Ljudkvalitet?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by MissTourette, Mar 23, 2010.

1. MissTourette

MissTourette Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är sugen på en HTC Desire men undrar lite över ljudkvaliteten när man lyssnar på musik. Vad säger ni som har erfarenhet av HTC? Är det en bra ljudbild eller måste man fortfarande ha en separat mp3-spelare för att få vettig ljudkvalitet?

2. stefanli

stefanli Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu är inte jag en audiofil men jag har varit nöjd med ljudet från min HTC diamond, om man har bra lurar och inte dem medföljande såklart.

3. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Detta diskuterades lite i minhembio-tråden om HTC Desire. Där postades en bild som jämförde frekvesgången hos iPhone jämfört med Nexus One. Man kan kanske antaga att samma krets sitter i Desire om i N1.

Något sämre än iPhone speciellt för de lägre frekvenserna. Ripplet i de högre frekvenserna tror jag påverkar ljudet marginellt. Dock håller sig N1 inom 3dB för 20-20k Hz.

Motfrågan blir ju: Vad har du för lurar? Klarar de av att återge de låga frekvenserna som möjligtvis är något dämpade hos Desire?

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för den grafen, det var ju hemskt intressant. Hur är det med ett par öronsnäckor med en prislapp upp till 500:-, brukar merparten gå under 50hz (då Desire börjar tappa rejält)?

Det finns ju de som ansluter telefonen till stereon på någon fest eller på sommarstället eller i bilen och där kan det ju bli trist om basgången inte är bra.

5. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ställer mig lite skeptisk till iPhone:s kurva eftersom man inte kan se var den droppar i basen (under 100 Hz ner till 0 Hz). Alla likartade kurvor har en punkt då de droppar.

6. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Jag är ingen expert på ämnet, bara en budbärare... Enligt ett inlägg på minhembio så kan iPhone ha rakare frekvensgång vid låga frekvenser tack vare en fetare konding vid utgången.

Här finns mer om iPhone 3GS ljudkvaliet:

http://www.gsmarena.com/apple_iphone_3gs-review-369p6.php

Här finns mer att läsa kring N1 och ljudkvalitettestet som grafen kommer ifrån:

http://www.gsmarena.com/google_nexus_one-review-457p6.php

Här kan man läsa mer om hur proven görs:

http://www.gsmarena.com/latest_features-review-171p2.php

7. Mr Zorro

MINA ENHETER

Min poäng är att kurvan som visas är en något överdriven sådan, en försköning av verkligheten, eftersom 0 Hz inte finns i skalan. Man vill med den kurvan visa att iPhonen:s ljudspecifikationer är enormt mycket bättre än Nexus. En helt rak kurva ner till 0 Hz är idealet och inget som finns i verkligheten. Dessutom hör det mänskliga örat bara i bästa fall ner till 20 HZ. Dippen vi ser vid 60-70 Hz är i det närmaste knappt hörbart utan en mer mätbar skillnad.

8. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja jag kan bara instämma. Tror att det är av mer akademiskt intresse...

Vid 20 Hz har N1 'tappat' <2.5 dB och vid 30 Hz är samma värde ~1 dB. Det sägs ju att det krävs en skillnad på 3 dB eller mer för att ett mänskligt öra ska kunna höra skillnaden. Detta gör nog att det är mkt svårt att höra skillnad på ljudkvaliteten mellan N1 och iPhone.

9. McChicken

McChicken Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

ja, grafer säger lka lite som Megapixlar på en kamera.

och det är ju som sagt HELA kedjan som gäller. vad använder du för rippning på din musik tex, hur bra är maskinen du rippar på ?
    Dynamik / brus samt "musikalitet" är en betydligt viktigare faktorer

sedan glömmer många att vi är alla olika...personligen gillar jag inte det traditionella "Engelska raka ljudet" men som sagt det är jag.

10. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, men tillbaks till ämnet då!?! Jag tror att det som efterfrågades var personliga åsikter, inte akademiska analyser :P

Jag har en tattoo och tycker ljudet från den (med "bra" in-ear-lurar ~500 spänn) räcker helt klart för mina behov. Jag är ingen audiofil, utan kanske snarare en halvpetig normallyssnare som åtminstone kan höra skillnad på BRA och DÅLIGT. Då klassar jag ljudet som BRA. Tidigare hade jag en Touch Diamond, com visserligen hade equalizer (det saknas så vitt jag vet i alla androidlurar), men saknade 3,5 mm-jack. Istället gick ljudet genom en USB-adapter och samma lurar gav inte alls lika klart ljud med bra tryck.

OBS, eftersom equalizer saknas gäller det att man har ett par lurar som ger ett ljud som man verkligen gillar. Och sen är det ju inte alltför sannolikt att det är identisk hårdvara som skapar ljud i Desire som i Tattoo, men omöjligt är det väl inte heller. Dock tror jag inte de sätter sämre grejer i Desire :)

11. Mr Zorro

MINA ENHETER

Jag får be om ursäkt för mitt "vetenskapliga utlägg", men rätt skall vara rätt;)

12. TGIF

TGIF Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja man får ju anta att alla övriga delar i kedjan är lika. Uppspelningsmedia, hörlurar, uppspelnigsmiljö etc etc... Annars blir ju jämförelsen meningslös.
    Rätt ska vara rätt. Inget att be om ursäkt för... Det var nog jag som var otydlig i mina svar och tolkade nog dig lite fel.

Anledningen till att jag tog iPhonen som jämförelse var dels att den är en konkurrent till Desire, dels är folk (vad jag förstår) nöjda med dess ljud och dels hade jag jämförelsen från GSM Arena färskt i minnet.

13. MissTourette

MissTourette Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Oj, vilka utläggningar det blev... men jag antar utifrån all denna info att det iaf är helt okej ljud i Desire. Synd bara om det inte finns någon equalizer. Tack för hjälpen! ;-)