Locale -- Wifi-förvirring

Diskussion i 'Applikationer' startad av peppo, 5 okt 2010.

  1. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Första programmet jag köpte blev Locale!
    Har läst om detta och varit rätt peppad på ytterligare automatisering av mitt liv!
    Go teknologi.

    Däremot är jag lite besviken på den funktion som jag såg fram emot mest -- närmare bestämt att kunna villkora saker utifrån plats. GPS-kollen för detta verkar funka rätt kasst!
    Jag har satt så att WiFi bara är aktiverat på särskilda platser (hemma, olika jobbplatser och hos mina föräldrar). Kruxet är att den verkar tappa "hemma"-situationen rätt ofta, och avaktiverar därmed WiFi. Sjukt irriterande, då man t.ex. sitter i market och får ett nätverksfel på grund av detta.
    Har någon några tips? Upplevt samma? Har använt kalibrera wifi för att ställa in rätt accesspunkt för "hemma"-platsen men det fortsätter strula...
    Har fortfarande några timmar kvar att lämna tillbaka applikationen, så uppskattar svar rätt snart om nån vet!

    Mvh,
    Petter
     
  2. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Mitt tips är att lämna tillbaka det. Tror inte locale utvecklas särskilt mycket längre och dessutom finns det både bättre och billigare alternativ.
    Jag använder själv "Setting profiles" och är supernöjd. Sen finns "Tasker" också som har ännu fler inställningsmöjligheter men ska tydligen vara lite knepigare att ställa in.

    Edit:
    Ett annat tips är också att inte använda GPSn för att stänga av wifi om syftet är att spara batteri. Det blir snarare tvärt om. Jag har provat.
    I Setting profiles kan man använda mobilmastidentifiering (inte att förväxla med mobilmastpositionering) för att växla profiler. Jag kör det själv för att slå av och på wifi och det drar nästan ingenting på batteriet.
     
    Last edited: 5 okt 2010
  3. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Har kört med Locale i ett halvår, fungerar ypperligt! Många bra plugins som förenklar vardagen.

    Tips är nog som ovan, använd inte GPS. Sen kan du ändra radien för platsen (hemma). Testa ändra cirkeln för platsen till en större radie så bör programmet förstå att du är på samma plats, toleransen blir ju då större.
     
    Last edited: 5 okt 2010
  4. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag använder alltså GPS för att ta reda på plats och sätta PÅ Wifi.
    Anledningen är att Bluetoothheadsetet MW600 slutar fungera då Wifi-accesspunkter avsöks (Android-bugg eller MW600-bugg)...

    Vad har ni för annat tips för att identifiera plats, då? Om det handlar om att jag främst vill styra om Wifi ska vara påslaget eller inte...?
     
    Last edited: 5 okt 2010
  5. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Du behöver inte använda GPS för att Locale ska känna av var du är. Locale använder mobilmasterna samt WiFi istället. Även om du har WiFi avstängt så slår Locale på det ngn sekund då och då för att känna av var du befinner dig.

    Jag kör exakt som du, WiFi på när jag kommer hem, funkar utmärkt utan GPS.
     
  6. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Aha.
     
  7. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Locale uppdaterade aldrig min platsensituation när jag anlände till jobbet. Refund
     
  8. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag använder en plugin till locale för att identifiera vilka mobilmaster man är ansluten till. Funkar hur bra som helst, istället för att göra jättestora positionsradier. Nu är det så att går jag 40 meter från lägenheten hamnar jag utanför situationen (kontakt med annan mast).

    Och angående utvecklingen av locale... locale släpper inte massa småuppdateringar (om inte väldigt viktiga) utan klumpar ihop dem istället. Senaste uppdateringen (1.3) kom den 17 september.