Linksys mesh med trådat backhaul

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av useless1024, 8 jul 2024.

1. useless1024

useless1024 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag behöver byta ut det trådlösa nätet hemma och har kollat lite på Linksys prylar (har bra erfarenhet av dom sen tidigare, men det kanske finns nåt annat som är mer prisvärt?)
    Jag har cat6-ethernet draget till ett antal strategiska ställen i husen, så jag vill såklart använda det istället för "vanlig" mesh via WiFi. Dock verkar informationen om trådat backhaul vara lite dålig. Enligt den enda officiella informationen som finns ska man "seriekoppla" enheterna , men det funkar dåligt hemma hos mig där jag har ett stjärnnät (visst går det kanske att lösa med lite patchkabel då det är dubbla uttag på varje ställe...). Jag kommer att behöva ca 5 accesspunkter totalt.
    How to add a wired child node to a Linksys Velop Intelligent Mesh WiFi system using the Linksys app

Så mina frågor är: Har någon testat att stjärnkoppla flera enheter via en switch istället?
    Behövs i så fall en dedikerad switch/eget VLAN för att inte krocka med andra prylar i nätet. Tänkte mest om dom skapar nåt eget nät för den interna kommunikationen.
    Borde jag titta på nån annan produkt/fabrikat istället?

2. Calvin&Hobbes

Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 10 Ultra
    Jag har begränsade kunskaper i nätverk men har under åren avverkat några.
    Just nu är jag mer än nöjd med 3st TP-Link Archer produkter som jag kör kopplade med Easymesh med Ethernet backhaul.
    Jag har då mesh kopplade router enheter med Ethernet.
    Körde förut med AP men upplevde problem när enheter hängde kvar tills signalen blev för dålig.
    Vet inte om det jag har nu är bra enl. experter men jag är super nöjd.

3. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nu vet jag inte hur Linksys grejer funkar, men för UniFi, som jag kör, så ska man stjärnkoppla. Jag har en PoE-switch i nätverksracket där alla mina accesspunkter är kopplade till. Borde funka så för Linksys också tycker jag.

Separat switch eller VLAN ska inte behövas. Man får bara se till att de har egna IP-nummer. Jag sätter mina APs på statiskt IP som ligger utanför DHCP range.

Kan varmt rekommendera UniFi.

Min setup:
    Router: Cloud Gateway Ultra
    Switch: 24 port PoE 95W + Flex Mini
    APs: 2st AC-LR + 1st Swiss Army Knife (idag hade jag dock köpt U6+ istället för AC-LR)

4. useless1024

useless1024 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jo, man kan tycka att det borde funka så. Men tillverkaren skriver ju tvärtom i manualen, så vad är det som gäller i verkligheten?