Lite nybörjarfrågor angående X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Coldsnap, 11 jun 2010.

1. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Efter att min gamla trotjänare K700i till slut gett upp andan har jag nu utrustad med machete och tropikhatt givit mig in i androiddjungeln, och införskaffat en X10 mini. Som helt grön på android finns det efter ett par
    dagars grävande i swedroid-forumet och åtskilliga timmars irrande på Market fortfarande några frågetecken som behöver rätas ut.

Det blir en hel del installerande och avinstallerande av olika apps de första dagarna har jag märkt. Blir en android-installation "utsliten" på samma sätt som en windows-installation blir, med kvarlämnade filer, registernycklar etc? Och av samma anledning, mår telefonen bra av att bootas om titt som tätt eller ska man rentav göra det så lite som möjligt?

Batteritiden blev ju lite av en kalldusch jämfört med mina tidigare telefoner, efter att ha installerat en task killer, skruvat ner ljusstyrkan på skärmen lite och börjat stänga av wifi så fort jag inte använder det - finns det nåt annat jag kan göra för att förlänga batteritiden? Nu när jag tydligen blir tvungen att ladda varje natt, "slits" batteriet av att sitta på laddning när telefonen är påslagen? Det gör ju t ex ett laptopbatteri har jag hört.

Apropå task killer, programhanteringen i android verkar ju vara en klimatomställning för en inbiten windowsanvändare, jag har fortfarande inte riktigt rett ut hur jag ska avgöra om ett program ligger helt passivt eller om det gör nåt som drar ström?

Har inte vågat mig på att testa några program som ändrar på själva UI't än, är nöjd med min homescreen än så länge men gillar inte riktigt SMS-hanteraren som följde med, så funderar på att byta ut den mot Handcent eller nåt liknande (om inte annat för att kunna köra med liggande ScandiKeyboard, det verkar ju inte gå med den vanliga klienten). Går det att paja telefonen så att jag får ta till factory reset, eller kan jag hålla på och mixtra utan att oroa mig?

Går det verkligen inte att ändra på färgschemat? Visst, blått är fint, men omväxling förnöjer heter det ju.

Till sist som en liten sidenote: Vilken musikspelare är det som gäller? Meridian? Cube? Den inbyggda?

Tack på förhand! :)

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jag gjorde som du i början, körde med taskkiller men köp nu utan då jag upptäckte att telefonen blev grymt seg med killer. Startar om telefonen efter varje laddning nu istället. Blev mycket bättre på både prestanda och batteri.
    Det är bara att ladda hur mycket och hur länge du vill, moderna batteri har inget minne. Dessutom på tränas batteriet ju oftare du laddar så du kommer märka att batteri tiden blir bättre. Första veckorna fick jag också ladda varje natt men nu räcker det med var 3e.
    Gäller med om att sms programmet som ligger som standard är inget roligt alls, jag köp själv med handcent.

3. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det finns en väldigt smidig funktion med i telefonen, en widget, som man kan lägga ut på skrivbordet. Denna gör att man otroligt enkelt och snabbt kan stänga av och sätta på datatrafiken, vilket även detta hjälper att spara på batteritiden.
    Rekommenderas starkt! :)

4. bjornnume

bjornnume Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Se till att du har senaste programvaran, batteritiderna är som sagt inte i närheten av dom "gamla" lurarna, dock helt förklarligt med tanke på vad som körs eller kan köras på dom.

Se till att du stängt av GPS och Blåtand med....

Övrig så kommer här en ren privat rek. till andra saker som nybörjare:
    Jag skulle rekommendera dig att testa aHome (går om GUI:t) och ger dig en klart bättre möjlighet att lägga upp ikoner/widgets. Handcent har jag med testat och tyckte om.

Sen gällande kontakter så ta hem aContacts

5. ducce

ducce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har en liten fråga om att installera ersättningsprogram, kan man avinstallera orginalprogrammen, har noterat att trots jag inte instalerat många appar så är bara 1/3 minne ledigt, eller man kan välja att installera apparna på sd-kortet.

6. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad gäller färgschemat håller jag verkligen med dig. jag tycker personligen mycket om androids default svart/vit/gråa färger. hoppas det kommer som en option i en framtida uppdatering.

Musikspelaren. Där tror jag att jag har provat de flesta. den jag fastnat för till sist är ^3 cubed. mycket trevlig spelare

jag köpte min x10mini på release dagen och jag måste säga att jag är helnöjd. visst tar det lite tid att anpassa/ lära sig eftersom jag aldrig haft en touch lur innan, men sammantaget en toppen lur!

/michael

7. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

För det första, skippa task killers. Det finns massor att läsa om det så jag skriver inte mer.

När en app avinstalleras så försvinner den helt ur systemet men den kan lämna kvar info som sparats på minneskortet. Det är dock lätt att bara radera eftersom de mapparna och filerna syns när du kopplar telefonen till datorn.

Det går att avinstallera systemappar men det kräver root och eftersom appar i Android kan låna funktioner av varandra så måste du vara 100% säker på att det du gör inte riskerar nått. Det är mao inte att rekommendera.

Utan root är det nog ganska ofarligt att leka med appar som ändrar UI. Du kan alltid låta bli att köra nya som default tills du bestämt dig och även om du skulle köra det som default så kan du alltid ta bort det valet och får du välja igen. Det finns dock alltid en liten risk att du måste göra en återställning men utan root är den risken liten.

Handcent är en mycket bra app med massor av inställningsmöjligheter.

Lycka till och ha det så kul :)

8. Ellirc

Ellirc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då jag också är novis så lånar jag din tråd :)

Två grejer som borde vara ganska simpla men som jag inte löst än. Hur gör man för att anpassa wallpaper efter skärmstorleken? Om jag tar ett kort med kameran och beskär fotot så passar det inte skärmen.

En annan sak som jag förgäves försökt klura ut är hur man kan använda en egen mp3-låt som ringsignal. Jag har via es file explorer placerat låten i alla olika mappar, men när jag ska välja ringsignal så hittar den inte låten.

9. ducce

ducce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Wallpaper:
    jag har bara valt att lägga ett foto som wallpaper, när jag väljer fotot så kommer det en ram för beskärning av fotot. Sedan ändrar sig fotot iförhållande widgets man har - lite knasigt!

10. Ellirc

Ellirc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, ringsignalsproblemet är löst, (tanka ned apps från market och välja låt därifrån) Men wallpaper återstår, finns det verkligen inget sätt att anpassa storlek efter skärmen ?

11. rymdgreven

rymdgreven Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra tips!!
    Men ett sånt här inlägg hade varit 100% användbart om du berättar vad widgeten heter, eller hur man hittar den. Please berätta mer! ;)

12. mij

mij Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Den heter strömkontroll och finns i telefonen från scratch.

13. rymdgreven

rymdgreven Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Perfekt! Tack så mycket!

14. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för alla bra svar!! :)

Börjar känna mig hemma på telefonen nu, och upplever att batteritiden blivit bättre nu när batteriet fått ladda ur/upp ett antal ggr. F ö åkte taskkillern ut igen, och jag märker ingen större skillnad i prestanda efter att den försvann ;)

Detta hade jag aldrig några problem med, slängde ner mina ringsignaler i /sdcard/ringtones och sms-signalen i /sdcard/notifications och det funkade direkt.

Du borde ju själv kunna resiza din bild i valfri editor? Har själv försökt reda ut vad bredden på homescreenbakgrunden är (standardhomescreen alltså) men inte lyckats, höjden borde väl rimligtvis vara något mindre än 320, säg 300 eller nåt ditåt. Vore super om nån vet exakta upplösningen så man med gott samvete kan börja rita egna bakgrunder :)