Linux på netbook

Diskussion i 'Off Topic' startad av coolof, 1 jul 2010.

1. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har gått runt och funderat över att skaffa en netbook ett tag och de olika trådarna om Linux som ploppat upp här på senaste har gjort mig än mer intresserad. Så igår gjorde jag handling av tanken och beställde en 1001PX som jag ska plocka ut efter jobbet.

När jag sedan satte mig ner och började kolla på olika netbook-varianter av Llinux blir jag väldigt förvirrad. Jag förstår inte riktigt fördelen med de olika eller vad som skiljer dem åt. Här är en lista över de som jag kollat på och lite funderingar. Hjälp uppskattas jättemycket.

Ubuntu Netbook Edition
    Känns i mina otränade ögon som den mest kompletta netbook-varianten med störst programutbud. Mer som en vanlig Linux-dist fast med ett UI mer anpassat för netbooks. Rent allmänt känns det på något sätt som att UNE skulle vara enklare att bygga ut och ändra om jämfört med de andra?

Jolicloud
    Som jag fattat det bygger den på Ubuntu men tar lite andra steg här och var. Väldigt tilltalande hemsida och Windows-installationen verkar enkel. Enda disten jag sett som skriver att ex. Spotify fungerar direkt men det borde väl å andra sidan inte vara särskilt svårt att installera det genom Wine på någon av de andra? Gillar över lag UI:t mer i UNE av någon anledning.

Moblin
    Intressant variant, känns mer som något som Android än ett fullfjädrat OS (med tanke på hur centralt sociala medier står snarare än att ha enskilda program som tar hand om det)? Ser väldigt snyggt, snabbt och trevligt ut men jag oroar mig för att jag snabbare och enklare skulle hamna i läget där jag känner mig begränsad. Antalet program som finns tillgängliga exempelvis?

MeeGo
    Som Moblin (samma funderingar) fast med annan fönster-hanterare?

Mitt största frågetecken är utbudet program och enkelheten när man installerar dem. Jag gillar uppbyggnaden på Moblin/MeeGo väldigt mycket men känner också att fokuset på program tagits bort väldigt mycket. Vilket inte behöver vara något dåligt, så länge de finns där och är enkla att komma åt och hantera (vilket de verkar vara men jag är fortfarande förvirrad). Ubuntu har jag haft bra erfarenheter av tidigare.

Eller handlar det kanske i slutänden om att de är mer eller mindre samma sak? Att man helt enkelt bara testar sig fram för att hitta den version som passar en själv bäst? Linux gör mig förvirrad ;)

EDIT: Eller för den delen; Vinner man mer på att installera en riktig Linux-dist? I mitt fall skulle detta vara Ubuntu. UI:t blir väl inte lika optimerat för en netbook då men man slipper de begränsningar(?) som netbook-varianterna har.

Last edited: 1 jul 2010
  2. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Moblin och MeeGo är samma, dom har gått ihopa.... :)
    I övrigt har jag inga kommentarer pga bristande erfarenhet

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Installera en hel dist (e.g Ubuntu) och välj sedan en fönsterhanterare som är bättre anpassad för netbooks. XFCE eller LXDE är i mitt tycke bra val.

4. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Läste någonstans att UNE skulle vara anpassat för Atom-processorer och därmed jobba mer effektivt på en Atom-netbook än vanliga Ubuntu, stämmer detta? Borde ju vara rimligt med MeeGo iaf.?

Kanske ska förklara syftet med datorn också;
    Ska förmodligen främst använda den för att surfa och chatta. Sen kanske spela enklare spel och göra enklare grafikredigering vid behov - inget avancerat. Jag har ingenting emot att installera ett fullfjädrat Linux-system men det vore kul att veta vad den egentliga skillnaden är. För uppbyggnaden i ex. MeeGo är väldigt tilltalande för mig, men inte om den samtidigt begränsar användandet av andra applikationer. Samma sak gäller UNE.

5. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Personligen skulle jag köra Gentoo eller Arch med XFCE eller awesome (beroende på upplösningen på skärmen, den generella prestandan och vad jag ska använda den till).

MeeGo skulle nog vara kul att testa just för att det är nytt, men det innebär ju också att det kan vara krångligare att hitta hjälp/guider ifall man kör fast med något samt att det säkert också kan vara lite opolerat och så.

Fördelen med Ubuntu är att det är väldigt lätt att få svar på de frågor man har då det är så många som använder det (ibland könns det som oavsett vad man googlar på så får man träffar som rör Ubuntu).

6. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Alright, är Gentoo och Arch lika enkelt att sätta sig in i som Ubuntu? Om man bortser från den hjälp som finns. Ubuntu var enkelt senast jag testade och jag troratt "krångel" kan sätta stora käppar i hjulet för mig. Jag har exempelvis rätt dålig koll på de olika partioner, ilsystem osv. osv. som Linux använder. Minns att Ubuntu gjorde allt jobb åt mig senast men detta kanske gäller alla?

Edit: Från vad jag kan minnas kan man köra de flesta varianter som Live-CD (Live-USB)? Även MeeGo? Ska nog testa de olika när jag hämtat ut datorn, passa på att skaffa ett par, tre usb-minnen på samma gång :)

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Både Gentoo och Arch bygger man upp från grunden, och gör allting manuellt. Det betyder att du har bättre koll på vad som finns i datorn och personligen märkte jag en rejäl prestandaskillnad mellan ubuntu (som jag använde tidigare) och Arch linux (som jag använder nu.)

Det tar en del tid att sätta upp, men jag är säker på att det finns guider till båda alternativen.

8. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag gjorde en testinstallation av Megoo på min gamla Acer Aspire one A110. Det ser lovande ut men det märks att det än så länge är långt kvar till något riktigt bra. Kan dock bli bra framöver till småskärmar med låg upplösning.

Men... personligen har jag inte riktigt förstått det här med alla netbook remixar som släpps utan föredrar en helt vanlig distro. Nu har jag en HP Mini 5101 och på den testade jag först att installera Fedora. Detta tycker jag är ett bra alternativ till Ubuntu, speciellt eftersom de följer principen att "allt som installeras skall vara fritt". Detta går visserligen att gå runt lätt genom att installera rpmfusion osv.

Dock slängde jag ut Fedora eftersom jag inte riktigt kom överrens med Yum och föga förvånande så blev det att gå tillbaks till Arch och pacman igen.

Är du inte rädd för att kasta dig in i konsollen och känner att du har tid att lära dig något nytt så kan jag verkligen rekommendera Arch och det finns lysande instruktioner på wiki.archlinux.org att följa.

Vill du dock ha något som bara funkar så tycker jag att du ska titta på Fedora eller Ubuntu. Ubuntu har jag lite dålig koll ppå nu för tiden men med Fedora så kommer du vara igång på nolltid.

Kom också ihåg att de flesta av alla de stora distroarna(?) har live-cd's så att du kan testa dom utan att installera något. Ladda ner ett gäng olika och prova dig fram!

Edit: Glömde säga att om du är nybörjare så är det viktigaste att du börjar med något lätt och roligt så att du blir fast. Sedan spelar det ingen roll om det är Ubuntu, Arch, Fedora eller Suse.

9. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gentoo och Arch kan absolut vara svårare att sätta sig in i, speciellt speciellt till en början. Det finns dock en fördel med det. Jag testade ett par olika Linuxdistar en gång i tiden men det slutade alltid med att jag gav upp ganska snabbt för jag tyckte det var krångligt och jag fick inte saker att fungera.

Sen installerade jag Gentoo som verkade brutalt mycket krångligare än de distar jag hade testat tidigare (som jag hade valt just för att de skulle vara enkla). På den tiden hade Gentoo ingen grafisk installation utan man gjorde allt i terminalen (med hjälp av en riktigt bra installationsguide) det gjorde att jag fick en bättre förståelse för hur ett Linuxsystem fungerar och bler mer hemmastadd i terminalen. Så det jag förut hade tyckt var krånglig eller inte hade lyckats göra blev helt plötsligt mycket enklare.
    Men vill man snabbt ha ett system uppe för att köra så är nog t.ex. Ubuntu mycket enklare.

Som sagt går de allra flesta distar från CD/USB utan installation så att dra hem ett par olika och testa vilket som känns trevligast är nog inte en dum idé.

10. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det jag kan tänka mig med netbook-varianter är väl att de möjligtvis bootar snabbare, i varje fall MeeGo/Moblin. Samt att UI:t är mer anpassat för mindre skärmar och att enkelt komma åt vanligt förekommande program. De gånger man bara snabbt vill in och surfa, men då kanske Chrome OS är ett ännu bättre alternativ?

