Leveransbekräftelse för Handcent SMS?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Ann-Cathrine, 28 nov 2010.

1. Ann-Cathrine

Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag använder Handcent SMS som standardprogram för sms. I programmet går det själv att göra inställningar för leveransbekräftelse men detta funkar inte ordentligt. Jag kan få en bekräftelse att meddelandet gått iväg från min telefon men inte att det verkligen nått mottagaren och levererats. För detta krävs tydligen ett operatörsstöd hos mottagarens telefon.

Detta fungerade alltid felfritt på äldre mobiler ex W595 och leveransbekräftelse innebar just att mottagaren fått meddelandet till sin telefon. Jag har valt leveransbekräftelse i Sony Ericssons egna inställningar men om jag då inte vill ha dubbla signaler så fungerar inte detta alternativ heller. Jag måste alltså ha ljud inställt, det kommer inte bara upp ett meddelande om att meddelandet nått mottagaren.

Någon som har en lösning på detta?

2. robban1234

robban1234 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gå in på sony erikssoninställningar, sen in på meddelanden, och sen tar du boret alla bockade.

3. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fortfarande ingen "äkta" leveransrapport av Handcent

Ja, det går ju att göra men det löser inte problemet. Problemet är att det inte via Handcent går att få en "äkta" leveransrapport utan rapporten skickar så fort jag klickat på "skicka". Det är alltså ingen bekräftelse på att meddelandet nått mottagaren. För att få en sådan krävs operatörsstöd om man använder Handcent.

Operatörsstöd eller liknande har ju aldrig krävts på äldre telefoner, där får man en leveransrapport när meddelandet nått mottagaren. Men här verkar det omöjligt.

Någon med fler tips?

4. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det går att få en "äkta" leveransrapport med Handcent. Det låter som att det du har aktiverat är "Notifiera efter sändning".
    Jag har alternativet som kräver operatörsstöd (Notifiera när meddelandet har mottagits). Jag får inte leveransrapport direkt när det är skickat utan jag får det när det har levererats. Det är det jag upplever och antar i alla fall, för ibland kan det dröja innan leveransrapporten kommer.
    Sen är det säkert så att operatörsstöd har krävts tidigare (logiskt sett borde det krävas för om det inte finns stöd av operatören att kontrollera att det har kommit fram kan du ju inte få en rapport), men att detta aldrig har stått på äldre telefoner. Kan tänka mig att det står med i handcent för att det kanske inte fungerar i alla länder och/eller operatörer.

5. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Leveransbekräftelse saknas på Xperia X8?

Vad jag förstått genom att i timmar läsa olika trådar om leveransbekräftelse för sms i android-telefoner så är jag benägen att konstatera att jag själv haft otur i mitt köp av en X8. Det verkar som att bland annat denna telefon inte alls klarar av att göra leveransbekräftelser för sms.

Då pratar jag alltså om en leveransbekräftelse när mottagaren verkligen fått sms:et, inte när sms:et lämnat min telefon.

Jag har i Handcent valt alternativet att få leveransrapport när mottagaren fått sms:et men detta har aldrig fungerat. Jag testade att skicka till min gamla telefon med kontantkort och trots att sms:et gått fram fick jag ingen leveransrapport.

Jag förstår inte hur en ny android-mobil kan vara så här usel när det gäller så grundläggande och enkla funktioner.

Jag hoppas att det kanske finns någon av er forumläsare med denna mobil som hittat en lösning på det här problemet.

6. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är lite struligt i handcent. Det är lite ologiska placeringar av vissa inställningar men det går fint med min Desire. Det blir en grön bock vid meddelandet när det är levererat.
    Jag får också en notifiering.

Operatörstöd krävs alltid och har alltid gjort det (även i äldre mobiler. Gick att läsa i vissa manualer). Vad jag vet så stödjer alla svenska operatörer detta. Även de flesta utländska (som jag känner till).

Så här gör jag.
    I handcents inställningar, gå till "Mottagna meddelanden". Klicka i "Leveransrapporter" (längst upp). Klicka bort "Handcent leveransrapport".

Gå tillbaka och till "Notifieringsalternativ".
    Under "Notifieringar för skickade meddelanden" -> "Skickat notifieringar", välj "Notifiera när meddelandet har mottagits (operatörsstöd krävs)".

Om ni vill ha ljud för när meddelandet har levererats så är det på samma plats man väljer det. Klickar man i "Show notification" så visas det även i meddelandefältet när det har kommit fram. Annars är det den gröna bocken vid varje meddelande som gäller. Jag har "Facebook pop" och notifiering utan vibrator när mina mess har kommit fram.

Hoppas det funkar lika bra för er som det gör för mig. :)

Last edited: 1 dec 2010
    Smurfan57, Neo, strumpan76 och 2 andra gillar detta.
  7. Ann-Cathrine

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Strålande, det fungerar

NiklasO. Tack för värdefullt tips. Nu äntligen fungerar det med leveransbekräftelse. Testade att skicka till en avstängd mobil och mycket riktigt kom leveransbekräftelsen först när telefonen satts på och meddelandet mottagits.

Det kryllar ju av såna här inlägg och du kunde göra dig en vinst på att meddela folk hur de ska göra med sina nya android-mobiler när det gäller detta. Jag har plöjt forum efter forum utan svar. Tack!

8. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Tack för detta tips! Jag har precis gått från ChompSMS till Handcent och letade som en galning efter dessa inställningar.

9. Rekka

Rekka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.

Jag har precis samma problem som tråd skaparen. Jag har X10 mini pro och jag har ställt in efter era rekommendationer. Jag har testat att skickat till ett nr som inte längre är aktivt och jag får leveransrapport nästan direkt. Bad också en vän att stänga av sin mobil och så skickade jag sms men det var exakt samma där, fick leveransrapport efter någon sekund.

Är det nån som har några tips?

(Får inte heller igång Tal till text funktionen, "igenkänningsmodul ej tillgänglig" säger den bara, vad tror ni om det)

Mvh Rekka

10. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har du gjort exakt som jag har skrivit?
    Det låter som att du får bekräftelse på att sms:et har skickats?

11. Rekka

Rekka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

japp jag läste hela tråden och följde instruktionerna.. jo jag tycker också det verkar som det är bekräftelse av att sms:et är skickat.

Jag hittade även andra forum där folk har samma problem som jag och dom har också x10 mini pro, där diskuteras det om en bug så jag får väl snällt vänta på nästa version. Mailade Handcent om mitt problem så vi får se vad dom svarar.. skriver igen när jag fått svar därifrån.

Mvh Rekka

12. Rekka

Rekka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har inte fått något svar från Handcent sms. Nu kör jag GOsms istället :)

13. Neo

Neo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo den där inställningen under "Mottagna meddelanden" ligger ju lite dumt. Hade själv missat den och sen av installerat Handcent på grund av att leveransrapporterna inte fungerade. Men nu fungerar det! Tack! :D