Lösenords fråga

Diskussion i 'iPhone 13-serien (2021)' startad av Peter Eklund, 7 nov 2021.

1. Peter Eklund

Peter Eklund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej ! Är ny I detta forumet och jag har följande fråga det är så att våran sån har en Iphone 13 och har ett personligt lösenord till den nu har han tyvärr förolykats och vi behöver komma in telefonen för att kunna ta del av eventuell sms trafik samt dom apparna som han är inloggad på vi har varit I kontakt med apple men det ända dom kan göra är att återställa den och det vill vi inte för då förlorar vi all den information som vi söker finns det någon här inne som kanske kan hjälpa till med några tips och idéer på hur man kan kringgå detta så vore vi tacksamma
    Hoppas på svar
    Med Vänliga Hälsningar Peter

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver gå genom Apple för att få åtkomst till iCloud-kontot om ni inte har åtkomst till det i dagsläget: Så här begär du tillgång till Apple-konton som tillhör en avliden familjemedlem

Därefter kan man återställa telefonen och sedan läsa tillbaka senaste backupen från iCloud-kontot: Återskapa din iPhone, iPad eller iPod touch från en säkerhetskopia

Dessvärre finns det inte så mycket annat man kan göra om enheten är låst, då tanken är att innehållet skall vara så skyddat som möjligt.

RuffyMan, Kristy och jnsson gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 279
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vi på forumet kan inte tillåta att specifikt prata om hur man kan kringgå det. Vad vi kan säga är att det är mycket svårt att komma förbi det. Det som @bernard@bernard skriver är nog det "enklaste" sättet att försöka komma åt innehållet. Beklagar också sorgen.

Last edited: 7 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  4. Peter Eklund

Peter Eklund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej Igen men vi har intyg och nollställer vi hans telefon så försvinner all information som vi behöver och vi vet ej om han har säkerhets kopierat sin information i sin telefon så måste vi ha hjälp med detta

Last edited by a moderator: 7 nov 2021
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Först måste jag beklagar er förlust. Fruktansvärt!
    Men tyvärr, kan inte Apple hjälpa er så lär det vara kört. Personligen skulle jag nog inte nöja mig med att ha fått ett nej utan försöka igen.
    Men mitt intryck är att de flesta Iphoneägare utnyttjar icloud och säkerhetskopierar. Har intryck av att det är det som är "norm" och man måste göra ett aktivt val för att det inte ska ske.

Kristy gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 279
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tyvärr, är den låst med ett lösenord är det inte mycket man kan göra. Inte ens Apple kan göra något utan att nollställa enheten. "Lägg märke till att enheter som är låsta med en lösenkod skyddas med en lösenkodskryptering. Om inte den närmaste familjemedlemmen känner till lösenkoden kan Apple inte ta bort lösenkoden på enheten utan att rensa den." Källa: Tagen från länken @bernard@bernard länkat till.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    iOS-backupen är aktiverad som standard tror jag. Krävs väl i princip att man aktivt inaktiverar den? Sannolikheten får nog ses som stor för att mycket av informationen, tex SMS:en, ligger på iCloud.

Säkerhetskopian kan återläsas till vilken iphone som helst i princip, så har ni någon annan enhet tillgänglig kan ni återläsa till den i stället, för att se om informationen ni behöver finns där.

Även om den har en gammal iOS-version och det finns möjlighet att "jailbreaka den", så kommer man inte särskilt långt om telefonen är låst.

Är det verkligen kritiskt att komma åt informationen och om ingen kostnad spelar betydelse finns företag man kan kontakta, tex: iPhone Data Recovery. De debiterar i regel inget om de inte kan låsa upp enheten, men räkna med en hög prislapp (minst USD 4000 enligt Gogle). Tvivlar dock på att de kan bidra om det inte handlar om en äldre iPhone med en äldre iOS-version, men kan vara värt ett försök som en sista utväg.

Last edited: 7 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 272
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör: