Lilla GPS testet! [Navigon, Copilot, Waze, Google Navigation och Aura]

Diskussion i 'Applikationer' startad av linuxares, 9 dec 2010.

1. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

<strong>Waze</strong>

Ett fritt val av GPS applikationer som fungerar genom att man är en community. Man ska ta och hjälpa till att bygga vägar
    och informerar om vägarbeten, olyckor etc. Ju mer du hjälper till ju mer poäng plockar du. Poängerna är bara för att visasig duktig så de har inget mer värde än så.
    Till min stora förvåning så har programmet faktiskt fler vägar än när jag sist prövade det, då var det helt horribelt dåligt och kunde inte ens hitta till närmaste rondellen hemma ifrån mig. Samt att jag aldrig kunde få den att skapa vägar medan jag körde.

Jag prövade den att visa en sträcka från en simhall jag var vid till min närmaste mataffär. Den visade en väg jag aldrig någonsin sett tidigare och jag blev faktiskt förvånad varför den inte tog den stora, snabbaste vägen. Istället kom jag in på massa småvägar genom bostadsområden och den länkade även in mig på en gång och cykelbana, något jag fick ta mig ur och köra på en väg nedanför.
    Efter detta lilla missöde så gick det smärtfritt och den visade helt rätt. Den var även väldigt snabb på att räkna om så fort jag prövade att köra förbi målet.
    Klagomålet jag egentligen har är att varje gång det kommer sidovägar medan man ligger på en rakaväg så säger den gärna "Håll till höger" eller "Håll till vänster". Då menar den att jag ska ligga kvar på vägen jag kör på men känns ändå som den vill jag ska svänga av mitt ut i ingenstans.

Svenska rösten är dock inte speciellt behaglig att lyssna på, dock kan man sänka så den inte låter så sträv. Detta handlar nog om tycke och smak.

Kräver 3G underkörning så den drar lite batteri.

Kostnad - GRATIS!
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

<br>
    <strong>Copilot Live 8</strong>

Denna GPS app har nog allt man kan tänka sig vilja ha, uppdaterade POI filer, bra kartor och information för olyckor.
    Den har även stöd för cykel och gång, så den behöver inte enbart vara för bilkörning.

Den fungerar väldigt väl och tar rätt smarta vägar när jag testade den, dock har jag en riktigt storfråga till utvecklarna.
    När jag prövade den ifrån en Ica Maxi jag hade handlat på, så har jag en storled sådär 100 meter från affären, genom 2 rödljus förvisso. Men Copilot ville jag skulle ta några småvägar. Ja, tänkte jag. Det är ju rusningstrafik nu så det är ju inte dumt, speciellt då jag kan småvägarna.

Jag följde vägen den visade, men till min stora förvåning visade den in på en riktigt dålig sidoväg som skulle ta mig bra mycket längre tid än ifall jag tog en avfart längre ner. Så jag åkte förbi vägen den rekommenderade och den räknade om på en sekund och visade den vägen jag ville den skulle visat i första början.
    Sen visade den dem bästa vägarna hem och de var inga som helst problem efter det.

Fördelen med CoPilot är att den har flertal bensinstationer, restauranger, hotell och reparatörer som huvudkategorier. Men det fanns även mer än så genom att välja "fler kategorier". Tex. bank, bankomat, flygplats, medicin och kanske den som jag kan se som bästa användning mitt i city, parkering.

Dess Live community är nog det som toppar en redan bra app.

Live Local Search - Bara en sökning i lokala området. Förstår inte riktigt hur den fungerar om jag skall vara ärlig.
    Live Traffic - Den visar eventuella köer, olyckor och vägarbeten inrapporterade.
    Live Link - Ifall du lägger till andra CoPilot vänner så kan du kommunicera med dem. Detta är för mig helt galet ifall man kör bil! Jag hoppas denna funktionen inte fungerar när man kör bilen.
    Live Weather - Berättar bara vädret. Inget roligare.
    Bränslepriser - Ja, den berättar priser på närmaste bensinstationerna.
    Nödsignal - Den skickar ut en nödsignal, inget jag direkt utforskat så kan inte kommentera denna.
    Vägassistans - Den tar och visar Motormännens Väghjälps telefonnummer samt din GPS position och platsen du befinner dig på.
    Så ifall du behöver hjälp så trycker man bara på "Ring" så tar telefonen och ringer upp Motormännen.

Kostar 549kr för program och karta över Europa.

<br>
    <strong>Google Navigation (4.4.0 brut versionen)</strong>
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=630887 - Senaste brut som kom 07/11/2010

Alla som har Android har nog lagt märkte till "Navigation" och märk att den inte fungerar i Sverige. Varför detta? Mycket enkelt är att Google inte tillåter det i Sverige ännu. Därför har en person som kallas "brut" på XDA fixas detta så de funkar över hela världen.

