Diskussion: Linux inbyggd i Windoze?!

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av cobben, 7 maj 2019.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Minns jag hade en PC som jag omkring milleniumskiftet hade skapat en dubbel-boot med Windows 2000 och någon Linux (Ubuntu?).
    Minns att jag hade användning för detta i samband med konsultuppdrag med Platforms (numera IBMs) lastbalanserings system/grid computing (föregångare till "molnet"), men exakt vad har jag numera inget minne av . . . men hårdvaran var på den tiden relativt dyrbar, så det fanns anledning.

    Men att fienden Unix skulle sent om sider tas in i finrummet av $MS själva var otänkbart!

    Eric Raymonds diverse skriverier från tiden för OS krigen såsom "The Cathedral and the Bazaar" vittnar om ett mycket hätskt läge.
    $MS vann som bekant kriget om desktoppen, men förlorade sedan det, som det visade sig, större kriget om mobila plattformen, så nu är vi här:


    The Year Of Linux On The Desktop – at last! Windows Subsystem for Linux 2 brings the Linux kernel into Windows
    Also: A new Windows Terminal is here and on GitHub
    By Richard Speed 6 May 2019

    The Windows Subsystem Linux (WSL), which lets you run Linux programs on a Windows box, has seen some serious love from Microsoft as its engineers attempt to demonstrate their commitment to open source and Linux.

    As such, the next version of WSL, version 2.0, will, fingers crossed, contains a Linux 4.19 kernel within a so-called utility virtual machine, which will run Linux programs. This is due to arrive "later this year," via Insider builds in June, and the Windows store.

    Just stop and think about that for a second. It means when you come to run a program, the Windows kernel will either interface with it directly if it's a Windows application, or allow the Linux kernel to manage it if it's a Linux application. Now you can run Linux software truly natively on the world's largest desktop OS platform, developed by a company that once declared Linux "a cancer."
     
    Last edited: 7 maj 2019
  2. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Förstår inte riktigt, integrera en kernel i Windows? Hur kommer den underhållas?

    Hyper-V ingår i Win 10, så det är ju bara smäcka upp en maskin och installera valfri dist och få en riktig linuxburk.
    Brukar själv aldrig köra dynamiskt RAM/disk utan stänger av min VM när den inte ska användas :) bootar sjukt snabbt ändå med SSD trots diskkryptering.