Linux sync?

Discussion in 'Allmänt' started by Buzz, Dec 28, 2010.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Finns det någon översikt över vilka olika synkningsmöjligheter mot Linux som finns? Finns det någon möjlighet att synka hela telefonen mot en Linux-dator (utan att gå via Google)? Med "hela" menar jag minst: kalender, adressbok, mail/sms-arkiv, lista på vilka program man installerat och innehåll på sd-kort.

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är väl precis som i windows, beror på vilka program du använder. Blir dock smått fundersam vad du menar med att du vill "synka en lista på vilka program du har på telefonen". Låter mer som om du ta backup på allting?

3. Buzz

MINA ENHETER

Tja, en fullständing synkning är väl en backup och lite till liksom?

Det jag funderar över är om det finns någon program eller programpaket som klarar allt det där utan att man behöver synka med ett mailprogram och sedan ett kalenderprogram och sedan ...

4. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

När det gäller de första punkterna som du radar upp (kalender, adressbok, mail) så är det väl ändå enklast att gå via google? När du synkar den vägen behöver du ju inte ens ha telefonen kopplad till din dator eller ditt nätverk. Själv har jag dock aldrig brytt mig om att tanka ned dessa uppgifter till datorn utan nöjt mig med att de finns både i telefonen och hos google. Att de finns hos google har räddat mig ett par gånger då jag blivit tvungen att fabriksåterställa telefonen efter att ha rootat runt lite för vilt.

När det gäller innehållet på SD-kortet synkas det nog enklast och snyggast med rsync.

Programlista har jag inget färdigt svar på, då får man nog börja med att leta efter något android-program som sparar en lista på SD-kortet.

SMS vet jag inte heller hur det enklast synkas/backupas till Linux-datorn, Jag brukade använda WaveSecure för att göra backup av SMS, men numera verkar det inte som att mitt gamla gratisabbonemang funkar längre. För egen del har jag just inga viktiga SMS i telefonen.

m v h Henrik

5. softarn

MINA ENHETER

Vill du synkronisera eller ta backup?

Om du vill kunna ändra i samma t.ex. kalender på både dator och mobil vill du synkronisera.

Om du vill göra en säkerhetskopia på dina saker om någonting skulle hända med mobilen är det backup.

6. Buzz

MINA ENHETER

Helst synkronisera men backup räcker i nödfall. Har du några förslag i något av fallen?

7. softarn

MINA ENHETER

Varför vill du synkronisera sms-arkiv, lista på vilka program man installerat och innehåll på sd-kort?

MyBackup om du inte har root, annars titanium backup.

8. Buzz

MINA ENHETER

I just de fallen handlar det förstås mer om backup än synk. Men jag är ute efter en helhetslösning.

Vad jag kan se på http://matrixrewriter.com/wiki/tiki-index.php så gör titanium backup bara backup till sd-kortet, inte till en annan dator. Vilket innebär att det blir ytterligare ett steg att sedan få över innehållet på sd-kortet till datorn.
    Mybackup kan göra backup till deras server men det vill jag inte heller.

9. Buzz

MINA ENHETER

Eventuellt är det något liknande windowsprogrammet MyPhoneExplorer som jag letar efter. Tror det går att köra med wine men tar hellre något native om det finns.

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    TitaniumBackup Pro kan synka din backup till Dropbox.