Programmet är mycket enkelt och fungerar bäst för bil. Du knappar in vart du vill åka och den visar vägen. I dagsläget finns inte svenska så ni hör en "SAM" röst som försöker uttala på svenska gatunamn och så säger engelska på resten.
    Fördelen är ju att det använder Google Maps så man bör få de senaste kartorna när det officiellt kommer till Sverige eller om brut uppdaterar versionen.

Den funkar väldigt bra, men krav är att du har GPS signal och givetvis att du har någon form av internet åtkomst. Den tar verkligen och suger batteri ur telefonen tackvare det.
    Den var inte alls speciellt snabb att byta vägar så fort jag körde "fel" enligt den, utan stundtals tog de långtid innan jag fick en ny rutt att köra, samt var det svårt att höra vad den sa då det var en elektronisk röst på engelska och svenska. Så jag fick ofta ta och kolla på själva mobilen för att faktiskt se vart den ville ha mig.
    Jag prövade även att säga destination till den istället för att skriva, det fungerade inte alls bra. Speciellt inte då min hemadress har Å i sig. Så det fick bli att skriva min adress istället.

Kostnad - GRATIS!

<br>
    <strong>Navigon</strong>

Väldigt vacker app. Fint utseende, går snabbt att starta och tar inte alls speciellt mycket kraft av systemet. Det första man ser när man startar upp den är "Ange Adress", "Sök POI", "Hem" och "Visa Karta". Jag personligen kan säga att detta är nog de man verkligen vill ha.
    Programmet har även stöd för andra profiler så som gående, lastbil, cykel och motorcykel. För att hitta dessa så måste man vara i huvudmenyn och välja "meny" knappen sen "resvägsprofil". Kunde de inte istället lagt in en snabbknapp?
    Snabbknapparna som finns är "Huvudmeny". "Favoriter", "Senaste" och "Kontakter".

Kontakter fungerar inte överhuvudtaget för mig, kan bero på att jag kanske kör en custom rom dock så den får inte minus för det.

Nu till det intressanta, hur bra fungerar GPS funktionen?
    Jag satte ett mål långt bort där jag verkligen visste att alla gps apparna fått kämpa med.
    Jag satte in vilken gata, och 2 sekunder senare hade jag min rutt. Rösten är mjuk och len, den förvarnar långt innan du ska svänga och navigerar väldigt bra.

Till det stora hela finns de inga större minus än att hitta resvägsprofilen, lär man sig att hitta den så är det inga problem alls. Ett stort plus är att man kan stänga av eller sätta på "Gator för boende" så den inte visar de absoluta småvägarna, ifall man då inte själv vill ha det. Finns massvis med inställningar så som "Motorvägar", "Avgiftsbelagda vägar " och "Färjor". Tyvärr kan jag inte testa de två sista då jag inte har några färjor i närheten och jag tänker inte köra 8
    mil bara för att testa färjor funktionen tyvärr.

De senare versionerna har Traffic Live som meddelar om trafikstockningar.

För 821kr på market så får man MyRoutes, Text-to-speech, Reality scanner, Traffic Live och Safety camera och hela Europa kartan.

<br>
    <strong>Aura 2.0</strong>

Tämligen ny på marknaden. Utvecklas av Sygic och är för tillfället i version 2.0.1.

Det första man måste göra efter man installera programmet är att köra "Aura Downloader" och ladda ner kartan man vill ha och röstfilen. Detta är riktigt praktiskt då man har tillgång till alla kartorna samt man behöver inte ladda ner en storpack utan själv välja vilka delar man vill ha.

Nu till programmet i sig.

Det har verkligen massor av inställningar och det kan bli lite rörigt.
    De första heter "Hitta". Det är i själva verket navigationsdelen, den du kommer mest sitta vid.
    "Hem" är första ni kommer hitta. Det säger sig självt vad den gör och för delen är att man kan välja här "Kör till", "Gå dit" eller "Kör via". De är rätt självförklarande vad dem gör och de jag verkligen gillar i Aura är "Dela läge". Jag kan helt enkelt smsa eller maila mina sms koordinater till mitt hem. Praktiskt till vänner som har svårt att hitta eller såna som aldrig vart hos dig tidigare.

Nästa är "Destination", där kommer man i huvuddelen vara för att söka vart man ska. Man ska skriva i följande, land, ort och väg. Beroende på vart du skall kan man även kolla på "Grannskap" där den visar affärer, apotek, bensinstationer och olika företags placeringar från ditt mål. Den är dock tämligen ouppdaterad då flera utav företagen i listan för mig inte längre finns.

