Tips: Ljud som försvinner periodvis under pågende samtal

Diskussion i 'P20-serien' startad av Apeshaft, 21 okt 2018.

1. Apeshaft

Apeshaft Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Mitt första inlägg. Morsan hade mobilproblem och det fanns ingen lösning jag kunde hitta på nätet. Så förhoppningsvis hittar personer med samma problem det här inlägget och kan få hjälp.

Eftersom inlägget blev väldigt långt så kommer först en TIL:

Har ni en P20 Lite där ljudet periodvis försvinner under korta perioder under pågående röstsamtal, prova att stänga av funktionen som får telefonen att automatiskt hoppa mellan wifi och mobilmast beroende på signalstyrkan. Om routern är för gammal eller lågbudget så kan den inte hantera röstdata tillräckligt bra vilket leder till de irriterande avbrotten.

Morsan köpte en P20 Lite för ett tag sedan och den fungerade hur bra som helst utan när hon var hemma. När pratade i den och befann sig hemma så uppstod korta (någon sekund) men frekventa ljudavbrott där varken hon eller den hon pratade med kunde höra varandra. Ibland kunde hon höra men inte prata och ibland så hörde inte mottagaren henne osv.

Butiken där hon köpt den gjorde flera försök att fixa problemet där de bland annat bytte ut hennes SIM-kort mot ett nytt eftersom personen i samma butik som hon köpt den av hade hjälpt till att flytta det gamla SIM-kortet och montera det i den nya mobilen. Men tydligen så hade det gamla kortet varit en storlek för stort så försäljaren att tagit fram en morakniv och karvat bort överflödig plast så att kortet till sist gick att trycka fast i SIM-kortshållaren. Men det hjälpte inte.

Till slut så gav butiken upp och sa att det inte gick att göra något eftersom det måste vara radioskugga precis där hon och farsan bort. Att farsan mobil inte hade samma problem eller morsans gamla fungerat hur bra som helst var inte något argument som betydde något heller utan ibland är det som det är.

Själv har jag aldrig ägt en Huawei så jag blandade mig inte i strulet förrän butiken gett upp. Men när hon pratade om att det kanske var bäst att lämna tillbaka den så hoppade jag in i supportärendet. Sökte överallt på nätet efter någon som haft samma eller liknande problem men hittade absolut ingenting. Så jag åkte hem till dem och kollade på telefonen och inställningarna. Tog inte mer än en minut innan jag hittade felet. Deras trådlösa router hade ganska många år på nacken och var något jag tagit hem från jobbet och hjälpt dem koppla in sig på för runt fem år sen. Det var alltså inte någon värstingrouter - inte ens när den var ny. Men eftersom det inte varit några som helst problem tidigare så fanns det inte någon anledning att byta ut den mot en nyare modell. Funkar det så funkar det.

Men i telefon så upptäckte jag en funktion som tydligen är aktiverad från början och som man måste gå in och stänga av om man inte vill ha den igång. Jag minns inte exakt vad den kallades, men om signalen från wifin var starkare än signalen från den mobilmast hon var uppkopplad mot så började telefonen istället att skicka samtalet genom wifi-anslutningen. Signalen från närmsta mast hade nästan exakt samma styrka som signalen från routern som stod på vindsvåningen. Men ibland blev wifi-signalen lite starkare varpå telefonen hoppade över dit utan att användaren skulle märka det. Och det funkar säkert bra om man har en modern router. Om routern däremot har några år på nacken så blev det uppenbarligen problem. Jag antar att hårdvaran inte var snabb eller kraftfull nog för telefonens nya smarta funktion. Efter att jag stängt av funktionen så försvann problemen direkt. Den är säkert jättebra i vissa lägen och på vissa platser - men inte alltid, uppenbarligen.

Så har ni samma problem, testa att slå av den här funktionen som finns någonstans bland inställningarna och kolla om det hjälper.

2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    VoWiFi kan ställa till det för många telefoner så inget unikt för Huawei. Hade en bekant som hade samma problem med iPhone 6. Hann inte lösa det innan prylarna byttes annat än konstatera att det berodde på WiFi-bytet när Telia införde den funktionen för röstsamtal för några år sedan.

Jag hade själv problem med en äldre router och P10 plus så ändrade att 4G (dvs VoLTE) alltid skulle prioriteras före VoWiFi och det löste problemet permanent. Exakt vilka funktioner och inställningar som finns beror både på telefonens funktioner och vilken operatör man har samt vilka modeller de aktiverat VoWiFi resp VoLTE för.

P20 Pro har inte haft några problem alls med samma router men den är stabilare överlag gällande alla uppkopplingar. Krånglar i princip aldrig under ett samtal, kan inte minnas det hänt en enda gång faktiskt. Samma operatör, samma områden.