Lite bredbandsfrågor

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Arn83, 24 maj 2025 kl 13:07.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Fick en ny router från Telia av exakt samma modell som min föregående. Jag drog bara ut alla sladdar och kopplade in i den nya vilket tog en halv minut.
    Det som förvånade mig var att trots att den nya routern har ett annat wifi namn så fortsatte mitt internet hemma fungerar som vanligt med det gamla wifi-namnet och alla prylar i hemmet fortsatt att vara uppkopplade
    Trodde att jag behöver byta wifi namn och lösenord på min nya router men behövdes tydligen inte. Den nya routerns namn finns också att välja på så routern är bytt.
    Hur kommer det sig att den gamla wifi uppkopplingen fungerar som vanligt fastän routern är utbytt?

Sedan så är jag utlovad hastighet 150 megabit men kommer bara upp i 80-90. Tidigare var utlovad hastighet 100 mbits men nyligen har man ändrat till 150. Någon skillnad märks dock inte i hastighet.

Om det nu är min mediaomvandlare som begränsar hastigheten, hur kan jag göra för att bekräfta det? Kan man se på utseendet på medieomvandlaren vilken hastighet den klarar? Bifogar foto på den.

Bifogade filer:

2. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 108
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Kan vara att dom glömt att ändra från 100 till 150 Mbit. Du får ringa deras kundtjänst om det.

Arn83 gillar detta.
  3. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Absolut det ska jag göra.

Har en Deco M5 kopplade till routern med kabel och funderar på om det kan vara därför som alla prylar fortfarande är uppkopplade trots nytt wifi-namn.

Undrar om det verkligen är nödvändigt att ha en av 3 Deco inkopplad till routern som det ofta rekommenderas? Det blir ju slöseri av resurser eftersom området i närheten av routern ändå har bra täckning och deco enheten skulle göra betydligt bättre nytta på större avstånd från routern.

4. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 108
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Standard med sånna mesh-system är att man kopplar den första som router direkt i väggen. Eller att man kopplar dom som AP till en annan router. Nu blir det som att du kör två helt olika nätverk samtidigt.

Arn83 gillar detta.
  5. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 081
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Som Glis säger, skippa Telias router och sätt en Deco närmast fiberkonvertern istället.
    Att dina enheter fortfarande funkar är som du är inne på, för att de använder Deco, och inte Telia-WiFi.

Jag har också Telia men deras router har aldrig lämnat sin låda här hemma.

Arn83 gillar detta.
  6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 884
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det verkar vara så att du har router efter router. Du har två wifi, ett från Telia routern och ett från Deco M5. Dina prylar är troligen anslutna till det wifi som kommer från Deco M5 och eftersom du inte bytte den så funkar det fortfarande.
    Det är onödigt och kan komplicera saker att köra två routrar "seriekoplade". Du får dubbel NAT och förvirringen med att ha två olika wifi. Skulle du ha vissa saker anslutna till det ena wifi och andra saker till det andra så kommer de inte att kunna nå varandra.

7. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

Ja precis har också förstått att det verkar vara så. Läst lite på Decos hemsida och om jag har förstått det rätt så kan jag inte använda alla tre enheterna som accesspunkt ( stämmer detta?) utan den ena måste vara inkopplad antingen i fiberuttag i väggen eller i routern när man då föreslås att man använder routern som brygga. Man ska tydligen på något sätt koppla ifrån wifi från Telias router i så fall. Hur gör man det i så fall? Kan man fortfarande dra kablar från Telias router till TVn osv även om man stänger av wifi på den?

Finns det någon fördel med att använda Telias router som brygga utan WiFi eller är det bättre på alla sätt att använda Deco som router?

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 131
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder inte min Telia router utan använder bara min egna router

9. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 616
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Du behöver inte använda din Telia-router överhuvudtaget, koppla den första Decon direkt till fiberdosan.

10. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Stängde nu av wifi via routerns inställningar. Nu finns det bara ett nätverk i huset. Ska testa en annan dag och se om hastigheten skiljer om jag istället använder Deco som router