ListView med header? Hur?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 10 sept 2011.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur gör man en header till en listview som "följer med" när man skrollar, samtidigt som den är uppdelad i sektioner?
    Ta gmail appen som exempel, när du skrollar i en konversation så följer raden med ämne och vem som skickat mailet med tills du kommer till nästa mail i konversationen. Då är det den headern som följer med osv.

Att göra en listview med sektioner har jag sett flera exempel på nätet, men just hur man får titeln för sektionen (till exempel "A" och så listar man allt på A osv, sen "B" osv) att hänga med när man skrollar.

Om någon förstår hur jag menar. Hittade inget när jag googlade, men sökte kanske på fel ord..

2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag tror inte de har använt någon standardkomponent utan det är nog en custom view.

3. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, det tror jag med. Ingen som sett något liknande på nätet?

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag tror du får dela upp det isåfall... Att du liksom har en Header, och en ListView under den, då kan du ju scrolla och du har "headern" kvar...

Jag hade först på Enkla Anteckningar en "Lägg till"-knapp innan jag gjorde om appen.
    Och den låg separat ovanför listviewen... Och den "stannade" kvar när jag skrollade...

Last edited: 11 sept 2011
  5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Det finns väl många sätt att lösa det.
    Som ett första hade jag tagit en titt på en egen adapter och sedan ha en vy som DreamHawk nämnde som alltså ex i RelativeLayout ligger över listan antingen överlappande eller inte alls. Sedan kan du ha en scroll-lyssnare på listan som du antingen byter ut header informationen eller gömmer den, ex när man scrollar högst upp i mailet i gmail-appen.
    Skulle jag tro är det simplaste än att bygga en egen custom view.

6. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ah, ska kolla på det med egen adapter och se om jag kan få till något. Tack för idéerna!