UI:s som de i Meebo och UNE intresserar mig eftersom jag iaf. trodde att de skulle vara väldigt effektiva på ganska små produkter som en netbook. Men kanske är ui:s som dessa mer relevanta till tablets trots allt? Det låter säkert som att jag vill använda en netbook-variant men det är inte sant, mest att jag från början trodde att det var rekommenderat. Mitt stora problem när jag installerat Linux på min vanliga dator har varit att jag känt mig begränsad (då jag jobbar mycket med photoshop och spelar spel) och en netbook-variant av Linux kanske hade känts precis likadant i längden.

Jag är däremot inte orolig att sakna Photoshop på en netbook för det är inte riktigt poängen med dem och till dess syfte kan jag själv inte se något bättre än Linux, i någon form.

Efter alla bra svar här ska jag testa lite olika varianter ikväll och se hur de känns. Det vore lite kul att försöka lära sig Linux bättre nu när jag känner mig mer tolerant, kanske även ge sig på lite skinnande, det vore skoj :) Så Arch låter som ett rätt bra alternativ om jag fattat saken rätt att man har mer manuell kontroll över vad som är installerat.

En riktig dum fråga kanske men säg att man skulle testa att dual boota med ex. MeeGo och Ubuntu, skulle man då behöva dubbla partioner för home osv. eller kan de dela på samma? Eller bör man helt enkelt hålla koll på allt content själv isf.?

Och en grafikerfråga - hur enkelt är det i olika fönsterhanterare att installera och konfigurera themes/skins? Från vad jag minns av Ubuntu när jag använde det var det jättesmidigt att ändra de som redan fanns installerade men inte alls lika kul när man ville ha in något nytt. Å andra sidan kanske man inte ska köra full ös på grafiken på en netbook heller?

11. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Grafikchippen på de flesta netbboks är relatvit dåliga så är det något man skall snåla på så är det nog grafikresurserna. Dock skall sägas att jag körde Gnome+compiz på Fedora med min Mini 5101 och det fungerade ritkigt bra.

Att installera teman är för det mesta väldigt enkelt oavsett vilken windowmanager eller desktop environemt du väljer. Du hittar många teman att ladda ner på *-look.org, tex http://www.gnome-look.org/, http://xfce-look.org/, http://box-look.org/ osv.

När det gäller home-partitionerna vid dual boot så går det säkert att lösa att ha endast en home för två installationer. Spontant skulle jag nog säga att det inte är att rekommendera dock eftersom personliga ändringar du gör i tex Ubuntu teoretiskt sätt kan ställa till det för den andra installationen med tex Arch.

12. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Testade precis MeeGo lite snabbt, fungerar fint - gick inte jättesnabbt att spela upp Flash-filmer från Giantbomb.com men däremot men det kanske man inte heller ska räkna med?

Kul OS men det kändes också begränsat, kan ju bero på att jag enbart körde den live, ingen möjlighet att installera applikationer osv.

13. sigesang

sigesang Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör Ubuntu Netbook Edition på min eee 901, UNE är i stort sett vanlig ubuntu fast med desktop anpassad för liten skärm. Du har samma utbut av program som vanlig ubuntu. UNE är inte direkt litet o snabbt, det är nog det mest negativa. Fördel är att det är en officell ubuntu variant.

Jag tycker det desktop som finns i Ubuntu Netbook Remix är ganska bra eftersom jag inte är helt kompis med den lilla touchpaden som finns på min eee 901, navigera i menyer etc utan mus med den är inte helt kul. Jag föredrar också numer debian/ubuntu baserade distar (apt-get), förr var strula med linux installationer mer eller mindre min hobby och gentoo det som gällde men numer vill jag att saker bara ska fungera :)

Men ska det vara optimerat är det nog arch,crux eller gentoo som gäller (men bara tanken på att sätta upp gentoo på en netbook har fått mig inte försöka, men var länge sedan jag körde gentoo). Jag installerade arch på ett sd kort men något stular med GRUB så har inte orkat testa det.

mera val:
    - http://www.geteasypeasy.com/ EasyPeasy körde jag ett tag, ubuntu baserad och mycket lik UNE (osäker om det fortfarande uppdateras)
    - http://crunchbanglinux.org är debian baserad dist och känns inte lika bloatad som ubuntu/UNE. Xfce/openbox baserad och inte gnome/kde
    - debian. Det finns vissa program som ej är anpassade för så liten skärm (t ex. OK/Cancel hamnar nedanför skärmen etc), det är dock inte specifikt för debian. (upplösningen på min netbook är dock bara 1024x600)

14. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nu har jag provat lite olika varianter.

Ubuntu har problem med trådlöst med just min EeePC-modell och jag hittar ingen lösning när jag googlar runt. Detta blir därför till ett stort problem. Testade både UNE (eller säger man UNR?) och vanliga desktop-versionen och måste nog hålla med de flesta här - att köra en standardversion kändes bäst.

Jag testade även Fedora vilket jag tyckte fungerade kanoners hela tiden, drog igång compiz och det körde alla standardeffekter utan att blinka. Även det trådlösa fungerade utan vidare. Så det får bli Fedora till en början, har väl inte samma smidiga smjukvara för att installera nya program som Ubuntu har men detta kan ju på sätt och vis vara en bra sak om jag vill lära mig Linux :)

Det finns såklart fler versioner att prova men just nu känner jag mig rätt nöjd med Fedora så det får bli den version som körs som default först av allt. En liten fundering jag har innan jag installerar är däremot hur jag får in WinXP igen (om jag mot förmodan skulle vilja eller någonsin behöver det). Är det enkelt att låta det ligga kvar eller blir det genast en massa manuellt mumbojumbo då? För enheten har ju inte någon cd-läsare och hittar ingen info om hur jag skulle få in WinXp i efterhand?

Edit: Sekunden senare dubbelkollade jag manualen och hittade infon om Recovery, så det borde vara lugnt att blåsa Windows. Cool, in med Fedora, nu börjar äventyret :)

Tusen tack för all hjälp och feedback!

15. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Alright, Fedora till att börja med alltså? Bra val :)

Yum är (nästan) lika bra som apt-get så du kommer nog tycka det går smidigt att installera de program du behöver. Tänk dock på att alla program inte finns i Fedora-repon'a. Även fast jag själv tycker det är både kul och bra att bara anväda fri programvara med vettiga licenser så bör du nog kolla in http://rpmfusion.org/ och dra nytta av de program som den repon tillhandahåller.

Vad gäller det trådlösa som du inte fick att fungera i Ubuntu... Funkar det i Fedora så går det garanterat att få igång på Ubuntu också, ifall du nu känner att Ubuntu egentligen är din grej.

16. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vad var problemet med WLAN i Ubuntu? Jag vill minnas att det förut var nåt knas med att man inte kunde välja vilket format nyckeln var inskriven i utan den tolkade det med automatik. Vilket innebar att t.ex. en ASCII-nyckeln som bara hade siffror och tecknen A-E tolkades som HEX.

Och anledningen till det var att Ubuntu i sin stora vishet hade bestämt sig för att det är för svårt för användaren att behöva välja om nyckeln är HEX eller ASCII (precis som de bestämt sig för att det är för svårt för användaren att kunna konfigurera skärmsläckaren 3D-text) så de har helt enkelt tagit bort den funktionen.

17. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hittar inte trådlösa nätverkskortet. Efter lite undersökning (och hjälp från en kompis) så hittade jag en massa info om det, räckte med att uppdatera kernel:n. Bara för att så gjorde jag det och sen fungerade det finemang. Så nu rullar Ubuntu på den istället, hehe. Vet inte riktigt vilket jag gillar bäst - specialtangenterna fungerade inget vidare i Fedora men det går säkert att ordna, annars verkar de rätt lika :)

18. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag sitter på Ubuntu Netbook Remix på min netbook just nu, varit nöjd sedan dag ett. Spotify funkar under Wine utan problem.

19. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag har kört vanliga Ubuntu på min Aspire One A150 ett bra tag nu. Funkar helt ok frånsett att senaste uppdateringen sabbade flash av någon anledning. Har alltid funkat bra innan men nu får man väldigt dålig FPS i alla filmer. Vet att det går att lösa men jag har inte orkat böka med det bara. Kanske blir lite trångt på skärmen med, men det går alltid att fixa bort.

Håller på att dra ner en version av Linux Mint precis nu, ska testa live-versionen och se om det är något att ha. Bygger ju på Ubuntu så det borde funka bra redan från början. Läste att de har en Debian-version som tydligen ska vara snäppet snabbare på G med, kan vara något att titta på i framtiden.

Jag är rätt mycket för minimalism egentligen, både när det kommer till det grafiska och användningsområden. Bara jag har möjlighet att SSHa, webläsare, msn och möjligheter till att anteckna bra så duger var som helst för mig egentligen. Har tittat en del på Arch men jag känner att jag inte är så bra på linux att jag vågar ta det steget än dock.