Problem: [LÖST] Återställt telefon från Root och custom ROM, tror inte allt gått rätt till!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Mackzzor, 15 sept 2011.

1. Mackzzor

Mackzzor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hejsan! Detta blir mitt första inlägg här på SweDroid! :)

Rootade min Galaxy S2 för några dagar sedan och installerade sedan Lite'ning 6.1 ROMen. Men jag tyckte inte riktigt om det och försökte alltså återställa mobilen helt så att den skulle bli precis som när jag köpte den. Men det var inte riktigt så lätt som jag trodde... Jag hade inte gjort någon NAND backup i CWM som jag tydligen skulle ha gjort (Är riktigt ny till det här med rooting och custom ROMs) men hittade något inlägg någonstans på XDAs forum och lyckades till slut återställa den (Tror jag). Rensade allt som gick att rensa (Factory Reset, Clean Cache, Wipe /sdcard/) i CWMs Recovery Mode och laddade ner stock firmware till Galaxy S2 från XDAs forum och flashade in det med Odin 1.85.

Telefonen startar som den ska men jag har bara Android 2.3.3 versionen nu och jag har för mig att den senaste är 2.3.4? Och när jag försöker uppdatera direkt i telefonen så står det att det inte finns några uppdateringar tillgängliga. När jag ska uppdatera i Kies på datorn så står det att "Den här enhetsversionen kan inte uppdateras". Har jag flashat in fel firmware eller något? Bild här:
    Imageshack - samsungkiesenhetsversio.png

Såhär ser all min firmware info etc. ut:
    Imageshack - sc20110915143751.jpg

Sedan kan jag inte ladda ner Twitter appen eller uppdatera YouTube appen i Market, om det kan ha något med detta att göra? Vill verkligen ha hjälp med att få tillbaka telefonen som den var när jag fick den! Tack på förhand!

Last edited: 16 sept 2011
  2. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Stock ROM är 2.3.3
    Se till att du flashar NEE versionen, som är Nordic Countries. Din verkar ha O2U som jag gissar är Orange UK branded.

Last edited: 15 sept 2011
  3. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det kan vara möjligt för när jag höll på att återställa den lyckades jag ngngång göra så att jag fick upp en O2 logga när jag startade telefonen, sedan vidare till Samsung loggan och sedan gick det bara runt i en bootloop, sedan gjorde jag allt det där i CWM som jag nämnde ovan och sedan har jag inte sett till O2 loggan, men vart kan jag hitta NEE versionen då?

Edit: I tråden där jag laddade ner firmwaret (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278&highlight=original+rom) så gick jag ner till XWKF3 och valde länken längst ner tror jag, alltså XWKF3 Stock Kernel, men om man går upp lite så står det MultiCSC och sen står NEE med på listan där. Är det den versionen jag ska ladda ner?

4. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

5. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men vilken av alla ska jag ladda ner då? Hittar inte att det står NEE någonstans.

6. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Testa Hotfile.com: One click file hosting: I9100XWKE1_OXXKE1_XXKDJ.rar
    Den är ju från 3 maj 2011 och borde ge dig någon uppdatering i Kies.

Har själv aldrig försökt backa hem så pass att Kies skulle tycka att det är dags att uppdatera, så jag vet inte ens om Kies KAN användas igen när man väl kört Odin. Någon som lyckats gå från Odin flashad rom till fungerande Kies uppgradering får gärna skriva en rad.

7. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

8. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det verkar som om att jag inte kan få bort det är jävla utländska abonnemanget! Hittade ett icke-brandat firmwire som jag laddade ner och flashar med Odin. När jag flashat klart så rebootar mobilen som vanligt och det kommer upp någon ruta med gula bokstäver typ och det står massa grejer. Sen så stod det ngt om Writing CSC och can't acess O2U/system eller ngt sånt, hann inte se så mycket för det försvann nästan direkt... Hur ska jag göra för att fixa detta! Vill bara ha tillbaka telefonen som den var innan!

Gick in i Recovery mode och så står samma sak i gul text:
    -- Copying media files...
    Successfully copied media files.

# MANUAL MODE #
    -- Updating application...
    Successfully updated application.

-- Applying Multi-CSC...
    Installing Multi-CSC
    Can't access to '/system/csc/O2U/system/'
    Successfully applied multi-CSC

Hur ska jag fixa detta? Snälla hjälp!

9. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Så telefonen bootar upp OK, förutom felmeddelandet?

Allt jag säger nu är bara gissnignar och antaganden i ett försök att hjälpa, jag är verkligen ingen expert på detta...

Kan vara så att din firmware fortfarande är "branded" fast telefonen i övrigt är "stock". Då kan det vara så att firmwaren försöker ladda den operatörsspecifika CSC som du troligtvis inte har kvar i system.

Det kan vara på sin plats att köra en Factory Reset alt. rensa Dalvic Cache innan du provar något annat.

Om det inte funkar...
    Prova att BARA flasha CF-Root kernel XWKF3 eller samma fast utan CF-Root här. Ev. lösen på zip "intratech@XDA"

I värsta fall...
    Prova att kolla med Root Explorer eller liknande om den katalogen verkligen finns och i så fall vilka rättigheter katalogen har.

Om den inte finns så prova att skapa en kopia av NEE i /system/csc/ och döp den till O2U och låt telefonen kika i den och luras att ändå ladda NEE.

Kanske inte mycket till hjälp, har liksom inte varit där själv, ÄN :D Lycka till!

Mackzzor gillar detta.
  10. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Hittade detta:
    "STEP 8- One last final step is to change your CSC code by typing this code in the phone dialer *#272*your IMEI# (the code will be listed at the top of the screen. If you're coming from O2 PAYG handset it should say O2U. Now Enter recovery (volume up, home, power keys together) and do a factory reset and choose reboot phone Check your CSC code again Hopefully it will now say XEU " på [How Too] Full Guide How to Debrand your Samsung Galaxy S2 - Samsung Galaxy S Forums - Galaxy S II Forum
    Kanske kan vara något...

Rodin69 och Mackzzor gillar detta.
  11. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Asschysst att du verkligen tar dig tid och hjälper mig :) Men jag får inte upp något felmeddelande eller något när jag bootar telefonen, det jag skrev ovan stod bara när telefonen rebootade efter att jag flashat den och när jag går in i Recovery Mode. Ska testa det du har skrivit nu och återkommer sen! Tack! :)

12. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det funkade inte med factory reset och clean dalvik cache, det står fortfarande att jag har O2U i Kies. Men jag tog reda på min IMEI kod och gjorde som du skrev i ditt andra inlägg, då står det DBT, vad det nu betyder... Men nu ska jag reboota i recovery mode och göra som det står och se om det ändras till XEU

Last edited: 16 sept 2011
  13. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Yes! Nu gjorde som det stod i ditt senaste inlägg och det funkar! Står NEE i Kies nu! Ska bara cleana cache, dalvik cache och factory reset en sista gång nu! Tack så hemskt mycket för all hjälp! Uppskattas verkligen :)

14. Mackzzor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Då var allt klart! :) Nu står det att min enhet kan uppdateras men att den inte behöver det i Kies :) Och jag kan uppdatera och ladda ner alla mina appar som vanligt igen! Än en gång Hotlips, Tack! :)

15. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kul att det löste sig!