Leveransrapport och alla klockslag (Handcent SMS)

Diskussion i 'Applikationer' startad av Adam2, 7 nov 2010.

1. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Hej,

Hur fungerar egentligen leveransrapporten i Handcent SMS?
    Jag upplever att den gröna bocken som visas brevid skickade meddelanden dyker upp innan meddelandet kommit fram till mottagaren.

Vad innebär dom olika leveransrapporterna som Handcent tillhandahåller (någon som inte kräver operatörsstöd och en vanlig)?

Hur kan jag se när ett sms skickades till mig? (Tex om min telefon varit avstängd eller om jag misstänker att ett sms jag precis fick skrevs för länge sedan)

2. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Skillnaden mellan de två olika leveransrapporterna vet jag inte. Jag har bara kört med den vanliga "Delivery reports", inte "Handcent delivery report", och hos mig blir det gröna bockar i samband med att meddelandena kommer fram, precis som det ska vara.

Angående tidpunkter när du tagit emot ett SMS så är det bara att lång-trycka på valt meddelande och välja "View message details". Där ser du när meddelandet skickades, även om det nådde din telefon flera timmar senare. Man ska alltid prova att lång-trycka på allt! :)

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Om jag lång-trycker på ett mottaget meddelande och väljer detaljer ser jag bara telefonnnummer och klockslag när meddelandet togs emot, alltså ingen uppgift om när det skickades...

4. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det står så ja, men tidpunkten är när det skickades från avsändaren. Jag fick själv ett flera timmar försenat SMS här om veckan, och tidpunkten stämmer med när det skickades.

5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Aha, tänkte mig nästan att det kunde vara en översättningsbugg..(?)
    Tack för infon!

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Okej, jag gjorde ett litet test för att lugna mina nerver.
    Stängde av min telefon kl 20.55
    Skickade ett sms till den kl 21.00
    Slog på telefonen kl 21.15
    Fick smset kl 21.18
    Datumstämpeln i loggen visar 21.18
    Longpress och detaljer visar "Typ: SMS, Från: <tfn#>, Mottagen: 2010-11-08 21:18"

Ingenstans kan jag utläsa att meddelandet skickades kl 21.00 :(

EDIT:

Nu testade jag återigen leveransrapporten och inte heller den funkar som malexin påstår.
    Skickade ett sms till en avstängd telefon kl 21.32 och den gröna bocken dök upp direkt.
    Meddelandedetajer visar att det skickades 21.32, inget annat.
    Longpress och "Visa rapport" visar att meddelandet är mottaget men inget klockslag.
    Slog på telefonen kl 21.45 och fick meddelandet.
    Tillbaka till handcent. Longpress och detaljer visar fortfarande bara "skickades 21.32".
    "Visa rapport" har nu kompletterats med ett klockslag, dock inte 21.45 utan 21.32! :S

Last edited: 8 nov 2010
  7. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Inget av det jag sagt verkar stämma på din telefon med andra ord. :)

Gällande leveransrapporter så har inte gjort några regelrätta tester enbart för att kontrollera detta, men av erfarenhet påstår jag ändå att det åtminstone fungerar för mig. Jag vet att jag åtminstone en gång har skickat ett SMS till en person vars telefon var avstängd, och mycket riktigt dök det inte upp någon grön bock förrän någon timme senare när personen slagit på sin telefon igen. Jag har valt "Delivery reports" och alltså inte "Handcent delivery report" i inställningarna i Handcent. Och jag har Tele2, om nu det spelar någon roll.

Vad gäller mottaget-tidpunkten så testade jag precis att skicka ett SMS till mig själv (från annan telefon) med min telefon avstängd. 23:35 skickade jag meddelandet, 23:45 slog jag på telefonen och fick meddelandet. Tidpunkt på meddelandet: 23:35.

Allt fungerar alltså som det ska på min telefon!