Lite undringar kring funktioner i Android

Diskussion i 'Magic' startad av maccis, 5 aug 2009.

1. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Hej!

Jag har haft min Magic en månad nu och har upptäckt några grejer som jag vill ha lite klarhet i.

Ofta när man ansluter sitt bluetooth headset då kommer sms/mail "notifications" ljudet till headsetet. Är det så att det ska komma den vägen? Jag tycker personligen att det är helt fel för så funkar det ju inte på andra telefoner.

Sen undrar jag om det finns inbyggt (har dock inte hittat det) att man kan stänga av "notifications" på natten? Jag sover med mobilen igång men vill gärna ha ringsignalen och alarmljudet aktivt.
    Eller om man kan göra scheman när synkningen utav exchange och gmail ska vara igång för på natten har jag ingen nytta av att det är på ändå.

Sen är det otroligt segt ibland att ringa och listan över senast uppringda uppdateras inte så snabbt som jag vill, jag har ringt fel person väldigt många ggr pga just detta.

I övrigt så är jag supernöjd med Android och min Magic men just detta ovan är otroligt irriterande.

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    På den första frågan så kunde i alla fall jag gå in i typ Bluetooth settings / Profile och välja att bara "Telephone" skulle gå till bluetooth. Fast då funkar ju inte musiken sedan.
    Angående alramet så tror jag att man kan ställa in att det ska ringa trots att man har aktiverat ljudlöst. Men då hörs ju inte telefonsignaler...

För övrigt kan jag säga att detta är en typ av features som brukar komma senare. Tänk på att Android (1.5 atm) är rätt nytt. I början av utvecklingen så prioriterar att få ut "basics" och få det att funka bra, medan "bekvämlighetsuppdateringarna" kommer senare.

3. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder applikationen Profiles för att sköta sånt. På min nattprofil stänger jag av syncning, ljudet på notiser och drar ner ljuset till 10%, utomhus stänger jag av min wifi, 100% ljusstyrka osv. Profil byter jag manuellt, men det funkar bra för mig.
    Det finns andra apps som sköter profiler med tidsscheman, Timeriffic är ett exempel.

4. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

I Bluetooth settings så finns ingen undermeny/val som heter Profile i min, jag har bara följande:
    Bluetooth (tick för onoff)
    Device Name
    Discoverable (tick onoff)
    Scan for devices

Sen under har jag mina 3st bluetooth headset, klickar jag på nån av dem så avbryts anslutningen.

5. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Perfekt, ska genast installera och prova :)

Stort tack!

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Har inget headset inkopplat atm..Men om jag minns rätt ska du longpressa på ditt headset så kommer det upp en meny.

7. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Exakt så var det då kunde man ta options, men där under var inget matnyttigt. Men bara för att jag ställde frågan här idag så har ljudet för sms börjat komma i den vanliga högtalaren.
    Vet inte vad jag har gjort faktiskt. Nåväl nu funkar det som det ska :) Och Profiles rockar med :)

8. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hehe, bra. :)