Fråga: Lite laggig

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av anderssons91, 4 sept 2012.

1. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej! har nyligen köpt mig en hox, ca en vecka sedan jag fick den. Jag har upplevt att den laggar lite, speciellt när man bläddrar i menyerna.
    Ska det vara så? hur är era upplevelser?
    Vad kan man göra åt detta?, är det fabriksåterställning som gäller, är det något fel på telefonen?
    Kan det vara värt att roota den?
    Tacksam för svar.

//Sam

2. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Börja med att uppdatera till senaste, så du får android 4.0.4, och sense 4.1.

3. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

har jag gjort, gjorde det direkt när jag fick telefonen

4. antstrm

antstrm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

en bugg jag har fått, är att klockan i notifikations menyn inte uppdateras ibland men klockan på hemskärmen uppdateras..

5. Phoenix95

Phoenix95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag känner till det du pratar om. Det problemet uppstod nämligen för mig några dagar efter att jag uppdaterat till Sense 4.1. Jag gjorde en massa hard-resets och fabriksåterställde utan resultat. Men för några dagar sedan försvann det av sig självt. Om inte jag minns fel så var det efter en hard-reset eller att jag stängde av mobilen ett tag. Och jag skulle nog säga HOXEN absolut inte ska bete sig så. Man känner ju sig blåst när man betalat så mycket och så laggar det efter en vecka :(

6. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Man känner sig verkligen blåst, detta skall ju vara en av topp-modellerna.
    Hur gör man en hard-reset?

7. antstrm

antstrm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En hard-reset gör du genom att hålla inne stänga av knappen i 10 sekunder!

anderssons91 gillar detta.
  8. scsi

scsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag gick från iPhone till Windows Phone, till Android (HOX är min första Android-telefon) och första intrycket var katastrofal. Jämfört med WP7.5 är det som att gå tillbaka till gamla Windows Mobile vad flyt och användargränssnitt gäller. Vänners SIII känns precis lika slö.

Det är tyvärr bara att lära sig leva med det. En hard-reset lär fixa flytet i varken Android eller Sense.

9. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

hard-reset gjorde ingen skillnad :/
    Hade iphone 4 förut och flytet var mycket bättre, trotts att den var 2 år gammal.

10. slayer

slayer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag var inte nöjd med flytet från början men efter senaste uppdateringen så flyter det bra
    ang ajfåns flyt så är det såklart lättare för luren att rita upp den enkla hemskärmen utan färger widgetar gränssnittet är ju totalt färglöst man häpnar när man har använt hox ett tag och testar ajfån hur gammalt och litet det känns. sen tror jag att det är ett visst problem i android med flytet som kräver en herrejösses hårdvara för att flyta bra

11. scsi

scsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Androids brist på flyt har ingenting med widgetar eller liknande att göra. Gå in i typ kontaktlistan, där inga widgetar eller annat flashigt syns till, ändå laggar det vid scrollning. Det laggar precis lika mycket som på äldre Android-lurar jag har testat förr i tiden, och skulle troligtvis lagga mycket även med dubbelt så snabb hårdvara. Det är knappast det som det hänger på.

För övrigt är det egentligen inte intressant _varför_ det laggar. Faktum är att det gör det, och det kommer det att göra oavsett hur många "fyndiga" stavningar på iPhone (seriöst, hur gammal är du?) du kommer på.

Edit: Jag har testat JB på bl.a. en Nexus 7 och där är flytet märkbart bättre (faktiskt ofta nästan lika bra som Windows Phone) men vi vet nog båda att Sense kommer att negera den förbättringen när JB väl släpps till HOX. Du kommer säkerligen försöka argumentera med custom roms, men är detta verkligen något man ska tvingas till?

Edit2: Gå in i klock-appen och växla mellan de olika flikarna. Sense är sjukt fult och tacky i överlag, men just där skiner det verkligen som starkat! Den vidriga, hackiga kub-animationen spelas upp, och därefter så poppar innehållet upp. Säg vad du vill om "ajfåns" gränssnitt, men bara en äkta fanboy kan påstå att det här är snyggare. Visserligen säger det mer om Sense än Android, men det är ju en HOX vi pratar om.

