[LÖST] Bootloader Error vid unroot

Diskussion i 'Hero' startad av thezood, 13 jan 2011.

1. thezood

thezood Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har (återigen) fått problem med min touchskärm och måste unroota (igen) för att lämna in telefonen till Anovo (igen). När jag gjorde detta i höstas gick det väldigt smidigt men nu får jag felmeddelande "140 Bootloader version error" oavsett vilken ROM jag flashar (nu senast update-hero-generic-2.73.405.5-signed.zip) och vilken RUU jag försöker installera. Har googlat som en galning men hittar inget som funkar.

Någon som har någon lösning?

Edit: Vissa RUU ger felmeddelande "Customer ID error" istället, vilket ju är naturligt eftersom de förmodligen hör till fel land eller leverantör. De jag testar med som ger bootloaderfelet är "generic-varianterna som finns här och på HTCs hemsida.

Last edited: 16 jan 2011
  2. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Löser sig problemen med touchskärmen för stunden om du rebootar? Har du SetCPU installerat? Jag har nämligen en teori om att vissa hemkokta ROMs fuckar upp touchskärmen, speciellt när man över- och underklockar med hjälp av SetCPU... Jag hade själv problem med touchskärmen, men det avhjälptes genom att jag wipade allt, flashade om ROMen och lät bli att installera SetCPU. Har inte haft några problem sedan dess...

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

3. thezood

thezood Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan ju vara värt att testa. Har faktiskt urgamla Android 1.5 i den nu (det var där jag hamnade när jag försökte "unroota"). Tyckte den dummade sig innan men nu funkar den.

Orkar ändå inte hålla på och bråka med unrootskiten mer. Det sista jag provade nu var att extrahera rom.zip från uppdateringarna från HTC och förska flasha dem genom att använda HEROIMG.zop-metoden, men får bara felmeddelandet "Main version is older!".

Ser också att min recovery-rom (skateboardandroidsarna) är i "S-ON"-läge och borde vara i "S-OFF". Vad jag sett verkar det inte finnas något sätt att fixa det på, om man vid något tillfälle installerat 2.1 OTA. Vilket för de flesta innebär ett problem då de vill roota sina telefoner, men jag vill ju gå åt andra hållet... Så jag hoppas verkligen på Pryltokigs teori.

EDIT: Ska faktiskt prova att köra Elelinux 2.2 utan SetCPU först. Kan ju vara kul att veta om det är boven.

Last edited: 13 jan 2011
  4. thezood

thezood Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flashade VillainROM 12 och det funkade ett tag men har nu strulat igen. Oftast räcker det med att jag stänger av & sätter på skärmen så blir det bättre en stund. Allt talar för hårdvarufel, alltså blir det till att försöka återställa allt till orginal i alla fall. Suck.....

Pryltokig, hur har det gått för dig?

5. thezood

thezood Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

[LÖST] Felmeddelande vid unroot

Fixade det! Var först tvungen att flasha HTC:s 2.1-ROM, vilken finns här.

Därefter laddade jag ner den offical 2.1 RUU-filen härifrån. Jag vet inte om det går att köra den som vanligt för jag kör linux. Jag körde filen i Wine, gick till Temp-katalogen, letade upp rom.zip, döpte om den till HEROIMG.zip och lade den i roten på minneskortet. Därefter stängde jag av telefonen och startade den igen med volym-ner-knappen nedtryckt varpå romen installerades av hboot precis som den ska.

OBS! Denna metoden installerar HTC:s radio, hboot och tar alltså bort root och recoverypartition! Har faktiskt ingen koll på om det finns någon exploit för att roota den igen. Det viktigaste för mig är att få den fixad och jag tror andra känner samma sak.