Ljud ur flera källor samtidigt (dator)

Diskussion i 'Off Topic' startad av yeppeyump, 29 dec 2010.

1. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Hej!

Tror här finns många nördar ;) , och hoppas därför att ngn kan besvara en icke Android-realterad fråga.

Jag kör Win Vista och har ett externt USB-ljudkort samt ett internt.
    Min önskan är att datorn skickar ljud ur bägge samtidigt, är det möjligt?

Som det är nu växlar jag standardljudenhet i Kontrollpanelen, men det är lite bökigt att pilla med varje gång.

Jag kan meddela att Skype har en funktion som gör att det ringer i "Alla enheter", så där skickas ljudet samtidigt ut ur både datorns interna ljudkort, samt USB-ljudkortet. Jag vill ha finnesen när jag lyssnar på Spotify i stereoanläggningen.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nu vet jag inte vad du har för ljud som du vill ha vart men jag har PRECIS samma problem. Jag vill ha ett program som kan bestämma att program A skall ut i ljudutgång A samtidigt som program B skall ut genom ljudutgång B.

Som tur är finns det flertalet program som kan ändra på detta själva. Men långt ifrån alla så klart.

Jag har två utgångar som jag trycker ut ljud genom.

* Optisk
    * Lurar

All musik, Youtube, XBMC och annat skall ju till förstärkaren. Däremot vill jag ju att spel skall hamna i lurarna.

Jag spelar egentligen bara Black Ops nu och i det spelet går det ju att ställa in vart ljudet skall hamna. Så just nu är det lugnt. Jag har "allt" ljud ut till den optiska men ställer in i BO att det skall hamna i lurar.

Samma sak med Skype egentligen. Den ringer genom den optiska men allt annat ljud hamnar i lurarna. Men detta tack vare att Skype är smart med inställningarna.

3. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Yes, liknande problem!

Jag har dubbla ljudkort, det absolut bästa hade varit om ALLT ljud går ut i både det interna ljudkortet, men också i USB-ljudkortet.
    Vill jag använda PC-högtalarna slår jag bara på dem (interna ljudkortet), och ska jag lyssna på Spotify vill jag ha det till stereon (oftast), och då slår jag igång förstärkaren. Mitt USB-ljudkort är en trådlös sändare till förstärkaren alltså.

Så kort sagt, allt ljud överallt är mitt önskemål!

Det jag menade med just Skype, är att ringsignalen där skickas till båda ljudkorten. Så finessen är inte på någotvis helt orimlig då den i sällsynta fall finns :-)

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Det svåra verkar att ha ett tredjepartsprogram som tar över alla programs ljudutgångar. Jag vet att jag frågat efter det förr utan att få något vettigt svar. Jag HOPPAS SÅ IN I HELVETE att någon svarar nu :)

Spel 1, spel 2 och spel 3 -> Lurarna
    Spotify -> Lurarna + Optisk
    Skype -> Lurarna + Optisk
    Något annat -> Någonstans

Så gött det hade vart!

5. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Kan man inte in o pilla lite i registry?
    Har löst en bluescreen en gång jag fick när jag hade två olika produkter typ PC anywhere, problemet var att båda ändrade i registryposterna för bildskärmen.
    Det jag menar är att om man går in och ser vilka ändringar Spotify gjort i registry för dels ljudkorten och dels för "egna" poster under Spotify i registry, och kanske kan kopiera det på något sätt.
    Kanske kan vara något?

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har du 2 min över så får du gärna kolla. Regedit har man ju pillat i men man kan ju inte direkt kalla sig mästare ;)