Fråga: Ljudkvalitet vid videoinspelning?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av guidetti, 16 mar 2013.

1. guidetti

guidetti Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej
    Jag funderar på att antingen köpa en S3 eller S4. Det jag tycker är viktigt med mobilen är att jag vill kunna filma på fotbollsmatcher med mycket folk på (även konserter) utan att ljudkvalitén blir usel, som den blir på min nuvarande mobil, Galaxy S.

Eftersom det skiljer mycket i pris undrar jag därför hur ljudkvalitén blir vid såna här tillfällen med S3:an. Då menar jag matcher med mycket folk och bra tryck. Hör man publiken bra utan massa brus?

Jag undrar också om "front facing"-kameran på S3 har videoinspelning, med ljud?

Tack på förhand :)

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Kameran på S3 är bra och frontkameran har videoinspelning med ljud.

Dock ber jag dig ta en funderare igen. Vill du verkligen ha en mobil med ett fult och laggigt UI? TouchWiz är tungrott och 1GB RAM räcker i många fall inte till.
    Köp den om du vill, men jag ber dig tänka om innan.

guidetti gillar detta.
  3. guidetti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tusen tack för det snabba svaret :)

Dock undrar jag lite om det sista. Vad är UI och vad är TouchWiz? Är mobilen dålig eller? Hade isf inte fått den uppfattningen innan :O

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ett UI är ett gränssnitt och Samsungs gränssnitt heter TouchWiz. Det är ett laggigt, bloatat helvete (fullt av skräp) och fult som stryk. :)

Jag råder dig till att istället kolla på HTC eller Sony. De gör fina gränssnitt. :)

guidetti gillar detta.
  5. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag har inte testat just s3 på konserter, men däremot alla lurar jag hade innan den och med alla dom blev ljudet fruktansvärt överstyrt på konserter. Jag brukar ofta gå på konserter, blir en del med osignade artister och brukar filma ganska mycket och köpte till slut istället en videokamera (under 3000 kr) enbart för det ändamålet. Ljudet med den blir helt ok, tillräckligt för att banden ska få en ok livevideo till youtube.

Det är möjligt att det kan bli ok med s3, men om ljudet från konserter är viktigt för dej så rekommenderar jag en videokamera istället.

guidetti gillar detta.
  6. guidetti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej tack så mycket, ska tänka på hur jag ska göra :)

7. guidetti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, bra svar :)
    Jag går sällan på konserter (typ aldrig), det var mer för fotbollsmatcher tänkte jag. Men det är väl lite samma sak där :)
    Jag har filmat en del på matcher med min Galaxy S och då hör man absolut ingenting från publiken, bara massa brus. Trots att jag inte filmar i klacken där det låter mest.

8. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Min gissning är att det inspelning från mobil funkar bättre på typ fotbollsmatcher än på konserter, men jag går aldrig på fotboll så jag är lite osäker på ljudnivån där. :P En rockkonsert är ju en ljudvägg i stort sett hela tiden och i ett stort frekvensområde.

När det gäller gränssnitt är det en ren smaksak. Jag gillar samsungs gränssnitt touchwiz, trivs också väldigt bra med sense (htc) men gillar inte alls sonys. Det bästa är nog om du försöker kolla på riktiga telefoner och se vad själv tror att du trivsbäst med, men det går att byta ut gränssnittet på alla lurar om man absolut vill ha en viss hårdvara men inte gillar det medföljande gränssnittet. Det finns flera alternativ i googles playbutik.

guidetti gillar detta.
  9. guidetti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo det tror jag nog också.

Det som jag tänker på är väl att S4 har just nu ett bra pris hos Cdon och att jag känner att jag vill passa på innan det priset tas bort. Men om S3 fungerar bra kan jag kanske lika gärna köpa en sån, det skiljer ju en del i pris där :)

10. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Den avvägningen kan du nog bara göra själv. Oavsett om s3 funkar tillräckligt bra för att filma fotbollsmatcher så är det svårt att få koll på om s4an skulle vara bättre på det. Fast i övrigt är den säkert bättre, snabbare osv. Om det är värt prisskillnaden kan ju bara den enskilda personen avgöra själv.

För egen del kommer jag inte att byta ut min s3 i år, är fullt nöjd med den. Men om jag skulle köpa ny lur nu så skulle jag inte köpt en s3 utan beställt en s4.