Last edited: 4 sept 2012
  12. slayer

slayer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok ursäkta om jag klev någon på tårna
    Men efter senaste uppdateringen flyter iallafall min lika bra som en iphone 4s sen är ju smaken olika jag hjälpte en kompis med hans iphone 4s och tyckte att gränssnittet kändes väldigt gammalt och färglöst bara ljusblå och grått men som sagt alla tycker olika ( tur är väl det )
    Det gäller även vad man tycker om sense som jag älskar vissa hatar andra älskar

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

13. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

ja android laggar alltid någonstans på nått sätt. får hoppas JB får bort det. sen får dom inte bort sin leksaks stämpel android har när dom kallar förbättringar namn som projekt butter.
    jag har en hox men är inte nöjd. många jag känner som är android ägare sneglar allt mer på WP.

en telefon för 6000kr ska inte lagga, inga andra utom androids toppmodeller gör det? telefonen känns i många fall väldigt billig.

14. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu måste jag få lägga mig i lite. Läser mycket här och blir lite frågande till allt gnäll på lagg och allt som man vill kalla det...

Jag har en HOX och frugan en iPhone 4S. Jag kan se fördelar med båda systemen, men tycker inte om det låsta som en iPhone innebär och gillar min stora skärm bättre också. Vad gäller seghet och lagg så märker jag inte av det något vidare på någon av telefonerna och har heller aldrig märkt av det på HOX:en. Tycker det känns ungefär som samma-samma att växla mellan skärmar och program på HOX:en jämfört med 4S:en...

Jag kanske är helt dum i huvudet och inte märker när det "laggar" men det känns som om att man måste leta efter det för att märka det. Det enda som jag tycker är lite dåligt på HOX:en för en så dyr mobil om man nu ska sälla sig till gnällarna så är det batteritiden...denna har dock för mig förbättrats rejält efter senaste uppdateringen, så nu räcker det bra för mig men mer hade ju inte skadat.

Håller dock definitvt inte med om att HOX:en skulle kännas billig...

15. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Läste för en tid sedan om att det diskuterades varför en toppmodell som HOX var så laggig och att någon website då fått en förhandsversion av en ny firmware som gjorde telefonen som ny och medförde bra mycket bättre prestanda. Någon som minns detta? har den uppdateringen släppts?

16. arvesen

arvesen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
  17. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

önskar att jag inte kände lagget, därimot har det minskat sen 4.0.4 uppdateringen.

18. scsi

scsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det är uppenbart att folk upplever lagget olika (även om jag i ärlighetens namn tror, no offence, att de som påstår sig uppleva Andoid som lika flytande som iOS eller WP7.5 helt enkelt ljuger för sig själva).

Speciellt då Sense. I.o.m. Sense 4.1 flyter det på fint när man scrollar mellan hemskärmar, men öppna vilken lista som helst, kontakter, samtalslistan osv, och det laggar och scrollar lika onaturligt som förut.

19. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Känns som att stock med Sense laggar, ja. Även i Insertcoin upplever jag lagg, som är en bra custom rom. Har numera CM10 med JB och det flyter på sjukt mycket bättre. Så får väl hoppas att HTCs JB-rom fungerar bättre.

Hade inte lika mycket lagg på min S2a, och S3 ser också ut att flyta mycket bättre. Men tycker också att TW är mycket bättre än Sense så..

20. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har runt 600 kontakter i min kontaktlista, och scrollningen laggar inte ett dugg. Och jag är ganska känslig när det kommer till dessa "lagg" som kan uppstå. Däremot kan Sense som gränssnitt kännas något tungt och kan uppleva lite smålagg om väldigt sällan... Sen har jag ju iofs ARHD ROM, men det ska nog inte lagga vid kontaktlistan på stock ROM heller (har testat det förr).

Last edited: 5 sept 2012