Lite Magic-frågor från en som funderar på att skaffa...

Diskussion i 'Magic' startad av antjoh, 2 september 2009.

1. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vi ska byta operatör på jobbet och valet har tydligen fallit på 3. När vi nu ska välja telefon så funderar jag på en Magic. Helst skulle jag velat vänta in Samsungs Galaxy men tiden är tyvärr knapp...

Hur som helst, det är ett par saker som jag funderar över och som jag hoppas att någon kan svara på.

* Hur fungerar synchning med Outlook? Är det möjligt att synka kontakter, mail och kalender? Är det kanske till och med så bra att det finns stöd för push?

* Funkar blåtanden bra med headsets? Jag funderar på att skaffa ett Nokia BH-214 eller liknande i så fall.

* Kan man använda internet sharing på mobilen så att man kan koppla upp sig med en laptop?

* Hur är batteritiden för en vanlig användare? Jag har en HTC Touch Cruise idag som jag i princip laddar varje natt för att kunna ringa och lyssna på musik med. Är Magicen i samma (dåliga) klass eller vågar man hoppas på att den är bättre?

* Hur uppgraderingsbart är Android? Om det kommer ut en v2.0 om ett tag, går det då att skjuta in en obrandad ROM eller måste vänta på att HTC eventuellt släpper en?

Tack på förhand för eventuella svar!

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    * Hur fungerar synchning med Outlook? Är det möjligt att synka kontakter, mail och kalender? Är det kanske till och med så bra att det finns stöd för push?
    Kan inte svara på Outlook tyvärr men sett att de ska ha löst alla större problem iaf och folk verkar tycka det e ganska smidigt, använder inte Outlook själv så detta e lite hörsägen

* Funkar blåtanden bra med headsets? Jag funderar på att skaffa ett Nokia BH-214 eller liknande i så fall.
    Bluetooth headset funkar fint, stereo blurtooth headset för att lyssna på musik behöver lite pill för att slippa hack när man lyssnar på musik men ska fungera bra annars.

* Kan man använda internet sharing på mobilen så att man kan koppla upp sig med en laptop?
    Ja, det går att fixa genom sladd med program, däremot har nya Android WiFi Tethering dvs du kan göra din Android telefon till en trådlös Access Point, jag testade med några vänner och 5 pers på samma mobil funkade utan problem :)

* Hur är batteritiden för en vanlig användare? Jag har en HTC Touch Cruise idag som jag i princip laddar varje natt för att kunna ringa och lyssna på musik med. Är Magicen i samma (dåliga) klass eller vågar man hoppas på att den är bättre?
    Alla "smart phones" har ungefär en dags användning, beror lite på vilka widgets du kör m.m. och likande, men räkna en dag ja oavsett vilken likanden telefon du använder, har inte med telefonerna utan begränsningarna på batterierna att göra så innan de utvecklas e det svårt att göra en smidig mobil som håller längre.

* Hur uppgraderingsbart är Android? Om det kommer ut en v2.0 om ett tag, går det då att skjuta in en obrandad ROM eller måste vänta på att HTC eventuellt släpper en?
    Mycket mer uppgraderingsbart än Android lär du inte hitta iom att det är Open Source/Open Platform och Google just nu pumpar in massa utveckling på platformen, ROM och likande e faktiskt inte alls svårt att lägga in och väldigt smidiga.
    Kommer nya saker varje vecka och du måste inte vänta på HTC även om de oxå utvecklar relativt aktivt.

3. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar för snabbt svar. Det låter som jag kan stryka de flesta av mina tvivel, dock är jag lite sugen på att höra just hur Outlook syncningen fungerar från någon som testat.

Det är faktiskt en av få grejer som jag tycker min nuvarande telefon är riktigt bra på. Push är inte livsnödvändigt, kanske inte blåtandssyncning heller, men på nåt sätt måste jag kunna få över både kontakter, kalender och mail på ett smidigt sätt från outlook/exchange.

Last edited: 2 september 2009
  4. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

exchange ska funka mer eller mindre bra i den senaste mjukvaran , dock Outlook använder ett extra program från HTC för att synka och det funkar relativt bra för de som endast vill ha det, men ska man leka och greja mycket med hack i mobilen kan den vara i vägen.

5. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmm, jag blev inte så mycket klokare av det svaret tyvärr.
    Jag har läst på många siter att det står att Magic ska ha Exchange/Active Sync support. På Tre's sida står det även: "Mailsupport: POP, IMAP, Exchange Active Sync mail".

Vad innebär det i praktiken? Funkar det som på en WinMo-mobil, med möjlighet till push-stöd? Eller är det nån quasi-grej som är kass?

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag är inte rätt person att svara , då jag har aldrig testat , jag tror ! att den syncar email och kontakter men inte kalender med exchange men ring htc support om inte någon svarar här och kolla.

7. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, jag tror jag ska gå ner till Tre's butik och höra mig för om detta. De måste ju veta vad de menar med det som står på deras sida :)