Lite orolig... android

Diskussion i 'Blade' startad av NiklasNiklas, 16 mar 2011.

1. NiklasNiklas

NiklasNiklas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Först och främst så måste jag presentera mig som ofattbart okunnig vad det gäller telefoner och android-systemet. Hoppas att ni har överseende med detta.

Nu till saken.
    Jag har tidigare idag beställt androidtelefon ZTE Blade från Netonnet (utan abonnemang).
    Efter detta kända mig nöjd och började surfa runt på sidor som omnämnde Blade.
    Ganska snart stod det klart för mig att uppgraderingen till android 2.2 var på gång. Nästan lika snart uppfattade jag att en uppgradering till 2.2 kommer att komma till Tele2 och Comviq.

Jag själv har som sagt köpt telefonen utan abonnemang och har för avsikt att använda mig av mitt nuvarande Telenor-abonnemang (företag).

Kommer inte jag ha möjlighet att uppgradera till android 2.2? Eller har jag missuppfattat allt?

Blev lite långrandig kanske men huvudfrågan är alltså om jag med min nyköpta ZTE Blade (utan abonnemang) från Netonnet kan använda mig av mitt befintliga Telenor-abonnemang och samtidigt uppgradera androidsystemet???

2. Swedroidman

Swedroidman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Ja du kommer att kunna använda ditt nuvarande företags abonnemang hos Telenor med mobilen, och du kan även lägga in en custom android 2.2 på den utan problem.
    Finns både Japanese Jellyfish och även en helt ny nu som heter Swedish Spring som båda bygger på android 2.2.

3. NiklasNiklas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för det!

Vart hittar man dessa uppdateringar? Är det i det som jag hört folk kalla för android-market?
    Vilken av verisionerna tycker du att man skall satsa på? Eller är det ingen skillnad?

4. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag skulle kört på JJ https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=29728
    då den har funnits längre,

Swedish spring kom ut idag så kan innehålla buggar.

Men jag är inte så kunnig inom detta, har själv inte byt rom en, men ska göra det inom snar framtid, vill bara vara säker att de inte är något fel på min mobil

5. korak

korak Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

NiklasNiklas

Vad är det du är så missnöjd med nuvarande 2.1 så att du måste byta redan nu.
    Det kommer säkert en officiell uppdatering till 2,2 inom en snar framtid som du kan lägga in
    Jag är en normal användare och för mig funkar den perfekt, enda missen är väl att man inte kan spara på MK.

6. NiklasNiklas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej korak!

Som sagt så är jag inte kunnig på området.
    Jag fick dock för mig att man skulle uppdatera androidsystemet för att få tillgång till nya (samtliga) appar i android-market. Men detta kanske inte stämmer?

Jag är ute efter att använda mig av en app som heter "Whatsapp" vet du om den finns att ladda ner till Bladen? Jag har som sagt beställt telefonen idag och har således den inte i handen ännu.

Du kanske kan reda ut frågetecknen?

7. Marc Swing

Marc Swing Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Frågan är ju om du har tur och får den bladen som du har beställt med 2.2? kolla det när du får den.

8. NiklasNiklas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska kolla det. Jag lär väl dock få fråga här exakt hur man gör för att kontrollera verisionen.
    Har aldrig haft en sån här modern mobiltelefon förut...
    o_O

Tack för alla svar som jag har fått än så länge. Det verkar vara ett aktivt och mycket bra forum det här.

9. kosar

kosar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

10. korak

korak Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gå in på androidmarket via din dator bara googla väl där ser du de flesta appar som finns
    appen du söker kräver endast 2.1 det står vad som krävs bredvid varje app i market på
    nätet.
    Att hämta mappar via telefonen är nog helt ute. på datorn får du all info om mappen du behöver.
    så utt och jaga appar nu så vet du vad du skall ha när du får telefonen.

11. NiklasNiklas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter fin fint! Är det denna sida du menar: https://market.android.com/ ?
    Laddar jag ner apparna till datorn och för över dem till telefonen med hjälp av den medföljande sladden eller hur funkar det?

[Ber uppriktigt om ursäkt för min ringa kunskap om telefonteknik. Allt det här är helt nytt för mig, men jag är sjukt tacksam för alla svar!]

12. magnea

magnea Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

dom skickas direkt till din mobil om du är inloggad på sidan med ditt gmail konto

13. pulkamannen

pulkamannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Se till att läsa på lite om du får för dig att uppdatera till en "custom rom", t.ex. JJ som nämnts tidigare. Det finns alltid en risk, om än ganska liten, att telefonen slutar fungera. Det är inte så komplicerat, jag följde den här guiden första gången jag la in en ny rom och det funkade utan problem.

14. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Frågan är om det är att föredra eller inte, iaf såvitt jag har förstått det finns det i dagsläget inte möjlighet att flasha in custom roms om så är fallet vilket begränsar en hel del i mina ögon, men å andra sidan om du inte vill pilla nå mer med luren och bara vill få in 2.2 så för du ju den officiellt så i det fallet är det ju helt klart att föredra.

15. Rickibobby

Rickibobby Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det går rykten, kanske nån kan bekräfta att den officiella 2.2 uppdateringen kräver att du skickar in luren för uppdatering. Dvs inget du fixar själv. Och vi vet ju alla att då snackar vi per automatik ett par veckor innan luren kommer tillbaka. Om dessa rykten stämmer eller inte vet jag uppriktigt inte.

Men att roota och installera 2.2 är busenkelt. Följ bara guiderna, är det värt det?
    I min mening blir det ett rungande ja. Jag körde in JJ9 för några dagar sen och det blev en helt annan lur. Mycket snabbare i menyer och apps/spel. Batteritiden upplever jag som mycket bättre också. Förutom att luren även är mycket mer stabil nu än med 2.1 så har jag inte märkt av ett enda fel än.. (Goodjob Kallt_kaffe) :)

Jag är också en total noob på android och smartphones i övrigt (bladen är min första) Men att roota och flasha in jj9 gick på en kvart.