Löda egen handsfreepropp?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Galaxy S, 31 mars 2011.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hur är det kopplat i en 3,5mm handsfree till samsung? Har en handsfree med mic fast utan svarsknapp från jabra som mikrofonen inte funkar till SGS och tänkte löda en ny propp så det funkar. Den är dessutom 2,5mm så jag slår två flugor i en smäll alltså..

Är det standard med höger/vänster/jord eller finns det fler stift för exempelvis mikrofonen? Förstår inte riktigt hur det funkar.. :)

2. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

originalheadset verkar ha en "vanlig" stereoplugg med en extra kontaktyta för mikrofonen.

Vettetusan hur svarsknappen fungerar.. ska mäta lite :)

EDIT; jo, det är(från toppen till basen) vänster-höger-mikrofon-jord. svarsknappen är ett mysterium :D

Last edited: 31 mars 2011
  3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Skulle gissa på att svarsknappen påverkar resistansen mellan jord och mic

4. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Fyra pinnar alltså? Eller är mikrofon-jord en pinne? Jag har mono, lägger man bara ihop vänster och höger för att göra till mono?

5. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag fick nåt om bakfoten, mikrofonen fungerar visst, men inte ljudet..? När jag lyssnar på musik har jag däremot ljud.. Kan någon förklara det för mig?

Makes no sense..

6. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om jag använder iphone-"standarden" får jag lågt ljud i hörlurarna om jag spelar musik. Håller jag in svarsknappen får jag normal volym.

7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Mitt problem är inte ljudet vid musik då jag inte har någon svarsknapp på den handsfreen.. utan att ljudet är helt frånvarande vid samtal. Andra parten hör mig i mikrofonen men jag hör ingenting.

Hur kan ljudet försvinna sådär? Går det inte samma väg ut i proppen? :ehm:

Samsungs standardhandsfree är ju fyra pinnar, min är tre men mono.

Om jag klipper kabeln och löder ihop vänster och höger ljudkanal, blir det korrekt mono eller är det inte så man gör? Måste ju gå att löda om det så att det funkar med tre pinnar?

Annars får jag väl göra som innan, rycka ur sladden när det ringer.. o_O

8. bigkiwifan

bigkiwifan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollade med multimetern: det är 33 ohm mellan vänster/höger och jord. Och 2,26k mellan mikrofonen och jord (med svarsknapp tryckt bara 0,275k). På en 3-pins-kontakt sitter jorden på samma ställe som mikro/jord hos min SGS-kontakt, dvs 3-pins-jordkontaktet är dubbelt så lång. Hur ser din kontakt ut?

9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Min är en tre pin.. Vet skillnaden mellan tre och fyra pins, men ljudet är ju på samma ställe, dvs längst ut på hanen, ändå försvinner ljudet när jag försöker ringa.. Om nån ringer mig hör jag ringsignalen i handsfreen, men svarar jag blir det tvärtyst.

10. bigkiwifan

bigkiwifan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte så här: om i din lur råkar strömmen till ljudet ta vägen genom den jordade (gissar jag) mikrofon/jord-kontakten medan du lyssnar, då försvinner ljudet när mikrofonen aktiveras och pinnen inte är jordad längre. Mikrofonen drar mycket mindre ström och funkar på något sätt.

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vill minnas att SGS handsfree inte är helt standard, har för mig att det inte funkar med vissa andra headsets. Någon som känner igen detta eller blandar jag ihop med nåt annat?

Det är väl 4st kontaktytor på hanen(iaf på min), om man räknar med den längst in vilket jag antar att man ska :)

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Fan vad krångligt det ska vara då.. Får väl köra med min MW600 istället och korta ner sladden (om jag vågar).