Fråga: Lite tips innan rootning

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Dagon^, 13 jan 2012.

1. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Hej på er! En del kanske känner igen mitt nick från Desire-delen av forumet :P

Klåfingrig och rootnödig som jag är så har jag funderat på att roota min fina Nexus men innan jag ger mig på det så har jag ett par frågor.

1. Kan man göra det via Linux (orkar inte boota om till ni-vet-vad)

2. Hur stor är chansen att faila och bricka luren?

3. Är rommarna som är ute stabila nog att ersätta stock?

Ha det king, tjingeling!

2. Murvald

Murvald Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Vet ej, bör ju inte vara några större problem.

2. Låt oss säga att strömmen går och din dator dör så är det nog inte så trevligt, men det borde ju gå lösa själv?

3. Jag har inga problem själv med det så.

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    1. Givetvis. Det är en Nexus-telefon och de är aldrig beroende av Windows. :) Ladda ner Android SDK eller kompilera det från AOSP. Kör 'fastboot oem unlock' för att låsa upp bootloadern och flasha sedan CWM med fastboot flash.

2. Minimal. För att bricka den måste du antingen lyckas göra din radio eller bootloader så korrupt att telefonens bootloader inte ens kan starta. Annars har du alltid fastboot att rädda den med. Om du på något sätt skulle lyckas med ovanstående brickning lär flashning via JTAG vara möjligt när folk hittat rätt kontaktpunkter. Att det ska behöva gå så långt är extremt osannolikt dock och nästan omöjligt att lyckas med av misstag.

3. Jag har kört CM9-builds ett längre tag nu. Har inga som helst problem och 4.0.3 fungerar för mig bättre än stock-romen. De är stabila för att AOSP av förklarliga skäl fungerar så väl med Galaxy Nexus.