Lite frågetecken

Diskussion i 'Acer' startad av Nilssonnet, 22 sept 2011.

1. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag köpte nyss en A500, är ganska nöjd framförallt med tanke på priset! Dock har jag några frågetecken...

Jag provade att ansluta ett usb-tangentbord och det fungerade bra, dock så blev det amerikansk layout samt att åäö inte fungerade. Går det att få rätt på det hela utan att roota?

Vad finns det för fördelar med att roota, förutom att kunna få in senaste HC 3.2 och kunna överklocks? Hur är communitystödet jämfört med andra plattor?

2. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det finns en finsk layout att lägga in, fungerar utmärkt med svenska. Root krävs dock.

Med root kan du köra backup av appar och annat nyttigt. Du kan lägga in cmw och göra backup av din rom.

Du kan flasha custom roms och få ut mer av din platta, överklocknong, stöd för 3g dongel, bättre stöd för usb etc.

Föreslår att du kollar xda-developers.com / A500 forumet där du kommer hitta all info om tootning, cwm, custom roms etc. Där finns ett bra utvecklarstöd för plattan.

Cmw = clockworkmod recovery, flasha zip, göra backup, rensa data och mycket mer.

Lite halvtaskigt med info, skylker på min sgs som vägrar sannarbeta för tillfället.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själva rootande är något som jag har hållit på länge med och har koll på, visste dock inte hur det är med HC och hur låst det är... dock låter det som att jag får ta och roota för att få alla fördelar.

Med communitystödet menar jag mest med att det verkar som asus- och samsungs plattor är mer populära, men det kanske bara är här på swedroid?

4. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

HC 3.0 rootade jag enkelt med apk'n gingerbreak så det bör vara någon liknande metod för senare versioner. Kört custom roms efter det.

cmw fixas lätt med Apk'n acer recovery installer som finns på market. Glöm inte backup av det recovery du har innan (görs med appen).

Här på swedroid är det inte mycket A500 action direkt, sgt 10.1 o transformern verkar regera. På xda är det dock mer action ;) även om de andra spöar oss där också.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var busenkelt att roota dock klurigare att fixa med recoveryn. Fick googla runt en del innan jag fick rätt på det, sen nästa svårighet var att komma in i recoveryn... dock har nästan allt löst sig förutom att man tydligen måste ha ett minneskort/usbminne till recoveryn för att ta backup och ha zip-filen på. Såklart var det enda usbminnet jag hittade för litet och sd-kortet hade gått sönder. :-(

Ska köpa nytt minneskort imorgon sen jävlar blir det ny rom!

6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Söka på acer recovery i market, klicka install, klicka på reboot recovery är väl inte så krångligt :P

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

7. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, fullt så enkelt var det ju inte... var ju tvungen att googla runt för den vanliga Rom Manager fungerar ju inte, sen så visade det sig att det inte gick att komma in i recoveryn (vid uppstart) om man inte hade kört reboot into recovery innifrån programmet först...