Letar efter en platta för serier och manga.

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Isakksson, 18 nov 2014.

1. Isakksson

Isakksson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Är på jakt efter en surfplatta som jag endast skall använda till att läsa serier och manga på.
    Till en början så kollade jag på lite olika läsplattor (Kindle etc) men insåg att de inte är optimala för att läsa serier utan bök.
    Jag är dock lite tveksam till om jag skall köpa en billig androidplatta eller en iPad Mini 2.
    Mini:n kostar 2500 kr. Inte så mycket pengar egentligen, men kommer bara att använda den till serier och manga så känns lite onödigt. Så min fråga är egentligen om man kan få något bra för just mitt ändamål för en mindre summa.

En liten kort önskelista.
    • Android
    • Skärmstorlek runt 7 - 9 tum (Inte mindre än 7 tum)
    • Relativt billig, runt 1000 - 1400 kr
    • Behöver inte ha någon monsterprestanda. Har redan en OnePlus One som klarar av allt jag vill förutom just läsa serier.
    • Köper gärna från Kina.
    • Inte allt för smal skärm, iPad Mini-skärmen är egentligen optimal.
    Någon som har köpt en surfplatta för samma ändamål som mig?

Last edited: 18 nov 2014
  2. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Klart att det är roligare med nytt, men annars kan du ju kanske leta efter en begagnad Nexus 7 (2012 eller 2013 edition). Jag använder mestadels min Nexus 7 (2012 WiFi edition) till böcker och just manga (det senare via appen "Mango"). Den börjar däremot kännas rätt seg idag, men det är å andra sidan normalt sett bara något man märker av när man växlar program eller hoppar till Home-sidan, inte när man väl sitter och läser.

Själv är jag rätt inne på att byta upp mig till Sony Xperia Z3 Compact Tablet - lite större skärm, betydligt mycket tunnare och lättare, och dessutom med bonusen att den är vattentät och klart mycket piggare. Egentligen väldigt mycket overkill för mina syften också, då den kostar 3500 i WiFi-version, men i alla fall. (Vet inte vad jag ska göra av min Nexus 7 än, dock.)

Se'n finns det säkert klart billigare nya plattor också, men ta en titt på dem i verkligheten, så att du får en upplevelse av hur skärmen är. Min kära mor fick en platta, men den går typ inte att använda i porträttläge, på grund av att kontrasten ändras så extremt med olika vinklar att den lilla skillnaden i vinkel från höger öga till vänster öga gör att man blir yr, och att försöka läsa en text blir halft olidligt.

Mer läsning:
    GSMArena Tablet Guide November 2014 (från 28 november 2014) Uppdelad i storlekarna 7 tum, 8-9 och 10+ tum.

Exempel på prisjakt:
    Samsung Galaxy Tab 3 Lite 7.0 SM-T110 8GB 1000-1400kr, 7 tum men dålig upplösning på skärmen.
    Google Nexus 7 16GB (2nd Generation) 2000kr.
    Asus Fonepad 7 ME372CG 16GB 2000kr.
    Lenovo Tab S8-50 16GB (WiFi) 1900kr.