Lösningen när GPSen inte låser...

Diskussion i 'Allmänt' startad av pacman, 4 dec 2012.

1. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har haft problem med GPSen (låser inte) sedan jag fick Android 4.2. Jag har därför gått igenom mängder med olika lösningar från olika trådar (rensa ramverk, stäng av platsåtkomst och lämna över natten mm) utan att något lyckats. GPS status låser dock på ett par sekunder. Jag hittade till slut en lösning:

1) Installera "GPS status" från Google play
    2) Stäng av platsåtkomst:
    3) Se till att inga applikationer som använder GPS är igång.
    3) Rensa GPS-data i "GPS status": Meny->Verktyg->Hantera A-GPS-läge->Återställ
    4) Hämta A-GPS data i "GPS status". Meny->Verktyg->Hantera A-GPS-läge->Hämta

Informationen om detta har jag hittat lite utspridd på swedroid så väl som på andra forum, men jag tyckte att det var läge att lägga in all information i ett enda inlägg. Kanske även att detta borde göras sticky?

Detta är ett problem som inträffat någon gång då och då även på andra mobiler. Det brukar ibland lösa sig av sig själv efter några dagar, om man inte använder GPSen, men behöver man GPSen och den inte fungerar så vill man ju lösa problemet direkt...

2. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Borde vara samma sak som GPS test gör på setting - clear AGPS , update AGPS... Ifall någon föredrar den appen.

3. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag brukade ha problem emd att GPS "aldrig" låste. Sen insåg jag att det var p.g.a hemmagjorda rommar med default NTP-servrar (som tydligen används för att lista ut vilka satteliter som är närmast). Appen Fasterfix löser detta och måste köras efter varje flashning.

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Mitt problem har alla gånger varit att aGPS-datat varit felaktigt av någon orsak. Oftast har det skett i samband med uppdatering av OSet. Senaste tillfället var då vid OTA till 4.2 på min Galaxy Nexus. Problemet försvann inte med OTA till 4.2.1 heller.