Under själva körningen kan man rapportera Poliskontroll och olyckor/farlig plats. Man måste vara inloggad för att göra detta så de kräver 3G uppkoppling samt att det är väldigt farligt ifall man kör och ska rapportera samtidigt! Jag rekommenderar därför INGEN att använda dem förens man står stilla på säker plats.

Det finns även stadsguider som inte fungerar för mig, då det inte finns någon över min stad och den som faktiskt är mest praktiskt är "Kontakter". Då jag slipper minimera/stänga av Aura ifall jag behöver snabbt ringa.

Aura har även en community som kallas för "Samhälle" i huvudmenyn. Där kan man lägga till andra som har Aura samt skicka meddelande och händelser till varandra. Den läser därför inte av kalender eller sms.

Sen finns ett val som heter "Information" i huvudmenyn. Där finns "Resväg" som helt enkelt berättar vart du åker, precis samma sak som "Destination". Sen finns "Trafik" med inrapporterade olyckor mm. en resebok som kan vara praktiskt för folk som kör bil i tjänst och behöver rapportera mil, tid osv. i bilen.
    "Väder" finns lika så som bara berättar nuvarande väderlek och "Landsinformation" som berättar lite om länderna, ifall de är höger- eller vänstertrafik, landskod, högsta tillåtna hastighet på motorväg, invånare, valuta mm. Perfekt för semestern!

Nästa huvudmeny är självklart "inställningar", jag tänker inte gå in på dem då det är rätt basicsaker. Det är helt enkelt olika på och av funktioner för programmet i sig.

Nu till det intressanta, själv navigeringen.
    Jag slog in samma koordinater jag har använt i de andra programmen för att försöka se vilken bästa väg programmet tar. Till min förvåning tar den en helt annan väg emot de andra och jag för kollar vägen innan jag kör iväg. Något var lurt varför ville den jag skulle ta leden åt helt andra hållet och sen knagla mig genom stan för att komma till samma ställe? Det är en jätte omväg.

Jag ignorerar dess förslagna väg utan kör den jag har i huvudet och den ritar snabbt om en annan väg, denna är till min förvåning en inneväg och inte alls en ledväg som jag redan kör på. Jag ignorerar även denna vägen och fortsätter, då ritar den till slut upp rätt väg som jag tänkte mig, den snabbaste och lättaste.

Jag börjar närma mig målet och då åter igen till min förvåning vill den jag ska in mitt i city istället för att köra upp och köra direkt emot målet köra omkring på smågator till målet. Jag blir helt förvånad på detta och ignorerar den återigen.

Till slut när jag nästan är framme visar den mig till slut rätt och jag kände att jag lika gärna kunde kört efter en kartbok och hittat rätt lättare. Rösten i sig är väl godkänd men inget mer.

Fördelen är att programmet använder sig av TomTom kartor och är gratis i 7 dagar, kan inte hitta kostnaden efteråt men en kommentar på Appbrain säger att den kostar 26.50 USD.

<br>
    <strong>Ndrive</strong>

Pågrund av en massivbug för att jag inte hade ledigt utrymme på min mobil så får jag inte köra 7 dagars test på kartorna.
    Detta gör att jag inte kommer recensera Ndrive om ingen vill sponsra mig med kartorna.
    <br>
    <strong>Sammanfattningen!</strong>

Det hela baserad på navigation, vilken hade den absolut bästa vinner enligt mig. Där står en app ensam och slår ut dem andra och det är Navigon. Den visar de absolut bästa vägarna och är svinsnabb på att routa om vägarna för mig.
    Då den även har stöd för flera reseprofiler så är det ett stort plus.
    Det andra programmet som hade bäst navigering är tro det eller ej Google Navigation. Den må varit långsam men den fungerade. Tyvärr så är det ju än sålänge fulhackad version man måste köra för att den ska fungera dock.
    Waze och Copilot drar jämnt står på hur bra de hittar. De följer ungefär samma vägar men jag tror faktiskt Waze är snäppet bättre än CoPilot. Speciellt då fler och fler personer som använder Waze så blir kartorna bättre och bättre.

Den som har en klass för sig är Aura. Helt värdelös navigering. Jag rekommenderar INGEN att använda den eller ens testa den. De har verkligen långväg kvar att gå innan det blir något vadsomhelst nytta med den. Visst den har massa flashiga gadgets men vi vill ha navigering, inte massa annat lulul som de finns gratis appar som kan fixa.

Så mina rekommenderingar,
    Ifall ni har råd, kör på Navigon utan tvekan! Underbart program som är snabbt, lätt och inte tungt alls för mobilen.

Kör gärna Waze ifall ni vill bygga en liten community och varför inte starta en här? På Swedroid! Så kanske vi alla kan tävla om vem som har mest poäng varje månad. Sen det är gratis och man kanske stöter på en annan Waze använder på vägen.
    Det kräver ju också då 3G för att fungera, dock tycker jag inte den drar lika mycket batteri som Googles navigator.

