Hur är det egentligen linpack funkar? Varför får jag 14Mflops på min nexus s och 45-50Mflops på min nexus one?
Tror det har nåt med processorn att göra. Nexus one har snapdragon och Nexus s samsungs hummingbird. Men den är minst lika bra ändå skulle jag tro Sent from my HTC Hero using Tapatalk
Jag har för mig att linpack inte funkar lika bra på hummingbird bara Sent from my HTC Hero using Tapatalk
Direkt citat från xda: "for Linpack, the difference in score is due to the "FPU" (SIMD/NEON/VFP) instructions. Snapdragon (Qualcomm) has a better FPU than Hummingbird (Samsung) does. However, (again) it doesn't make that big a real world difference. Before the Snapdragon and Hummingbird devices, FPU instructions were either slow, really really slow, or emulated in software as the hardware for it was simply non-existent in the chips used. The expected performance of tests that use these instructions by Linpack is likely a whole lot lower then is now being reported by Snapdragon, with Dalvik JIT optimizations for this FPU. The part of the total score that can be attributed to the FPU is therefore blown completely out of proportion, as it completely overshadows the performance of the tests that primarily use the CPU. Of course, yes, Snapdragon's FPU is a whole lot faster than Hummingbird's. The implied real world performance difference by Linpack is however complete nonsense." Det står rätt så mycket i olika forum om skillnaderna mellan Hummingbird och snapdragon men här är det viktigaste så förenklat som möjligt: - Snapdragon kan processera dubbelt så mycket data än hummingbird under samma tidsram. - Snapdragon stödjer inte NEON instructions (inte säker) utan ignorerar dem vilket så klart tar mindre tid än att processera dem så hummingbird gör. - Glömde punkt nummer 3 hehe. Skit i alla benchmarks. Det kvittar om det tar 0,00001s att räkna ut pi eller 0,0001. Du ska ju ändå inte använda den som en miniräknare. Frågan du bör ställa dig är inte vad är min benchmark utan är telefonen tillräckligt snabb för det jag använder den till?
Ville bara få det förklarat för mig varför det skiljer såpass mycket mellan just de telefonerna.. Tänkte att de var något fel på min mobil i och med att skillnaden var så stor som den var..