Lite tankar runt Android

Discussion in 'Allmänt' started by Android51, Jan 14, 2010.

  1. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2009
    Messages:
    19
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tillhör den kategorin som av princip skäl aldrig valde att hoppa på
    iPhone tåget. Faktum är att jag inledningvis även dissade Android, och
    istället stirrade mig blind på Mobile Microsoft Silverlight. Men efter
    att ha insett hur mycket Micro$oft avskyr Google och specifikt plattformen
    Android, där de just nu inte har några planer på att stödja OS:et, så blev
    jag så otroligt besviken. Som nästan religös Microsoft fanatiker (där jag
    programmerat med deras produkter sedan Windows 3.0) fick jag tillslut nog.

    Därför har jag sedan ett par månader tillbaka kastat mig in i Java världen
    och är redan på väg att släppa mitt första Android spel.

    Jag har stora förhoppningar på Android, och fullkomligt älskar öppenheten
    och friheten med plattformen. Men det finns några huvudbryn som jag tyvärr
    inte kan sluta tänka på.

    För även fast iPhonen är mer sluten (i mina ögon) med begränsningar hit och
    dit, så går det inte att ignorera faktumet att Apples produkt generera
    rejäla summor pengar åt dem. Inte bara försäljningen av hårdvaran, utan
    även från licenspengarna som mjuk- och hårdvaruförsäljningen inbringar.

    Jag inbillar mig just nu att den största konsumentgruppen av Android produkter
    är förnuvarande personer som gillar Google, konceptet med Androids öppenhet mm
    och som jag tycker att iPhonen är för dyr som Smartphone.

    Det medför att de hårdvaruleverantörer som just nu säljer telefoner med Android
    slåss om en skara "android"-fanatiker som är väl medvetna om utbudet av telefoner,
    vilka versioner av Android de körs med mm. Googles introduktion på marknaden med
    Nexus One ser jag både som gott och ont (själv får jag min N1 på måndag).
    För tyvärr tror jag det sätter en hel del käppar i hjulet för de övriga
    Android tillverkarna.

    Personligen tror jag att om Android verkligen skall slå igenom rejält
    så behöver tillverkarna även tag fram billiga Android telefoner, som kanske
    inte är supersnabb, inte har AMOLED skärmar mm, men som istället kostar runt tusenlappen.

    Ovan är mina personliga åsikter och kommentarer. Vad tycker ni själva ?
     
    Last edited: Jan 14, 2010
  2. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jun 29, 2009
    Messages:
    1 123
    Likes Received:
    65

    MINA ENHETER

    Men visst tycker jag att du har rätt, man behöver inte rannsaka sig själv för hårt för det.
    Dock så har jag övertygat bl.a min fru samt mosterns man om att android is the shit. :)
    Dock så är priset en inverkan då du kan få en magic för ca 2200kr med frakt från ebay.de.
    Men jag tror att det behövs en inhemsk leverantör för att det ska lossna lite, dvs om SE släpper i sverige så kanske det rullar på, likt droid/milestone i usa för motorola.

    Välkommen till javavärlden förresten, hoppas du inte saknar "äkta" generics & de mer avancerade collectionstyperna för mycket för att se att det finns annat coolt i java som saknas i bl.a C#.
    (Kodar i båda språken både privat & i jobbet)
    Just nu har jag oerhört dåligt med tid för att koda android även om jag börjat en del eftersom jag har en grabb på 2 samt ett heltidsjobb.
     
  3. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2009
    Messages:
    19
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    Nja ransakningen gäller nog snarare Microsofts affärsmässiga trångsynhet, och inte
    deras utvecklingsplattform :)

    Även 2200kr är för mycket tycker jag. Vissa personer vill inte lägga mer
    än kanske 1000 spänn, oavsätt i fall de skulle få en super strippad telefon.
    Men det är dom beredda att tag.

    Se på Symbian som dominerar marknaden med mer än 50%. Symbian finns
    på de billigaste 500 kr:s telefonerna till de dyra lyxmodellerna.

    Jag är väl ute efter Android baserade "folk"-telefoner :)

    PS. Jag har själv två små döttrar och jobbar fulltid med .NET utveckling.
    Vet hur svårt det är att få till att utveckla på kvällarna :)
     
  4. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Joined:
    Aug 22, 2009
    Messages:
    372
    Likes Received:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Android51: Intressant att läsa hur en utvecklare funderar.
    Vad är dina tankar om Maemo?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Staff Member

    Joined:
    May 14, 2009
    Messages:
    42 158
    Likes Received:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul att du delar med dig av dina reflektioner kring Android!

