Diskussion: Ljudkvalitén är klart Godkänd om du använder vanligra lurar

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Oceanic, 26 dec 2011.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag måste säga att ljudkvalitén är helt okej, alltså jag hade ju inga jätte höga förväntningar..men för mig låter detta tillräckligt bra för att det ska och lyssna på...
    Verkar driva litte tyngre lurar ganska bra... Jag har ett par Beyerdynamics DT1350 för 2500 kr...så detta är ett par riktigt bra lurar..

Dock kommer jag nog köpa en USB dac för runt 4000-5000 sedan när jag ICS kommer och man kan använda USB Dacs..

För min del beror det helt och hållet på vad jag lyssnar på för musik...men rock och metall låter bra... gitarrerna krämiga osv... Diskaten är kanske inte den bästa..

Men som sagt jag är kräsen och jag tycker ändå detta låter helt ok i mina öron borde tillfredställa dom allra flesta....Men har du riktigt dyra lurar som jag..vill du nog också använda en dac där du får all potential i lurar...Men för att vara ett internt dac låter det helt ok..Men ljudet kan bli bra mycket klarare med en extern dac.. Men folk måste förstå för att höra någon skillnad när det gäller klarhet i ljudet osv måste du ha ett par BRA lurar.. uppenbarligen är inte telefoner direkt anpassad för att använda auidophile lurar... det är bara då man hör eventuella artifekter...

Jag är åndå positivt överraskad... lyssnar du på vanligt producerad rock..hip hop.. osv så låter detta helt ok.. Men för eletronisk/ambient och mer "analytisk" musik kanske du vill ha något som återger ljudet bättre och mera ärligt.. då jag tycker Yahamha chippet färgar ljudet ganska mycket.. men bas/mellanregister låter ändå ganska proffsigt i mina studio lurar.. men det är diskanten och cymbalskrammel och sådant som låter lite "billigt" ..men du kommer dock INTE höra vad jag snackar om i ett par vanliga lurar...Men mina lurar har extremt skarp diskant så jag hör artifakter väldigt bra..har du ett par HiFi lurar kommer du med största sannolikhet inte höra vad jag pratar om..

Ljudnivån för mina 80ohm lurar är tillräcklgt för att jag ska få ont i öronen..

Last edited: 26 dec 2011
  2. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Får du ont i öronen av dom kan dom väl inte vara så bra? :)

Själv blir det troligtvis ett par MW600 stereo headset för å lyssna på musik å se på filmer/serier.. för å slippa dendär jädrans kabeln :P

3. jimmy.e

jimmy.e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är det med mp3 eller spotify, som du recenserar ljudet med.

4. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag menar ljudnivå, jag kan spela tillräckligt högt så jag får ont i öronen.
    Ljudnivån har inget med ljudkvaliten att göra.

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag använder inte spotify av flera anledningar... men framförallt drar 3G mycket batteri om man ska streama hela tiden..

Jag använder samsungs egna musikspelarre...jag vet inte om det finns någon bättre...men vad jag hört ska den vara rätt ok...bättre än på s2an.
    Sedan kanske vi får voodo till note...han kille bakom Vooodo har ju köpt GNOTE.

6. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Goda nyheter! Härligt så här i mellandagarna.

OT tycker jag absolut det inte går att klaga på ljudet. Mer än nöjd!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

7. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Han heter supercurio och har köpt GNOTE för ett tag sen. ;)
    För de som äger en SGS 2, vet nog säkert vem han är, då han lyckades med kalibrera skärmen med det kända Voodoo serie apparna och som Samsung misslyckas totalt med.

Iallafall, så har han lyckats med höja ljudet rejält +10db med en app som han kallar för Louder och förmodligen ge sig in på förbättra ljud kvaliten med Voodo Plus som skall stödja både SGS 2/GNOTE.
    Sen ge sig in på kalibrera GNOTE skärmen, då han ansåg att GNOTE hårdvarumässigt är superb, förtjänar inte det dåliga kvaliten som visas just nu på skärmen och det är det som jag väntar efter att han skall fixa. <3

Han har en twitter sida, bara följa hans mästerverk och hoppas det släpps snart.