Google Navigation Brut ifall ni vill ha bra kartor, kräver dock som sagt att man är uppkopplad via 3G hela tiden så de kommer suga batteri. Det är också gratis och vi kan bara hoppas att Google snart släpper det officiellt i Sverige.

Copilot är helt godkänd ifall man vill ha förkompilerade kartor för tex. utlandssemester. Då den har billigare pris än Navigon så är det en bra budget GPS. Den tar dig fram det gör den, dock kanske inte på de smartaste vägarna.
    Har massa funktioner och har även community möjligheter.

Aura - Undvik den!

Last edited: 9 dec 2010
  2. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för en bra recension!

Jag använder Navigon och har åkt några hundra mil på "okända" vägar (ingen pendling eller fritidskörning) det senaste halvåret. Det fungerar helt underbart och har alltid visat rätt!

POI:n är också extremt bra även om jag inte har något att jämföra med.
    Jag visste inte innan jag köpte programmet att jag skulle använda POI-infon så mycket som jag faktiskt gjort. Nu klarar jag mig inte utan det.
    Hade varit enormt mycket svårare och mer omständigt att hitta till hotell, mackar, parkeringar, restauranger m.m. utan den.
    Har testat en del appar där man kan se allt detta, som "Alla kartor" och liknande, men jag tycker Navigon har betydligt mer av det mesta. Inga recensioner dock, men det är inget jag efterfrågar. Sen har ju inte apparna samma navigation till stället heller.

3. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för att du har tagit dig tid att testa ovanstående gps-progg!

Sådana trådar skulle befordras från forumet på något vis.

Du har helt klart besparat mig en massa tid i mitt val av gps progg.

4. zabros

zabros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kudos till linuxares. Bra recension!

5. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tack!
    Bra jobbat, verkar som att det blir att köpa Navigon.

6. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Håller med föregående talare att den här recensionen var riktigt bra.

7. TheJohan

TheJohan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra jobbat!

Har en fråga bara, har någon utav de GPS programmen som du recenserade kartor över bara Skandinavien? Anledningen att jag frågar är för att jag har märkt att Europa kartor tar ofta väldigt mycket plats(uppemot 4 gig), och om man ska dela det med musik och annat så får kartorna inte plats, därför undrar jag om det finns kartor över endast Skandinavien.

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Fortsätt gärna och recensera resten också.

9. Lobac

Lobac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Håller med om att Navigon är överlägset det bästa och smidigaste av de program som jag testat.
    Bra recension Linuxares.

10. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Jag har inte haft några som helst problem med Sygic Aura, säker på att du inte pillat på någon inställning?

11. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har för mig att Navigon finns för bara scandinavien men att då måste man ladda ner kartorna via datorn men inte alls säker.

12. mdmar

mdmar Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Bra jobbat, linuxares! Kanon med en liten översikt över olika appar:)

Har provat samtliga jag också, mer eller mindre noga, men har nu fastnat för Aura. Jag tycker att det är kanon att jobba med och använda sig utav! Kör version 2.0 jag - du måste ha fått tag i ngn väldigt märklig variant eller fingrat på ngn inställning?

Det går bra att bara ladda ner Sverige med Aura som svar på frågan ovan (TomToms kartor f.ö.) Jag inser nu att jag nästan låter som en Aura-anställd;)

F.ö. tycker jag Google Maps är suverän - förutom att det inte funkar med svensk TTS. Hoppas det snart blir tillgängligt officiellt här!

/Just my 5 cents

13. linuxares

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Inte rört någon inställning på något program. Den tar fullkomligt dåliga vägar. Det är inte bara en gång jag testar appen utan på flera ställen. Alla GPS apparna slår överlägset Aura i mitt test.

Det är jag som skrivit fel, ändrar sorry.

Last edited: 9 dec 2010
  14. linuxares

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Waze laddar ner on-the-fly samt Google Maps brut versionen så sätt tar de ingen plats.

Navigon är skandinavien karta och även CoPilot.

Vilka resten? Jag tog emot request i en annan tråd var av jag plockade ut dessa att pröva.

15. Rozeman

Rozeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tack för en mycket bra och tydlig recension. Bra jobbat!

16. danne_silver

danne_silver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Lilla GPS testet? Det var en underdrift.
    Riktigt bra jobbat!

17. linuxares

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Ja va fan, den kunde ju varit större! ;)

18. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Last edited: 10 dec 2010
  19. davidsson

davidsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Är i begrep att investera i gps program min fråga är i Navigon kan man lägga in POI för tex fartkameror? Vad jag hittat så behöver man köpa ett program till för ca 300:-. Hade Garmin i min gamla nokia och där kunde jag lägga in filer för kameror mm.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kände lite så också. Bra test!