Ljud-/stereosystem för hemmet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av pacmeyer, 17 nov 2017.

1. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Jag är mycket dåligt bevandrad i hifi-världen men gillar bra ljud. Långt ifrån nån audiofil men uppskattar ett klart ljud med djup och snärtig bas (subwoofer brukar vara ett måste).
    Det gamla hopplock jag haft har nu dött och skulle behöva hitta ett paket (golvhögtalare, förstärkare med bluetooth och förmodligen en sub) till ett lagom pris. Förstärkare får gärna ha en enkel EQ (disk, mellan, bas) men inget fancy. Förstärkaren säger frugan ska vara så liten som möjligt.
    Finns det några paket jag kan börja titta på.
    Har ingen aning vilken prisklass vi pratar, är som sagt inte ute efter några superhifigrejer. 5000:-?

2. Droid82

Droid82 Guest

Måste det vara med bluetooth? Kan du inte tänka dig att köpa en chromecast-audio eller/och koppla ljud från din tv till ljudsystemet och köra allt via wifi?

3. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

CC-audio kan väl vara en möjlighet. Däremot får det gärna finnas ingång för vanlig ljudkabel från TV.

4. Droid82

Droid82 Guest

Jag köpte nyligen själv en stereo-förstärkare för första gången (har tidigare enbart haft surround-förstärkare) och jag är väldigt nöjd med ljudet. Jag köpte själv stativhögtalare och satte på dämpkuddar så att vibrationerna inte skulle gå ner så mycket i bänken under (fungerade otroligt bra) så jag har relativt dålig koll på golvhögtalare nuförtiden, det enda jag vet om det är att jag 100% säkert skulle köpa golvhögtalare på blocket för att få ut mest bang for the buck. Golvhögtalare är inte lika populärt nu som ljudlimpor/satelliter och subwoofers (med jämförelsevist bedrövligt ljud) då många vill ha så minimalistiskt designmässigt hemma som möjligt, så att fynda golvhögtalare på blocket är himmelriket för en som fokuserar på bra ljud för pengarna nu. Flyttar vi igen så ska jag nog köpa golvhögtalare på blocket själv och ställa in nuvarande stativhögtalare i sovrummet. MEN om du verkligen behöver en subwoofer så funkar det nog bättre med en surround-förstärkare men jag ställer mig tveksam till att golvhögtalare med en kraftfull förstärkare till inte ger dig tillräcklig bas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001781

https://www.whathifi.com/onkyo/9010/review

Edit: Jag köpte nedanstående högtalare, men om jag hade bott större så hade jag istället köpt golvhögtalare.

https://www.whathifi.com/wharfedale/diamond-220/review

Last edited by a moderator: 17 nov 2017
    pacmeyer gillar detta.
  5. Droid_301

Droid_301 Guest

Är det 2.1eller 5.1 hemmabio system du letar efter?

6. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

2.1!

7. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Har inget emot golvhögtalare egentligen. Men dom behöver kanske inte se ut som de tillhör ett PA-system.

8. jagu

jagu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jag använder Bluesound (tillhör NAD) hemma. Tänk Sonos fast med högupplöst ljud! Om du använder Tidal så får du även MQA på köpet.
    Jag har en Bluesound Powernode 2 (med förstärkare) som har optisk ingång som jag använder för tv:s ljud. Det var ett krav jag hade. Vidare så har spelaren även bluetooth vilket underlättar för att tex lyssna på Storytel via stereon. Det tror jag Sonos saknar.
    Hifiklubben säljer Blueosund:
    https://www.hifiklubben.se/sok/?SelectedBrands=Bluesound&Query=bluesound&sortOrder=relevance
    De har även några paketerbjudanden med högtalare som du kan kolla in.

9. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Känns lite som att vi är i prisklasserna över det jag tänkt mig. Tror mer jag förväntar mig att hitta något paket på Netonnet ungefär..:/

10. Droid_301

Droid_301 Guest

Kanske kommer några erbjudanden på black friday:)

11. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

vad är det för gammalt hopplock du har? om du var nöjd med ljudet och förstärkardelen dog kanske du bara behöver byta den och inte allt.

12. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Förstärkaren är stor som ett hus, subwoofern har blivit glapp efter 20 år, högtalarna pajade och har bara ett par reserver, så dags köpa nytt;)

13. Droid82

Droid82 Guest

14. Droid_301

Droid_301 Guest

Och det räcker inte med en ordentlig soundbar?

15. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Har testat en, minns ej namnet, som hade fått fina betyg, men det blir som inte samma sak (dessutom höll den i ett år..)
    Men det jag skulle vilja ha hjälp med ör om det finns några färdiga paket som kan rekommenderas?

16. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

för 5kkr får man inte så häftiga grejor idag, i alla fall inte om man skall ha nytt.
    min rekommendation på netonnet ser ut som följer
    förstärkare med BT, tv och aux in
    Andersson MIA 3.0 1290:-
    sub
    Andersson HIS 2.3 - Subwoofer 1290:-
    stativare
    Q Acoustics Q3010 - White 2460:-
    av dessa är det endast stativarna jag själv skulle kunna tänka mig

edit:
    å andra sidan är anderssonförstärkaren och denna exakt samma rebrandade kinabygge.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-bluetooth-midiforstarkare.html

Last edited: 17 nov 2017
    pacmeyer gillar detta.
  17. Gadgety

Gadgety Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hjälpte en väninna att installera Genelec 8020 aktiva högtalare, och ljudet var fenomenalt, även utan sub. Sub går att köpa till. Aktiva betyder att förstärkaren är inbyggd i högtalaren. Det gör att du kan enkelt kan ta med dig dem. EQ kör du digitalt via app i telefonen istället, mycket bättre än analoga EQ. Du kan förstås styra volym etc från telefonen också. Genelec används för mastering av musik och film i många studios runt om i världen. De gör proffsgrejor och kvaliteten är därefter, byggda i solid aluminium. Finns i vitt och svart, och de står på små silikonställ, eller, om det föredras går att fästa vi väggen. Både ljud och estetik tilltalar. Om du väljer konsumentvarianten t ex G One eller G Two kombinerar du med en Chromecast Audio så är systemet klart.

Ska du få bra integration med en sub så krävs digital cross over. Jag skulle inte köra separat sub med den budgeten.

18. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Lät spännande! Och dyrt?..

19. Gadgety

Gadgety Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Absolut bästa ljudkvalitet för pengarna, skulle jag vilja säga. Billigt för ljudkvaliteten. Min väninna hade TV och en Apple TV, rummet ca 40 kvadrat, och ville kunna spela både musik och TV ljudet över högtalarna. Hon blev extremt nöjd. Jag kan bara säga gå in i en butik och kolla upp Genelec, använd öronen, köp inte på specifikation, lyssna! Din tjej blir nöjd också, och det hela tar ingen plats! Om du köper i proffsbutik, t ex 4Sound el dyl, kan du låna hem och testa i ditt rum. Storleken på rummet gör mycket för hur stora högtalare och kraftfull förstärkare som du behöver.

Hur stort är ert rum?

Ju närmare hörn du ställer högtalarna, desto mer bas får du. Hörn ger upp till dubbelt så hög bas. Den höjs även om du om du ställer emot vägg eller i en hylla, fast inte lika mycket som i hörn.

G One kostar 5.600:- för två på Prisjakt. Vi valde 8020 för att det är mer kräm i den, även om den är dyrare, och kräver annan anslutning (AES/EBU, alltså XLR liknande anslutning). 8020D kostar 6.800: för två. G Two kostar 8.800:- enligt prisjakt och det går bra med konsumentanslutning, alltså RCA ut från Chromecast Audio. Jag tror du kommer att bli mycket överraskad över hur bra det kan låta för så lite pengar. Kommer inte att sakna någon sub om du kör 8020D eller G Two, skulle jag tro.

Ingenting påverkar ljudet mer än högtalaren och dess placering i rummet. Satsa pengarna där. Med aktiva högtalare ingår dessutom förstärkaren i dem. Designat som en helhet, smidigt, elegant, färre kablar osv.

Last edited: 17 nov 2017
  20. Droid_301

Droid_301 Guest

Mitt råd är att åka lyssna på några i butik,då vet du vad får för pengarna