8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Han är ta mig fan en riktigt hjälte han....samsung borde anställa honom på heltid..ska bli intressant och se vad han kan lyckas åstakomma med Gnote..

9. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Gott att det dyker upp kända namn, det kan, om inget annat, dra fler och andra kända utvecklare

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

10. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    På Android kör man ju alltid PowerAMP, utan tvekan bästa musikspelaren som finns ;)

Men som du säger så är DAC:en i Noten rätt skaplig. Så varför köpa en extern till den? Är det inte bättre att köpa en förstärkare istället i så fall? :) Eller du kanske syftar på DAC/förstärkar-kombo?

11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag vet att poweramp var populär för s2 av en enda anledning, att den gav högre ljudnivå, men jag behöver dock inte högre ljudnivå som det är just nu...bara bättre ljud.......men det är alltså poweramp som gäller för poweramp också ?

Det är en hörlursförstärkare jag syftar på
    Hade tänkt mig denna...får plats i bakfickan..
    Men kommer ha användingen av den hemma också..

Jaben Online Store

12. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Använder jag, fungerar riktigt bra! Streamar Groove shark en hel del...

Men jag är ingen "hifi kille"... bara det låter bra så.

13. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Poweramp som gäller för Poweramp? :P Nej, men PowerAMP är grymt bra pga. EQ'n, folderplay samt att den är riktigt snygg. EQ är ju dock inget man bör använda sig av på riktigt bra hörlurar då det snarare förstör ljudet i min mening.

PowerAMP är ett måste till alla Androider enligt mig :) Eller ja, iaf om man nu lyssnar på musik :P

Den du länkade till är ju DAC/förstärkar-kombo :)

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sorry får nyktra till lite...Poweramp för GNOTE...
    ja EQ är ju satas påfund om det är färglöst studio sound man vill ha...
    Men frågan är om poweramp också låter bra... för jag vet att det skiljer sig i mp3 spelare på PC...jag använder xmplay på på datorn..vilket låter bätre än t.e.x Winamp

Ja precis...det är en usb dac/förstärkare...och tror den kan vara den första av sitt slag som faktiskt låter bra..också..Jag litar på govibe..

15. jimmy.e

jimmy.e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testa att spela flac-låtar.

Last edited: 28 dec 2011
  16. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Skapligt onödigt på en mobil enhet dock, speciellt med tanke på utrymmet. Sen går det knappt att höra skillnad mellan FLAC och en ordentligt rippad 320kbps mp3, ens om man så har riktigt bra utrustning.

17. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hade det vara ett proffs/studio ljudkort så hade det varit meningsfullt att göra det, men yamaha chippet färgar/förstör orginal ljudet såpass att det gör det meningslöst... Ska prova att koppla in med extern hörlursförstärkare och så får vi se hur det blir.. Jag har en analog GoVibe V7 stärkare..

Jag tycker som sagt att mid range låter väldigt skarpt och detaljerat..men diskaten saknar rymd och dynamik och klarhet.. låter lite skräpigt och inte rent..Men som sagt allt är relativt.. på det stora hela låter det ändå helt ok..Det är ju ändå mid range som är viktigast.. i billigare lurar låter diskanten förmodligen annorlunda...T.e.x min gammla phillips lurar färgade ljudet så att det ALLTID lät bra..oavsett vilken källa och hur dåligt ljudkortet var osv..

18. jimmy.e

jimmy.e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hade det varit en Nexus eller iphone så hade jag förstått med utrymmet.
    -Men noten har ju faktiskt sd kort plats.

Jag hör faktiskt skillnad i vissa låtar i bilen om det är flac eller 320 mp3or och då har jag ett bra system.Med ett riktigt bra system anser jag går från 100k uppåt. Men även ett dyrt system kan låta skit.

Håller med om yamaha chippet, tyvärr så måste man eq´a lite, För att få det till det bättre. Men det passar ju till åldergruppen som smartphonen tillverkas till.
    -Sen är det lite kinkigt med hörlurar och ljudkällor, Vissa kombinationer låter kanon och vissa skit.
    Har provat billigare hörlurar som spelar skiten ur mycket dyrare lurar.