Llama eller Tasker och några frågor

Diskussion i 'Applikationer' startad av valle2000, 17 sept 2014.

1. valle2000

valle2000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Jag har använt båda dessa och trots att Tasker kan mycket mer om man fördjupar sig ordentligt gillar jag Llama lite bättre känns det som.

Ett problem åtminstone jag upplever med Tasker är att den ibland har problem att aktivera saker när mobilen är släckt. Sedan direkt när jag trycker på lås-upp-knappen på sidan så att låsskärmen visas så händer det som ska hända, men som sagt inte när skärmen är svart. Någon mer som upplever detta? Jag har även aktiverat Taskertjänsten under Tillgänglighet trots att det väl egentligen inte ska behövas på en rootad telefon.

Medan däremot Llama alltid verkar sköta sina sysslor trots en nedsläckt skärm. Fast där finns istället ett annat bekymmer, en sak jag saknar i Llama är att den kan inte läsa av hur telefonen är positionerad. För jag har väl inte lyckats missa något sådant alternativ i Llama?
    Exempelvis finns scenario där jag vill något ska hända när den är stående men inte annars. Har istället försökt med Tasker att lösa detta men får då ovan nämnda problem att den inte vill utföra sakerna pålitligt om skärmen är svart.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte haft några problem med att Tasker inte gör vad den ska när skärmen är av. Men om det gäller accelerometer, magnetsenor, ljussensor och liknande så kontrolleras de inte av Tasker när skärmen är av för att spara batteri. Om du ändå vill att Tasker ska göra det, går det att ändra under Meny - Preferences - Monitor och scrolla ned till Display Off Monitoring.

Eller är det något annat som krånglar när skärmen är av?

valle2000 gillar detta.
  3. valle2000

valle2000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Noterade att Accelerometer påverkar avkänningen orientation, det förklarar mitt problem i så fall varför den inte lyckades avgöra om telefonen stod eller låg ned när skärmen var svart.

Timeout förstår jag är hur länge den ska fortsätta kontrollera efter skärmen släcks. Nu var den satt på 60 sek som default antar jag. Jag inser det påverkar batteriets att öka den, men betyder det att i nuläget slutar den kontrollera efter bara en minut ändå, även om jag ändrar Accelerometer till Yes? Att vill jag ha exempelvis en hel timme på mig behöver den sättas på 3600?

Vad innebär All checks Seconds? Jag förstod inte riktigt den, vad skiljer den mot timeout? Den står på 600 sek just nu.

4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Timeout tolkar jag som den tid t.ex. GPS:en har på sig att hitta positionen. Om den inte lyckas inom den angivna tiden ger Tasker upp.

All Checks är den tid vid vilken Tasker väcker telefonen och kollar diverse sensorer. Alla dessa kontroller utförs då samtidigt, t.ex. kollas GPS och Wifi Near samtidigt om jag tolkar hjälptexten rätt.

Jag skulle gissa att Timeout är kopplat till All Checks: Var 600 sekund väcker Tasker telefonen och håller den vaken i max 60 sekunder som anges under Timeout.

valle2000 gillar detta.