Locale o shortercut, hur hitta och alternativ

Diskussion i 'Frågor och support' startad av 2444ever, 9 dec 2010.

1. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Funderar på att skaffa locale och shorter cut, har läst lite rekomendationer om dessa. Men är lite osäker på exakt vilka det är i market, får ju en del träffar när jag söker, vet heller inte exakta stavningen för dessa.
    Någon vänlig själ som kan upplysa om exakta namn och tillverkare för dessa så man är säker på att man laddar ner "rätt".

Eller om någon har erfarenhet av bra alternativ till dessa.

Sent from my X10i

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Aldrig hört om shortercut, men locale är rättstavat & utvecklat av two forty-four a.m. & kostar ca 60kr.

Alternativ är Tasker och Setting profiles. Tasker är mer kompetent än locale & billigare men svårare. Setting profiles är gratis & ganska grundläggande. Locale är snyggt, dyrt & lättanvänt men kräver extraappar, "plug-ins", för många funktioner, som i bland kostar lite & i bland är gratis. Jag upplever att tasker kräver mest resurser av telefonen...

Sent from my Milestone

3. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Tack för svar, passar på att fråga lite mer, du verkar lite insatt.
    Du har testat alla och upplever att tasker tar mest?
    Menar du typ alltid (om det ligger i bakrunden) eller just när man använder det "aktivt" - alltså sätter upp olika regler?
    Stor skillnad?

Jag har själv testat Setting profiles, men tyckte det verkade lite simpelt, kanske inte satte mig in i hur det fungerade ordentligt dock...

Känns som att valet står mellan tasker o locale då.
    Det jag är ute efter är inte så mycket automatik o schemaläggning, utan att ha fasta profiler som man enkelt kan skifta mellan. Däremot vill jag kunna styra ALLT med de olika profilerna. Även ev. vidarekoppling. Som exempel så funkar profilhanteringen på SE k750i bra (om du nu haft en sån).
    Om det skulle vara krångligt att sätta upp regler med tasker så spelar det inte mig någon roll, det brukar lösa sig, det är att kunna skifta (manuellt) mellan profiler som skall vara smidigt.
    Samt så spelar ev. batterydraining in.
    Några åsikter om detta?

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jepp har testat de tre, & tasker verkar vara tyngst i bakgrunden. Telefonen orkade inte hålla lika många appar i gång, launchern försvann ofta ur minnet & fick startas om när man tryckte på Home. Jag kör iofs locale utan plug-ins än så länge, om man har ett antal sådana i gång kanske även det börjar bli tungt.

Med tasker hade jag kanske mer villkor som appen var tvungen att läsa av hela tiden, vilket kan ha gjort det. Med locale kör jag i princip bara profiler som jag växlar manuellt, som du är ute efter. Men känslan kvarstår att det är en mindre resurskrävande app oavsett.

Med locale drar jag ner meddelandefältet, pekar på localemeddelandet, sedan 1-2 pekningar för att stänga av och/eller sätta på profiler. Smidigt tycker jag :-) Det borde heller inte dra mycket batteri alls om man kör profiler på detta sätt, eftersom att appen slipper söka av olika villkor. Jag har iaf inte märkt av något sådant.

Sent from my Milestone

5. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    tackar