    Jag har själv svårt att se hur Google stött sig med några tillverkare eller skadat marknaden genom att introducera en egen säljkanal, kom ihåg att vem som helst är välkommen till kanalen under förutsättning att hårdvaran håller måttet.

    Utöver att HTC, Samsung, Acer, Motorola och nu bara i förra veckan LG sagt att de stortsatsar på Android under 2010, så satt ju dels HTC:s VD och Motorlas VD bredvid Andy Rubin under Nexus One-konferensen.

    Har ni några bra argument till hur/varför denna säljkanal skulle göra mobiltelefontillverkare mindre benägna att satsa på Android? Jag har i ärlighetens namn haft svårt att finna några.

    Vad man kan hävda är att Google favoriserar HTC och Motorola, detta är dock företag som vänt sig till Google i ett tidigt stadie med all den risk det innebar och sagt att man ville vara med på tåget. Vem som helst har och har haft, som jag förstår det, samma möjlighet.
     
  6. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Joined:
    Dec 14, 2009
    Messages:
    459
    Likes Received:
    39

    MINA ENHETER

    Har för mig att det finns ett antal krav på telefonerna för att de ska få använda android, typ GPS, WiFi, Skärmstorlek osv. petar du in dessa funktioner i en telefon blir den dyr, till viss del pga komponenterna men även för att marknaden tycker att en telefon med dessa funktioner ska kosta så mycket.

    Nokia 5230 med android hade nog kunnat uppfylla kriterierna annars.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=477727
     
  7. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Joined:
    Jun 10, 2009
    Messages:
    909
    Likes Received:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Hos oss är nog Sony Ericssons intåg på Android-arenan det som ger Android luft under vingarna. X10 är självklart för dyr för att bli en volymprodukt, men X10 "mini" eller "Robyn" kan, med rätt prissättning, bli det. Hursomhelst lär det bli känt för vanliga dödliga vad Android har att erbjuda.
    Idag är det knappast någon i Sverige utanför de invigdas krets som känner till HTC. Det lär på sin höjd fortsätta vara en okänd asiatisk mobiltillverkare som gör telefoner med nå't skumt operativ, som Google visst har nå't med att göra. SE kan säkert göra något åt det sistnämnda, i alla fall.

    /Mats
     
  8. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2009
    Messages:
    19
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    Angående det "höga" priset för nuvarande lanserade Android-telefoner.

    Jag misstänker att grund problemet ligger i att telefontillverkarna
    använder sig av färdiga chipset lösningar. T.ex. Snapdragon som om jag
    fattat det rätt innehåller allt från CPU, till Wi-fi och GPS mm. Dessa
    chipset är Android kompatibla från start, men väldigt dyra (det är iofs
    inte riktigt sant då jag tror Snapdragon-kretsen kostar runt $30)

    Jag tror det behövs Android kompatibla budget komponenter
    som tillverkarna kan utgå ifrån, utan att behöva skriva egna "drivrutiner".


    Maemo låter intressant. Dock verkar det som att telefontillverkarna stor satsar på
    Android. Läste att hälften av LG:s kommande telefoner kommer att köra Android :S
     
    Last edited: Jan 14, 2010
  9. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Joined:
    Oct 2, 2009
    Messages:
    194
    Likes Received:
    2

    MINA ENHETER

    Klokt inlägg av TS. Dock så tror jag att vi kommer att se de telefoner som du efterfrågar inom en inte alltför avlägsen framtid. Den snabba utvecklingen inom elektronikområdet gör att komponenter blir billigare att tillverka och snart så kommer budgetmobilerna att ha samma funktioner som vi ser i dagens smartphones.

    Dessa kan dessutom mycket väl kraftigt subventioneras av mobiloperatörerna, inte minst med tanke på att de då kan sälja på nästan samtliga kunder obegränsade datapaket - något som endast ett fåtal idag köper i samband med tecknande av abonnemang.
     
  10. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Joined:
    Dec 6, 2009
    Messages:
    19
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    När jag ändå har börjat lufta mina tankar om Android ....

    - iPhone = Spel-mobilen
    - Android = Applikations-mobilen

    En sak som jag brottas lite med nu när jag börjat skapa enklare
    spel till Android, är den varierande upplösningen mellan olika Android
    modeller.

