Leveranser från Amazon.se

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Göteborgarn, 7 sept 2023.

1. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Har tidigare diskuterat lite om svenska Amazons vilja att styra om så många leveranser som möjligt till Airmee i leveranstråden för Amazonfynd, men det här känns mer allmänt så det kändes bättre att starta en egen tråd om detta.
    [Mod får flytta eller göra vad som behövs om inlägget har hamnat fel.]

Alla har inte lust och/eller möjlighet att sitta hemma och vänta på Airmee hela kvällar (eller ibland till och med ytterligare en kväll eller två) och alla vågar inte heller låta Airmee lämna leveranserna vid ytterdörren. De som jobbar på kvällar och helger har heller ingen möjlighet att ta emot leveranser via Airmee.

Försökte återigen beställa en vara från Amazon.se, men fick beskedet att varan inte kunde levereras till en pick-up point så det blev ingen beställning. När jag chattade med Amazons kundtjänst listade kundtjänstmedarbetaren mycket snabbt alla tänkbara orsaker till varför varan inte skulle kunna skickas till en pick-up point (han hade nog fått frågan förut) och när jag påpekade att varan inte hörde till någon av de listade kategorierna fick jag till slut svaret ”Please look for an alternative option elsewhere”.
    Det var också ett svar att få från företaget som beskriver sig självt som ”Earth's Most Customer-Centric Company”!

Är det bara jag som är missnöjd med svenska Amazons brist på leveransval? Det brukar inte vara några problem när man beställer från Tyskland och om man beställer från brittiska Amazon har man hur många leveransval som helst. När jag nyligen besökte London var det inga som helst problem att få varorna levererade direkt till mitt hotell!

Vad tycker ni? Jag hade själv inte haft några som helst problem att betala för frakten om jag kunde göra egna leveransval.
    Men jag slutar nog snart att handla från svenska Amazon. Och jag kommer definitivt inte att förlänga mitt Prime-medlemskap!

P.F och MultiMan gillar detta.
  2. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 491

MINA ENHETER

Instämmer. Vill inte ha hemleverans men ofta finns inga andra alternativ. Gör inte längre beställningar när det inte går att välja leverans till ombud.

Andreas129 och MultiMan gillar detta.
  3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 755
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte riktigt vad för typ av grejer ni beställer? För jag har ännu inte råkat ut för att inte kunna välja leverans till ombud. I vissa fall tar leverans till ombud några dagar längre än hemleverans. Men har som sagt aldrig råkat ut för att det inte skulle gå att välja leverans till ombud.

Jag handlar mest elektronik och verktyg om det spelar någon roll. Jag gillar inte heller att sitta hemma och vänta (kanske förgäves) på hemleverans utan då beställer jag hellre till ombud och hämtar när det passar mig. På senare tid har de flesta av mina leveranser gått via Postnord och till deras ombud. Ibland också via Bring och till deras ombud.

fkt67 och jnsson gillar detta.
  4. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Har du kanske turen att bo på ett ställe där Airmee inte finns?

Det jag försökte beställa i dag var ett skärhuvud till min rakapparat (Braun). Inga konstigheter – jag har köpt sådana från Amazon förr – och det föll inte inom någon av de kategorier som inte kunde levereras till ombud. Men det gick ändå inte.
    Det här har hänt mig flera gånger – senast för en månad sedan när jag ville utnyttja 15-procentsrabatten vid köp av tio produkter. När jag gjorde den beställningen såg det ut som att alla varorna skulle kunna levereras till mitt ombud, men sedan dirigerade Amazon om tre av dem till Airmee så jag lackade ur och lät allt gå i retur. Jag var bortrest under leveransdagarna och hade ingen möjlighet att ta emot paketen.

Jag skulle som sagt gärna betala för frakten om jag själv kunde välja vart paketen levereras.
    Och problemet hade varit enkelt att lösa genom att låta Airmee dirigera om leveranserna till ombud eller paketskåp. Men deras enda alternativ är tydligen att leverera direkt hem till kunderna.

”Earth's Most Customer-Centric Company” …? Jajamen!

Last edited: 7 sept 2023
    trjberg gillar detta.
  5. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Aldrig varit med om att saker som beställs till ombud istället skickas mer Airmee. Eller att det bara går att välja hemleverans vid beställning. Så länge det inte är en vara som är för lång eller för tung för ombud.

Enda som hänt är om man beställer något till ombud och saken skickas från Italien eller Spanien så kan den skickas med UPS som hemleverans. Fast man valt till ombud då. Problemet som trådskaparen har, det har jag aldrig upplevt.

6. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det har tyvärr hänt alldeles för många gånger när jag har beställt från svenska Amazon (som är den enda gren av Amazon jag har haft problem med, vilket jag skriver ovan) …
    Om jag försöker lägga in förvalda ombud via Amazons sida visas inte ens mitt närmaste Bring-ombud, utan endast Postnord-ombud. Och Amazon har som sagt dirigerat om paket från mitt valda ombud till Airmee flera gånger.

Jag ställer samma fråga som till svenix – finns Airmee där du bor?

7. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Har alltid valet oavsett vad jag köper, hemleverans (brukar bli med Airmee) eller till ombud. Aldrig blivit fel på mina val.
    upload_2023-9-8_1-0-25.png

jnsson gillar detta.
  8. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 491

MINA ENHETER

Kan det vara så att det skiljer beroende på om man har Prime eller ej?

