Lite märklig fördelning av batteriförbrukningen.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 9 dec 2024.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Fem dagars batteriförbrukning på min Pixel 6a visar något jag inte riktigt förstår. Det rör sig om "Aktiv låsskärm" och "Skärm".
    Låsskärmen har förbrukat 4% under perioden.
    Skärmtiden är 5tim 18min under samma period, och utgör endast 1% batteriförbrukning.

Kan det vara riktigt att låsskärmen utgör fyra gånger så hög batteriförbrukning som skärmen, med 5tim 18min under samma period?

Screenshot_20241209-001048.png

2. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Efter lite mer aktiviteter på mobilen har "Aktiv låsskärm" hoppat upp till 5%, och "Skärm" till 2%.
    Att skärmförbrukningen ökar i förhållande till totalförbrukningen är lätt att förstå, men låsskärmen...?

3. DanielSundberg

DanielSundberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

"Aktiv låsskärm", är det always on display? Kanske inte så konstigt i så fall, det drar ju en del batteri att ha den aktiverad och den är alltid på. Över 5 dygn så blir det ju en del.. Svårt att avgöra utifrån de där siffrorna när man inte ser hur "många procent" du gjort av med totalt.

4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Nej jag har "Always on display" avaktiverad.
    Vad jag förstår är "Aktiv Låsskärm" att jag kan visa låsskärmen med ett klick på svart skärm. Då visas klockan, meddelanden om e-post och SMS, samt fingeravtrycksläsaren, och jag kan öppna mobilen.

Den grafiska redovisningen av batteriförbrukningen tycker jag är hopplös. Riktig "digital ingenjörskonst" med massor av stolpar som man måste studera hur länge som hälst utan att få någon översikt över förbrukningen.
    Skulle gärna vilja se förbrukningen från senaste laddningen med en enkel kurva, inte för fem dagar med en stolpe för varje två timmar.
    Men så är det tyvärr...