LÖSNING HITTAD för uselt ljud från högtalarna på S24U

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av TigerSoul, 5 apr 2024.

1. TigerSoul

TigerSoul Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

EDIT: Jag har grävt som ett djur efter någon slags lösning och hittade appen Wavelet. Installera den gratis från play store, gå in i inställningar och välj "legacy mode". Slå på EQ och skapa en personlig EQ kurva. Jag bifogad vad jag använder för inställningar där. Tycker med denna förändring att jag äntligen har ljud som faktiskt är BÄTTRE än min gamla mobil. Det trista gälla ljudet har lugnats ned. Fortfarande ett öppet och detaljerat ljud men inte så sinnessjukt överdrivet. Riktigt nöjd. Det jag inte gillar är att behöva använda en app som ska ligga i bakgrunden och dra extra batteri. Har inte undersökt hur mkt den drar ännu. Sen finns alltid risken att appen slutar fungera i någon android uppdatering och då står man där igen. Men för stunden så är den en livräddare för högtalarna. Prova gärna!

Här är mina inställningar som du matar in: https://i.imgur.com/Nc89I3X.jpeg

Kommer från en S21U och allt var okej vid installation och test av min nya S24U tills jag spelade upp ett Youtube klipp och fick en chock. Ljudet från högtalarna är närmast uselt. Det finns en liten gnutta mer låga frekvenser i ljuset jämfört med S21U, men sen är hela mellanregistret avsaknat och det enda som hörs är diskant. Den är vass, dominerande och gör det obehagligt att lyssna ens på youtube klipp med tal. Jag har testat att slå på/av atmos och sett till att equalizer kurvan är normal och övriga ljudinställningar. Ingenting konstigt där, det låter bara skit. Om högtalarna på min S21U får betyget 7 av 10 så får min nya S24U betyget typ 3 av 10, så stor skillnad är det.

Är det här något ni andra också upplever? Är det något fel på min mobil? Googlat och det verkar som att många klagar på just detta men många säger också att ljudet är riktigt bra och en uppgradering. What gives? Fan vad trött jag blir, hade testat allt annat och allt var okej, sista grejen men nästan glömmer kolla och BAMM något är konstigt och ett sådant där fel som förmodligen bara får svaret "normalt" om man skickar in den på koll.

Last edited: 6 apr 2024
  2. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 565

MINA ENHETER

Det låter tunt och ganska illa, tyvärr.

3. TigerSoul

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

Precis. Efter mycket analys och jämförelse med min s21u så tror jag att de tweakat ljudet med masa diskant för att det ska låta öppet. På vissa låter är det en uppdatering mot s21u, men på andra låter det bedrövligt. Det är som en illa mastrad låt som bara låter bra i vissa lägen. De har ju faktiskt fått in lite mer bas men den överdrivna diskanten tar över allt. Lekt med inbyggd EQ men det går inte att skapa något som inte låter dåligt på ett annat sätt bara. Man får nog bara vänja sig då om det faktiskt är normalt?

Börjar tro den stora skillnaden mellan de som tycker det är en uppgradering vs nedgradering handlar om vad man lyssnar på och vad man är van vid. Gillar man hårt tweakat ljud så kanske det faller i smaken. Det blir ju ganska högt iaf

4. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 565

MINA ENHETER

Har också pillat med inställningar men inte lyckats få någon större förbättring. Finns nog inte mycket att göra.

5. TigerSoul

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

Spenderat mer tid nu ikväll med att jämföra ljudet mot S21'an och även lyssna på mer typ av musik. Vad jag tycker att det låter som är att de har skruvat ljudet till en ganska extrem U-kurva. Det blir ju inte så himla mkt bas på en mobil, men man märker att det finns mer botten än det gör i den äldre modellen. Det som däremot märks är extremt mkt diskant. Det låter okej, kanske rentav bättre än den gamla på VISSA låtar som gynnas av den typen av kurva medan andra låtar är skrikiga och jobbiga att lyssna på.

