Licensnycklar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 1 okt 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Hur fungerar det med licensnycklar, är de personliga? Pappa påstår nämligen att jag inte kan köpa t.ex. Windows 8 i andrahand även om den är oanvänd/inte aktiverad. Stämmer det? Skulle det vara olagligt på något sätt?

Jag funderar på köpa Office-paketet eller Photoshop Elements men undrar om det går bra att köpa i andrahand? Finns folk som säljer nya skivor osv.

Att ladda ner program utan att betala för sig är givetvis olagligt, men om en person väl har köpt programmet en gång men ångrar sig och vill sälja vidare, får hen då det?

Jag är INTE intresserad av att ladda ner något program olagligt. Jag får ofta höra att jag bara kan ladda ner det (allt från Office-paketet till spelfilm) men jag är alltså inte intresserad av att lagra olagligt material på min dator. Sen skiter jag i hur nojig jag verkar.

2. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Vet inte riktigt, MEN, studerar du vid Högskolan i Halmstad?

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Licensen är begränsad till en dator, det finns ju andra licenser också. Jag har aldrig hört talas om att en licens är bunden till en person. :)

Edit:

http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/licensing_faq.aspx

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

4. Droid55

Droid55 Guest

Så om jag köper en ny i andrahand bör det inte vara något problem/olagligt? Då använder ju bara min dator licensen.

5. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Se min edit. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

6. Droid55

Droid55 Guest

Tack!

7. Droid55

Droid55 Guest

Nej, hurså?

8. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Om du är student ska du få tillgång till ett MSDNAA-konto så att du kan ladda hem Windows osv helt gratis. Jag vet inte exakt hur det fungerar eller om alla studenter får tillgång till denna tjänst. Men det kan vara värt att höra med din skola.

9. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Precis, är du student vid HH, eller Malmö högskola för den delen och förmodligen de flesta högskolor/universitet i Sverige så har du tillgång till massvis av programvaror från Microsoft gratis. Dock läste jag ditt inlägg för snabbt, Office finns inte där.

http://www.hh.se/utbildning/arstude...addanerprogram/dreamsparkmsdnaa.65437123.html

10. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Är det tvång på att använda Microsoft Office? Annars finns ju OpenOffice som är gratis.

11. Droid55

Droid55 Guest

Ok, men jag är inte student.

Angående MS Office vs. OpenOffice. Självklart är det inget tvång att använda MS Office inom skolväsendet. Däremot kan inte alla lärare öppna odt-formatet så det gäller att ändra filformat när du skickar dokument gjorda med OpenOffice. De flesta elever föredrar dock MS Office av uppenbara skäl (OpenOffice rättstavar inte i närheten av så bra som MS Office).

Last edited by a moderator: 2 okt 2013