Problem: Ljudet försvinner på ena "örat"

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av PsyCam, 4 maj 2012.

1. PsyCam

PsyCam Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag lyssnar ofta på musik i min SXS genom det medföljande headsetet (eftersom smartia.se har segat en vecka med att skicka Smart-headsetet). Mitt problem är att ljudet ibland bara kommer ur en av lurarna, ibland vänster, ibland höger, ibland båda. Eller kanske rättare sagt... ljudet är extremt svagt på ena sidan så att det upplevs som den sidan är knäpptyst. Detta inträffar inte bara under musiklyssning, utan även under samtal. Ett tag höll det i sig över en vecka. Sedan märkte jag dock att pillande med volymen i "inställningar" medans jag har musik/samtal igång kan rätta till det så att ljud hörs från båda sidor.
    Dock vet jag inte om jag inbillar mig, men det känns som att jag hade betydligt mycket mer tryck i basen i början (innan detta började inträffa).
    Jag har även testat med ett par gamla samsunglurar bara för att utesluta glapp i själva headsetet, men samma problem med ljud på ett öra förekom... Problemet är alltså i telefonen, däremot om det är ett hårdvarufel eller bara en bugg har jag ingen aning om...

Är någon mer som har upplevt liknande problem?

2. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Låter ju skumt. Har du bytt profil i den inbyggda musikspelaren (Equalisern)?
    Och, har du testat att vrida på sladden när den är inkopplad i mobilen? Testa o försöka dra ut kontakten så lite det bara är möjligt utan att du kopplar ut den?

Aja, det var min första tanke. Lycka till.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

3. PsyCam

PsyCam Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaret. Jodå, jag har pillat runt i EQ:n en hel del och testat att vrida på sladden och även den klassiska "dra ut kontakten nån millimeter". Det som gör det hela svårt är att problemet verkar vara helt random, ibland (som just nu) funkar allt perfekt. Ibland är ena hörluren knappt hörbar, ibland är det den andra, aldrig båda samtidigt dock.

For future reference, ifall nån annan råkar ut för samma problem så hittade jag en intressant tråd i Sonymobiles forum. Den behandlar nästan exakt detta problem, dock med LiveSound-headsetet och tidigare Xperia-modeller: http://talk.sonymobile.com/thread/27395

Jag tycker mig inte se någon tydlig lösning eller förklaring på problemet. Sony menar att det beror på tillfälliga temperaturskillnader i hörselgången vs utsidan och därmed är fuktrelaterat. Jag tycker inte riktigt det förklarar hur problemet kan uppstå konstant under en veckas tid... men jag ska ge det ett tag till och se om det fixar sig med Smart-headsetet.

4. Atreyu

Atreyu Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma problem här med :'(