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Airmee finns hos mig och jag får alltid valet till ombud, samma val som Katho visar. Bor i Stockholm.
    Jag har alltid samma val som du visar

10. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Jag har aldrig blivit tvingad till hemleverans, visserligen bor jag i en större stad. Men om man bor långt ute på landet så kanske det är annorlunda?

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den månaden jag hade Prime kunde jag välja ombud också

12. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 755
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag bor i Kortedala som du som Göteborgare nog känner till. :) Här finns Airmee, jag har fått leverans via Airmee två gånger, fast då har jag själv valt det.

Det enda liknande dina problem jag råkat ut för är om jag försökt få leverans till ett förvalt ombud. Då har det hänt att jag fått beskedet att det inte går att leverera till ombud. Men om jag då väljer leverans till min address istället så går det att välja leverans till ombud. Jag tror det har att göra med att inte alla varor går att skicka med alla fraktbolag. Om jag t.ex. valt mitt närmaste Bring-ombud som förvalt ombud så kanske inte alla varor kan skickas med Bring. Om jag då väljer leverans till min address och sedan ombud så kanske paketet skickas med Postnord eller UPS istället.

I den stadsdelen jag bor finns alla typer av ombud ganska nära så det spelar inte mig så stor roll vilket fraktbolag Amazon väljer. Men i mitt fall så väljer Amazon oftast Postnord, därefter Bring och enstaka gånger UPS.

Buzz gillar detta.
  13. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306

MINA ENHETER

Bor i ett område utan Airmee (officiellt i alla fall) så Prime styr kanske 70% av mina beställningar till Bring, resten till posten. Jag tillåter alltid lämning utanför dörren. Dock är ju Bring tragiska, 30 % är försenade, och i vissa fall flera dagar. Sällan något är tidskritiskt iofs, men genomgående mycket problem med dem.
    När jag pratade med Amazon om detta försäkrade de mig att det var "på gång" med leveransval av ombud vid beställningar. Det var någon månad sedan, men kan ju ta lång tid också. De har fortfarande inte fått full funktion på vårt nya postnummer vi fick för ett halvår sedan :-)

14. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Jag är Prime-medlem, vilket jag nämner i mitt första inlägg. Det är något jag dessutom har påpekat för Amazon i mina återkommande chattar med dem. Jag kommer definitivt inte att förnya medlemskapet när det upphör att gälla.

Jag bor centralt och har ombud för samtliga större fraktföretag och ett halvdussin paketskåp från olika aktörer inom 300 meters avstånd så det är inte där skon klämmer. Mitt nick ger en fingervisning om i vilken stad jag bor.

Jag har, som jag nämner ovan, kunnat välja frakt till ombud, men sedan har Amazon själva vid ett halvdussin tillfällen styrt om frakten på eget bevåg. Kundtjänsten har hävdat att Amazons system automatiskt väljer ett fraktsätt och att detta sedan inte kan ändras. Den enda gången de ”lyckades” göra detta var när jag beställt nätverkshårdvara för tretusen kronor och kundtjänsten efter en chatt lyckades styra om paketet (som redan fanns hos Airmee) till ett ombud. Annars hade paketet fått gå i retur eftersom jag inte var hemma.
    Det här med att inte ens kunna välja leverans till ombud har hänt de senaste gångerna jag har försökt beställa. Och som jag också nämner ovan – det har inte handlat om produkter som Amazon normalt inte levererar till ombud.

Sämre fraktservice får man helt enkelt leta efter. Men om svenska Amazon inte vill ha mina pengar så får jag handla på andra ställen …

MultiMan gillar detta.
  15. IbbeKim

IbbeKim Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Samma här, har alltid kunnat välja till min närmsta ombud.

16. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Så varför händer det här bara vissa av oss?
    Det är galet frustrerande …

17. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Dum fråga kanske, hur gör du för att välja ombud? Kan du länka till en vara som inte kan gå till ombud?

18. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Den vara jag försökte köpa i går gick att köpa och få skickad till ombud i dag! (Men Amazon har kanske fixat detta efter mitt klagomål i går?)
    Jag blir inte klok på Amazon, och jag har ändå handlat där i femton år …

@psp123@psp123 – du verkar ju ha haft samma problem som jag. Får man fråga var du bor?

19. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Igår beställde jag en vara som skulle levereras till en adressat i Göteborg. Valde adressen som låg på mitt konto sen förut och klickade i ett ombud som dök upp. Det gick inte vägen. Började om och valde adressen som förut men valde "leverans till närmsta ombud" istället för att välja ombud. Då gick det bra. Återstår att se om det verkligen blir levererat till närmsta ombud till veckan. (Airmee är värdelöst för denna mottagare)

20. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det var precis så det funkade för mig i dag.
    Om paketet trots allt blir omdirigerat till Airmee får varan gå i retur eftersom jag har fullt upp på annat håll de flesta kvällar!

Jag tycker bara att det borde funka smidigt och utan att jag ska behöva ta till olika slags handpåläggningar (eller workarounds som det heter på nusvenska) . Det problemet har jag inte någon annanstans!

Last edited: 8 sept 2023
    Asawi gillar detta.