Litiumbatteriförbudet?

Discussion in 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' started by Powerponken, Jan 15, 2014.

1. Powerponken

Powerponken Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej där,

I höstas införde Hong Kong Post restriktioner vad det gäller flygtransporter av Li-Po och Li-Ion batterier. Detta verkar också gälla produkter som har såna batterier i sig som t.ex smartphones, tablets. Saker skickas tillbaka och fastnar på deras sida.

Nu undrar jag om det är nån här som beställt lurar/plattor från t.ex DealExtreme eller nån annan liknande säljare sen i oktober - har det gått bra eller har ni råkat ut för problem med leveransen?
    Om det ändå har gått bra har det transpoerats av typ DHL eller har det varit posten som skött det? Å vilken säljare har ni då köpt från?

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    På dx.com beställer man relativt billiga saker som man inte hittar någonstans, inte mobiler eller plattor. Sist jag beställde där kom försändelsen efter tre månader, poststämpeln sa att det var skickat en månad efter det var "shipped" enligt DX...

Seriösa säljare använder Singapore Post (tillåter ett batteri som sitter i mobilen/plattan), Swedish Post (egentligen Postnord Direct Ship Singapore) eller Swiss Post.

3. Powerponken

Powerponken Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag ska tala av egen erfarenhet så har jag aldrig haft nåt problem med dx.com och jag har beställt många delar där i omgångar - bl.a fotoblixt som fungerar bra för mina behov. Eftersom de har t.ex Lenovo och ZTE-lurar så ser inte jag att det skulle vara något sämre att köpa där än på aliexpress, banggood m.fl. Letar man på webben så har jag hittat många som haft problem med leveranser på de flesta såna där sajter också innan batteripåbudet kom. Har också hittat rena skräckhistorier om garantireparationer som kostat en halv förmögenhet i transportkostnader och dragit ut på tiden i månader.

Som det är nu så ska man inte köpa nåt med såna batterier inmonterade från DX för då är risken överhängande att man inte får sin lur/platta p.g.a de regler som tillämpas av China/Hong Kong Post. Tipset är ju att kolla upp vilka som sköter transporten. På t.ex Pandawill kan man välja mellan China Post , Pandawill free shipping, Singapore Post m.fl. Där har man också skrivit ut att China Post INTE bör väljas om det är Li-batteri i försändelsen vilket inte framgår hos t.ex DX. Det kanske blir ändring på deras transporter framöver.

4. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Varför skulle man köpa från DX.com?

1) De har inte särskilt bra priser på mobiler.

2) De skiljer inte på att sälja en mobil från att sälja en rulle med tejp. På ställen som bara säljer mobiler testar de att det funkar och har koll på läget. Det lär bli kinesiska original-ROM på alla mobilerna också.

3) Till skillnad från de jag köpt mobiler från så skickar DX allt som "bulk" vilket betyder att det sitter i ett lager tills det råkar vara ledigt utrymme på ett flygplan.

Sen om du beställt länge så vet du att i perioder så tar det minst två veckor för att ens skicka något som finns i lager.

5. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Och jag som beställde ett batteri till min kamera häromveckan... Kul...

6. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Beställer ibland accar till modellflygmaskiner från HK, undrar hur det blir nu jag. Tror de kommer runt det på nåt sätt jag.

Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk