Liten smartphone+Tablet VS Stor smartphone

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skinksallad, 8 apr 2010.

?

Liten smartphone+tablet vs stor smartphone utan tablet.

  1. Liten Smartphone + Tablet

    3 röst(er)
    8,3%
  2. Stor Smartphone + Tablet

    7 röst(er)
    19,4%
  3. Liten Smartphone utan tablet

    3 röst(er)
    8,3%
  4. Stor Smartphone utan tablet

    21 röst(er)
    58,3%
  5. Vet inte/beror på tableten och telefonen.

    2 röst(er)
    5,6%
  1. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Som jag ser det kan man tänka på två sätt när man ska köpa smartphone, det första är att köpa en liten, som klarar det man behöver och en tablet med android. Det andra är att köpa största bästa smartphone, något i klass med Desire/N1/X10/Galaxy S och skippa tableten, vad hade du gjort?
     
  2. JockeLi

    JockeLi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänker inte alls likadant...
    Jag tänker mer på att min smartphone är ett bra kompliment till en dator när man är ute. En tablet kommer för mig vara en surfplatta. Något man sätter sig på morgonen med för att läsa nyheter och på olika forum samt skriver mindre saker. En dator kommer vara där man får något gjort. För normal användaren kanske en iPad eller liknande kan ersätta datorn. - Alla tre har alltså samma funktion till olika grader och jag vill ha det bästa.
     
  3. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min iPhone har ersatt det mesta som jag gör med min dator förutom arbete/studier, med andra ord sociala medier, surf, spel, film och framförallt musik. Jag tror dock inte att vare sig en tablet eller en stor smartphone kan ersätta en riktig dator, även om en riktig dator i nuläget för lätta användare mycket väl kan utgöras av en netbook.

    Hade jag haft en större dator hemma, vilket jag egentligen inte har något behov av, skulle jag mer än gärna haft en tablet med mig när jag pendlar (minst ett par timmar om dagen) alternativt reser (inrikes relativt ofta och långt) istället för en netbook. Att dock kombinera en netbook och en tablet i en rätt liten lägenhet känns som ekonomisk overkill...

    Personligen kommer jag dock nu närmast göra det du föreslår: jag byter ut min iPhone mot en iPod Touch och kör den som en "liten tablet" så att säga och skaffar en enklare Androidmobil (förmodligen HTC Tattoo, med sannolikt byte till Xperia X10 Mini när den kommer). Fördelarna utifrån mina behov blir då:

    - Telefonen (t.ex. Tattoo) kör inte mycket apps, bara 2G och i huvudsak används bara till telefoni, SMS, mail och kalender. Därmed slipper man stå med skägget i brevlådan efter att smartphonen laddats ut efter ett par timmars resande á la Spotify eller Worms...

    - iPoden synkar jag då bara mot WiFi ibland och i övrigt har den ingen anslutning om jag inte behöver det, vilket innebär att batteritiden även här borde bli längre. Kan köra filmer, spel och framförallt Spotify på den. Därtill har iPod/iPhone en grym skärm och utmärkt form för att köra spel på...även om jag personligen bara kör enkla klassiker för att fördriva tid mellan flighter :)

    Å andra sidan blir det två enheter att plocka med sig för jämnan, men med en mindre och lättare smartphone tror jag det går på ett ut. Eftersom den tyngre och större iPhonen (iPod) kan lämnas hemma när man ska ta sig nånstans utan musik, t.ex. till tjejens föräldrar på middag eller till ICA och handla o dylikt.
     
  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För övrigt är väl tablets mer eller mindre ganska onödiga och överflödiga enheter som på det stora hela är mycket begränsade jämfört med en redig stationär eller t.o.m. bärbar dator. Men efter att ha haft en iPhone så vill man ju gärna ha en iPad ändå (nu vet jag att din fråga är generell förstås) eftersom själva upplevelsen är svårslagen. Det känns helt enkelt naturligare att arbeta med händerna istället för att skriva eller klicka mus och hade jag haft massor av pengar hade jag nog haft en tablet också, om så bara för att det blir så mycket trevligare och effektivare att surfa etc. :)
     
  5. JockeLi

    JockeLi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag byter mer än gärna ut min netbook mot en tablet, dock inte iPad. Det hade varit ett perfekt komplement till den stationära datorn och androiden. Däremot tror jag att det kommer ta x antal månader/år innan det finns en tablet som täcker dom sakerna jag idag gör med min netbook.
     
  6. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    En "stor" Adroidtelefon och en TabletPC (inte vanlig tablet) skulle vara en väldigt bra kombination tycker jag.
     
  7. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    liten smartphone en person lol
     
  8. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Stor smartis (HTC Desire) + en HP Slate när den kommer efter sommaren är den perfekta kombinationen! ;)
     
  9. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    N1 + rAmos W7. nice bice.. Om de bara kunde släppa PMPn nån gång.
     
  10. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kan tänka mig en stor stationär dator för programmering, webbdesign, spel etc. En liten androidmobil (typ Legend) för samtal, mess, mail och tweets och en iPad för slösurf, presentationer, filmtittande i sängen och liknande. Ungeför som jag har det idag, men idag har jag en macbook pro istället för en iPad och en Hero istället för en Legend. macbooken är egentligen onödigt bra för det jag använder den till, så där skulle jag mycket väl kunna tänka mig en iPad istället.
     
  11. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En smartphone av den mer avancerade typen + en vanlig (lite kraftfullare än genomsnittet) laptop är den bästa kombinationen enligt mig, det fyller de behov jag har iaf.
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min gräns går nog vid iPhone, den är okej men lite väl stor och tung ibland, men går det att köra på mindre så är det bara en fördel. I slutänden är det förstås behoven som styr, men ringa och skriva kan man ju göra nästan oavsett storlek, så även kan man lyssna på musik. Surfandet blir förstås lätt lidande med en liten skärm och så även film, men å andra sidan tittar jag inte på film på min tfn och surfandet blir förvisso lidande också på en full-size smartphone.

    :)
     
  13. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tablets är ett mellanting till laptops och smartphones. De är sämre än smartphones på så sätt att de inte är lika portabla och de är sämre än laptops på så sätt att de saknar tangentbord. För mig är tablets ett för stort mellanting för att det ska bli prisvärt med en. Jag nöjer mig lätt med en bra laptop och en bra smartphone.

    Många använder som argument för iPad att man kan anteckna och så vidare, men hur svårt är det att anteckna på en iPhone eller HTC Desire egentligen? På min HTC Magic skriver jag skitsnabbt och skulle kunna anteckna under lektioner utan problem.

    Detta är i alla fall min åsikt.
     
  14. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Personligen skulle jag mer än gärna skaffa en iPad eller annan tablet/slate, men jag har inte råd att lägga ut såna pengar på något jag absolut inte behöver, inte än i vart fall. Men när man har surfat på en toksnabb iPhone och ändå kör mobilt bredband (läs 3G = simkort) så är det inte utan att man suktar efter att få samma sköna erfarenhet på en större skärm.