Fråga: Lite inställnings frågor

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Salvion, 24 okt 2013.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag är mer eller mindre ny på Android och helt ny på Z1 så jag behöver lite hjälp

1.
    Jag hade ett "problem" som irriterade mig på min Iphone och som har dykt upp här med, jag vill endast använda Gmail som mail app men den generiska mail appen kräver tydligen också att vara konfiguererad? jag gjorde nått för någon dag sedan och (minns ej i vilken app eller del av telefonen) har då "aktiverat" denna generiska som jag gissar android mail men vill inte att den skall användas och synas i min notifikations center eller vad det heter.

Kan jag ta bort eller inaktivera den? hur?
    Är det något program/app som kräver den?

Man sa ju att android lät användaren bestämma vad som skall användas och att man inte är "låst" som man är i IOS.

2.
    När man håller Hem/huset-knappen intryckt blir det som en solfjäder med punkter, och så står det Google, vad är detta och hur används det?

Skulle uppskatta om någon kunde förklara detta lite pedagogiskt för mig :)
    Tack!

2. calim

calim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nummer två är en genväg till Google Now. Alltså typ en avancerad Google sökning men även information som kan vara relevant för tillfället. Dra från hemknappen uppåt så öppnas det. Rekommenderas enormt. Se till att konfigurera ordentligt så är det helt genialt :)

Salvion gillar detta.
  3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

1. Hoppas jag förstod din fråga rätt?? Tror att du menade att du vill slippa notifikationer på att du har fått nya mail.
    Då gör du så här. Gå in i mail-appen. När telefonen är i porträttläge så har du tre små prickar längst ned till höger.
    Tryck på dem och välj inställningar.
    Där ser du valen "Allmänt" och "ditt epost-konto" som synkas.
    tryck på ditt epost-konto, och rulla ned till E-postaviseringar.
    Där kan du välja om du vill stänga av aviseringar helt eller lite olika sätt hur du vill få dem.

2. Det är Google Now, Googles motsvarighet till Siri på iPhone.
    Från början när du slog på telefonen låg en widget på hemskärmen för google now. Man trycker exempelvis på mikrofon-bilden bara och ställer en fråga så svarar Google Now precis som Siri.
    Denna som du frågar om här är dock en utökad funktion i Google Now. Aktiverar du den och följer guiden så kommer Google Now att följa dina vanor, och var du åker någonstans. Sedan kommer den att försöka förutse vilken information du bäst behöver för tillfället. Tex om du åker tåg mellan jobbet och hemmet så visar den dig info om när nästa tåg går utan att du behöver göra något själv.
    Så om du inte tycker om massa aviseringar ska du inte aktivera den. :)

4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    calim och Nioh

Tack då är jag med på nr 2 :)

Ang nr 1

Så nej Nioh, jag vill ha notifikationer med enbart från Gmail appen inte den inbyggda/generiska.
    Det är del 1A i frågan och

1B om jag kan slå enbart den inbyggda/generiska mail stör/förstör det får någon funktion som MÅSTE ha den?

Ursäkta om jag förklarade dåligt

5. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Då stänger du av aviseringar för den generiska mail-appen.

Gmail-appen har egna inställningar för det, som du hittar på ungefär samma sätt när du går in på Gmail-appen.
    I porträttläge hittar du tre prickar högst upp till höger på skärmen sedan Inställningar\ "Ditt gmail-konto"\ Ljud och vibrering för inkorgen\ och ställ in de Aviseringar du vill ha.

Om du går tillbaka till tre prickar\ Inställningar\ så kan du även gå in på Allmäna inställningar och ändra på "Aktiviteter för meddelanden" i Gmail-appen.
    Och ändra om det ska visas eller inte i Notifikations-gardinen.

Hoppas detta hjälper. :)

Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det hjälpte absolut! Jag hade kanske kunnat hitta det där själv men nu gick det lätt, Tack för hjälpen mycket vänligt! :)