Lönar sig abonnemang?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nummerskivan, 21 juni 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har kollat runt lite på olika abonnemang. Tänkte skaffa en S III och antingen köpa på Tradera eller, som jag har kommit fram till, Halebop.

Så lite som jag ringer och surfar, så blir varje abonnemang dyrare än att köpa en lur för 5 900 och Comviq smart med 49-kronorssurf, men:

- ett abonnemang hade gjort att jag hade haft roligare och inte sparat in på alla samtal m.m.
    - behovet av GB ökar väl, och då blir det nog dyrare med surfen även på Comviq

Å andra sidan, vilket är min fråga som jag gärna vill ha era reflektioner på:
    - Är det alltid så att om jag tar ett 2-årsabonnemang nu, så kommer det om något år komma så mycket bättre abonnemang, att man förlorar på det i slutändan hur som helst, oavsett ring- och surfbeteende?

Låter kanske dumt, men jag har aldrig haft något abonnemang, särskilt inte ett låst. Tycker de är dyra. Men Halebops Rubbet, ger mig luren för samma pris som på Tradera, fast jag slipper köpa den i andra hand. Olåsta och bloatwarefria är de också.

Vad har ni för tankar om det? Bättre att köpa en begagnad (oftast iofs ny och oöppnad) via Tradera för 4 700, än att köpa ett abonnemang som jag låses till i 2 år, där telefonen då kostar ca 4 800 och abonnemanget är något dyrare än mitt nuvarande ringbeteende kostar?

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Om du känner att du behöver snåla på samtal, datatrafik och sms för att inte komma upp i höga månadskostnader så kan det ju kännas lönsamt att ha ett abonnemang som har en pott att ringa för som passar ungefär dina vanor.

Jag hade förut ca 100 kronor i utgifter med min gamla Nokia, kontantkort. Men ville jag börja surfa lagom i mobilen hade det kostat hundra kronor till. Sen fick jag ett erbjudande på 345 kr i månaden, maxpris (finns inte nu, är numera 599kr). Hur som helst ökade jag min månadskostnad med 250%. Fast då kände jag att jag inte behövde snåla. Så det är ju en tanke.

Jag trodde aldrig jag skulle använda en smartphone så mycket som jag gör. Att jag faktiskt utnyttjar minst 5GB av surf och ringer nu för motsvarande tidigare för 200kr. Och nu har jag en smartphone! Jag får valuta för mina pengar. Måste tillägga att jag skulle lika gärna kunna ha exempelvis tele2s volympaket mellan.
    Att inte behöva snåla är ju en bekväm grej. Speciellt om du ska ha s3, vilket vore synd som en sådan hårdvara ska begränsas i sin användning.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Last edited: 21 juni 2012
  3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jo... Men hur är det med abonnemangen över tid? Är det helt kass att låsa sig på ett visst abonnemang i två år? Kommer det att vara "värdelöst" och ha kommit "sååå mycket bättre abb" efter något år? Är det bättre att köpa beg telefon och obundet abonnemang i så fall?

4. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ja. Mitt meddelande skickades iväg mitt i mitt inlägg. Det e klart att det kommer kampanjerbjudande under två år. Däremot tycker jag Att man kan försöka pruta. Folk vågar inte eller vet inte om att det går. Lättare än man tror. Då kanske det fasta abonnemanget blir värt.

Men visst. Är du student kan du fixa studentabonnemang och lägga till surf och det kan vara pressat till botten. Tele2 och Telia vad jag vet har student respektive max25

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

5. Great

Great Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det kommer alltid att komma nåt bättre.... nej, men skämt åsido så finns det ju faktiskt operatörer som skickar med en kompetenta lurar till abbonemangen om man låser sig på typ 2 år så om jag då skulle välja på att köpa luren kontant eller få den med för kanske samma summa eller liknande.
    Så skulle ju inte jag tveka på att kanske ta nåt pottabb eller liknande.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.