Ibland gör Atmos en liten förbättring, ibland blir det sämre. Skulle kunna tänka mig att det här kan åtgärdas med en mjukvaruuppdatering, om de vill. Jag menar, finns det LÄGRE frekvenser än de man saknar så kan de säkert fixa mellanfrekvenserna också om de skulle vilja. Jag gillar på att någon försökte skapa ett "öppet fräsch ljud som känns AAAH" och gick WAAAAY to far. Man får väl hoppas på att de inser problemet och skruvar tillbaka det lite. Just nu är det lite "ja vad göra" situation. Tror inget på att skicka tillbaka den, det är nog inget fel, det låter bara olika dåligt beroende på vilken låt du drar på.

Kristy gillar detta.
  6. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 682
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Att hoppas på en fix för ljudet i högtalarna kan man göra men det blir ingenting av då kanske inte många som upplever ljudet dåligt, bästa sättet att gå in i Members appen och skapa ett ärende för att rapportera det problemet. Och om flera gör såna anmälningar så blir sannolikheten kanske större att de ändrar nåt.

Kristy gillar detta.
  7. TigerSoul

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

Stämmer. Gjort det förr för andra problem. I det fallet blev det tyvärr ingen ändring men klart det kan ske. Vet många klagat på reddit iaf.

Man ska nog inte ta något för givet dock. Man får välja om det är något man kan stå ut med. Alternativen är dock få. Tittat på xiaomi 14 ultra och medan kameran är intressant så är typ inget av det andra intressant. Kurvad skärm åt alla håll (känns som billigt skit idag) mindre skärm, ingen s-pen, sådär batteritid, halvdan mjukvara, framtung på gränsen att den måste mordhållas... Inte ens bättre kamera kan väga upp allt det där, inte heller bättre högtalare om den nu är det.

Kristy och night77 gillar detta.
  8. TigerSoul

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

Jag har grävt som ett djur efter någon slags lösning och hittade appen Wavelet. Installera den gratis från play store, gå in i inställningar och välj "legacy mode". Slå på EQ och skapa en personlig EQ kurva. Jag bifogad vad jag använder för inställningar där. Tycker med denna förändring att jag äntligen har ljud som faktiskt är BÄTTRE än min gamla mobil. Det trista gälla ljudet har lugnats ned. Fortfarande ett öppet och detaljerat ljud men inte så sinnessjukt överdrivet. Riktigt nöjd. Det jag inte gillar är att behöva använda en app som ska ligga i bakgrunden och dra extra batteri. Har inte undersökt hur mkt den drar ännu. Sen finns alltid risken att appen slutar fungera i någon android uppdatering och då står man där igen. Men för stunden så är den en livräddare för högtalarna. Prova gärna!

Vette f-n varför bilden inte visas, den är här: https://i.imgur.com/Nc89I3X.jpeg

Kristy och eastbound gillar detta.
  9. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 366
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har kört den appen sen min S23 Ultra och även på min S24 Ultra och tycker inte den verkar dra så mycket batteri. I mina öron är det iaf värt det lilla batteri den kan dra, bara att ladda lite oftare i såna fall :)

Kristy gillar detta.
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 241
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tips till framtiden, du kan ladda upp bilder direkt till forumet så behöver du inte gå via t.ex. imgur :)

11. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 682
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus

Egentligen så har detta med just den appen diskuterats tidigare här .. Bättre ljud i S24U

Kristy gillar detta.
  12. TigerSoul

Mottagna gillanden:
    234

MINA ENHETER

Lätt värt då det var outhärdligt.

Tack hittade inte funktionen och tröttnade

Missat totalt. Bra andra funnit den!

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 241
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns precis bredvid Svara knappen, denna knapp: upload_2024-4-6_19-5-59.png :)

MultiMan, TigerSoul, Kristy och 3 andra gillar detta.
  14. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Varför använder du inte equalizern som är inbyggd? Dvs jag antar då att det finns sådan då jag har S23+ som har det.

15. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon: