara WCDMA 2100 MHz. Så kör man Tre kommer man få sämre täckning.

Detta är på en kinesisk S920, men jag tror inte det skiljer något på den internationella hårdvaran.