Liten rescension av Roav Bolt

Diskussion i 'Allmänt' startad av Groppe, 9 feb 2020.

  1. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    (Admin får gärna flytta till lämplig vrå)

    Liten rescension av Anker Roav Bolt

    En google home i bilen som kopplas in i ciguttaget låter lockande. JBL Link Drive och Anker Roav Bolt presenterades för snart ett år sedan. Roav fanns länge hos Inet listat som kommande tills Anker beslöt sig för att inte lansera Bolt i europa, enligt internet. Jag fick istället segla runt på ebay för att finna ett exemplar.

    Den kom i en numera sedvanligt trevlig paketering med en auxkabel och lite pappersåtervinning. Roav Bolt har förutom auxutgång även två usbportar som kan ladda med 5V 2,4A samtidigt. Den placeras i ett ciguttag och konfigureras med mobilen över blåtand i Google Homeappen. Man ansluter den till bilen med blåtand eller auxkabel, vilket det fick bli för min del. Men har bilen stöd för blåtand så finns det ett alternativ för att Bolten ska "avbryta" bilens ljudsystem när den har nåt att säga. Rimligen så kan man då lyssna på radio eller dylikt, säga ok google så tystas radion och Bolten får prioritet. Det har jag dock inte testat då ork och engagemang saknas för att haffa en bil med blåtand.

    På Bolten är det fyra lysdioder som lyser orange när den sätts på, dvs får ström, tills den anslutit till mobilen. Det är mobilen som står för internet åt Bolten. Under ljuspinkterna, eller hur man nu roterat Bolten, finns det en knapp med googles assistentlogga. Trycker man på den så läser den upp klockslaget och nya aviseringarna på mobilen, inte bara aviseringar från meddelandeappar utan alla aviseringar.... och bara nya så man får inte höra meddelandet en gång till. Jag saknar att kunna säga "ok google läs upp senaste smset" eller liknande. Men att skicka meddelanden eller ringa funkar fint med enbart röstkommandon. Styra musik likaså, spotify är satt som min standardapp men det går bra att säga "ok google spela ternheim med poweramp". Däremot får man inte svara på ett samtal med röstkommando, man får antingen trycka på knappen på Bolten eller på mobilen.

    I min automobil sitter Bolten framför växelspaken, den hör mig lika bra som Google/Nest home mini hemma när jag ger röstkommandon. Vid samtal så fungerar Bolten som en handsfree men då däremot så hör den andra änden mig väldigt dåligt har jag fått höra. Har jag mobilen på högtalare i en hållare i vindrutan så hör de mig bättre... Detta var en stor besvikelse för min del, samt att man inte kan be Bolten svara, läsa upp nya, olästa eller meddelanden från en viss person, men det är snarare en begränsning i assistenten.

    Ska jag sammanfatta Bolten i ett betyg så blir det godkänt, inte mer, inte mindre heller för den delen. Jag ångrar inte köpet men den lever inte till fullo upp till mina förväntningar.

    Tips. Jag använder Detact som plugin till Tasker för att sätta på blåtand automagiskt när jag åker bil. Det fungerar rätt så bra men hinner ofta inte förstå att jag åker bil när det bara är småkörningar.
     

    Bifogade filer:

    dalton, leobjorkman, Buzz och 3 andra gillar detta.
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Nice recension.
    Kul med folk som tar sig tid.
    Enligt din beskrivning så trodde jag du skulle ge dem underkänt. Kan ju vara avsaknaden av BT som gör att det blir lite besvikelse.
    Men jag ställer mig ändå frågande till dess funktion, vad kan den där göra som jag inte kan direkt med min telefon, är det något jag missar?
     
  3. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Ja med blåtand i bilen så hade det vart lite bättre. Jag var ute efter en vettig handsfreelösning, men det fick jag ju inte. Men är ändå trevligt att kunna spela musik och starta en navigation utan att fippla med mobilen, även om den sitter i en hållare.

    Men om mobilen lyssnar på ok google från låsskärmen så är Bolten totalt onödig, så länge man sätter mobilen i bilhållaren antar jag. Nu kan jag iaf messa å ringa å grejer även om jag har kvar luren i fickan.

    Icke att förglömma så är Bolten en bra billaddare också