ROM: Lightweight och stabil - Samsung-based eller annat?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av bobboviking, 9 jul 2012.

1. bobboviking

bobboviking Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, behöver lite hjälp från kunnig.

Jag är på jakt efter en ics-ROM och jag har två krav:

* så stabil som möjligt
    * så lightweight som möjligt utan massa krimskrams installerat

Så för att uppnå detta undrar jag om det är bäst att köra på nån Samsung-baserad rom som är strippad på så mycket som möjligt eller om man ska leta bland andra ROMar (typ CyanogenMod eller liknande)?

Rätta mig gärna om jag har fel, men det känns ändå som om en Samsung-baserad ROM har en möjlighet att vara mer stabil? Och det borde väl gå att få en "ren" google-upplevelse utan massa TW?

Eller är det bättre att leta efter andra ROMs som inte har Samsung som bas? Men om jag förstått det rätt så kan man behöva byta kernel då för att inte råka ut för battery-drains? Om ni vet någon bra icke-samsung rom skulle jag bli glad om ni kunde tipsa om någon bra kernel som passar till också!
    Bra (läs bättre) batteritid är en av anledningarna till att jag vill ha en så lightweight ROM som möjligt att starta ifrån.

Har testat en NightlyBuild av CM från förra veckan men hade strul med Google Play som inte riktigt ville installera alla appar (bla Google Navigation). Vet inte om det hade med ROMen att göra eller om det var något annat krux. Någon som upplevt samma problem?

Hoppas någon kan bistå mig med lite kunskap :)

Tack på förhand!

2. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Samsung, hands down... Neat rom lite är lysande.

3. laizita

laizita Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bästa Samsungbaserade romen jag har testat är nog NeatRomLite.. :)
    Vet inte vad det är men faller alltid tillbaka till Touchwiz romar..