    För mig som utvecklare så ser jag att iPhonen har en fördel i och med
    att dom behållt samma upplösning oavsätt iPhone generation.
    Vidare så är upplösningen väldigt låg. Det ger två fördelar för dem som
    utvecklar spel. Dels behöver man inte tänka på att inkludera grafiska objekt
    i spelet gjorde för olika upplösningar (spar minne), och dels gör den låga
    upplösningen att det inte blir så CPU/GPU intensivt när man animerar objekt.

    För även fast Nexus One har snabbare CPU än iPhonen, så tror jag
    att den högre upplösning i N1 kommer dra ner renderingshastigheten.
    Visst det går att komma runt det problemet, men kommer kräva en hel
    del optimeringsarbete för dom som utvecklar.

    Så i ett längre perspektiv tror jag att iPhonen kommer vara den
    dominerande smartphonen när det kommer till spel. Man kan likna
    iPhonen lite som en spel-konsol, och Android som en PC.


    Microsoft som jag så länge haft förhoppningar på, känner jag har
    bränt sina skepp. Som .NET utvecklare och ägare till ett flertal
    Windows Mobile telefoner, så har mitt tålamod tagit slut. Istället
    för att skrota sådant som fungerar dåligt, och börja om från grunden,
    så har Microsoft hela tiden valt att lägga på nya gränssnitt.
    Se bara på Internet Explorer. Version 8 är byggd på samma motor som
    IE 5.0, vilket märks. Snacket om Windows Mobile 7 tror jag inte på.
    Jag är nästan 100% säker att det är samma gamla kärna i grunden
    men med grafiskt lull-lull ovanpå.


    När det gäller applikationer och nyttiga funktioner så tror jag
    Android kommer gå ut segrande. Dels för det öppna tänkandet
    där applikationer på Android telefonen kan enkelt kommunicera
    och dela tjänster och funktioner med varandra, och dels för att
    ur hårdvaru-perspektiv så är Android överlägsen. Det finns telefoner
    med högre bildupplösning, tangentbord mm. Vidare så kan man
    som applikationsutvecklare nästan vara 100% säker på att ens
    applikation godkänns för uppläggning på Android Market.
    Att publicera saker på iPhone market känns som en mardröm.
    Dels för att det tar flera veckor, och dels för att Apple har
    veto-rätt och kan neka applikationer som konkurrerar
    med funktioner de själva erbjuder (eller kommer att göra).
    Kan inte vara kul att spendera månader med att utveckla en
    applikation, för att sedan nekas av Apple pgr av konkurrens.
    iPhone utvecklas i något som kallas ObjectC, och liknar
    väldigt mycket utvecklingsspråket C. Som .NET utvecklare
    men även kunning C-programmerar så kan jag säga att läro-
    trösken för Androids Java syntax är betydligt mycket lägre
    än för C. Det medför tror jag att väldigt många .NET utvecklare
    idag har lättare för att skapa program till Android, än till iPhone.
    Dock har C-språket fördelen att koden blir bättre optimerad
    samt ger bättre kontroll över minnetsutnyttjandet, vilket
    med för snabbare exekverande kod (i flesta fall).


    Om typ 2-3 år så tror jag att ATI och NVidia kommer släppa miniatyr
    grafikkort strömlinjeformade för Android:oset. Det kommer vara början
    på en epok då spelutvecklarna sakta börjar lämnar de etablerade
    handkonsolerna "PSP" och "Nintendo DS".
     
    Last edited: Jan 14, 2010
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Joined:
    Jun 11, 2009
    Messages:
    3 265
    Likes Received:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Håller med om AppStore. Det känns alldeles för godtyckligt vad som tillåts och inte. Med tanke på hur otroligt stora mängder ren skit det finns på AppStore så undrar man ju om Apples process verkligen gör nytta. Speciellt eftersom det gäller alla uppdateringar också.

    När det gäller Android och C/C++ finns det ju en NDK om man behöver skriva och kompilera native-kod. Tyvärr tappar man ju portabiliteten man får med Java annars. JIT-stöd är även på gång vilket ju kan snabba upp vissa saker rejält utan att man för den skull tappar portabiliteten. :)
     
  12. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Joined:
    Sep 8, 2009
    Messages:
    481
    Likes Received:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: Jan 14, 2010