[LÖST] Bra "kåp"-hörlurar? (med sladd)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Ascii, 19 jul 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

EDIT: Blev ett par Audio-Technica 50. :)

Last edited: 24 jul 2012
  2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om jag själv skulle välja lurar i prisklassen så skulle dessa vara det självklara valet.

Annars så finns k240 för under tusenlappen. Ultrasone och Sennheiser har bra lurar i prisklassen också. Beror på vad du ska ha dom till. För vanligt datoranvändande låter det dock som overkill med sånna lurar överhuvudtaget, och jag skulle istället kolla i en lägre prisklass och spara lite stålar.

[Edit] Såg att du ville ha mic också. Personligen så föredrar jag en lös mic. Om det är ett alternativ så får du nog mer ljud för pengarna. Annars har jag tyvärr inte så bra koll där. Håll dig dock borta från kundfällor som Steelseries Siberia och liknande skit (ursäkta ordvalet).

Last edited: 19 jul 2012
  3. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har ändrat mig nu, kan ta utan mic och skaffa mig en extern om jag behöver en. :)

Ska ha lurarna till PS3-gaming (och kanske till mobilen och andra saker som stödjer 3.5mm.

Last edited: 19 jul 2012
  4. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nu tänker jag krångla till det för dig. ;)

För bra hörlurar i 1500+-klassen så vill du gärna ha ett bättre ljudkort och möjligtvis en hörlursförstärkare för att kunna utnyttja dessa ordentligt. Du kommer även märka att ljudet i många fall låter "tunnare" än billigare lurar då de billigare ofta spelar upp överdrivet på basen, medans de dyrare försöker återge ljudet som det ska vara.

Mitt tips är att testa i en butik. Gå ner till lokala musikaffären och lyssna runt. Ljud är lika personligt som smak när det kommer till mat eller färger, och det är viktigt att du hittar ett headset som passar dig. Se även till att de sitter bra. Ingen orkar med ett par obekväma hörlurar i flera timmar.

För spelande utan tillgång till förstärkare eller eq så kanske ett par med lite mer bas i är att föredra?

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har en laptop, så det är lite svårt att byta ljudkort, och jag är inte speciellt intresserad i att skaffa en extern förstärkare bara för det. Vill bara ha ett par bra hörlurar för en vettig peng som ger ett bra ljud när jag sitter och spelar, eller bara lyssnar på musik.

Skiter i om det är surround-tjafs i eller inte. :)

6. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Som sagt. Spring ner till musikaffärn, provlyssna och hitta några du trivs med. Sen går du hem och kollar var de finns billigast. ;)

Tänk på att många studiolurar har en 6.3mm-kontakt istället för 3.5 så kolla det innan du köper.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tror inte vi har någon musikaffär här i O-hamn. Måste kolla. :P

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Jag har varit ute efter precis liknande i liknande prisklass. Läste en hel del och de som är lätta att få tag på som lovordades har varit Sennheisers HD 25 och Audio Technica M50.

Testade båda med provlyssning och så de kändes på öronen och att bära och fastnade ganska lätt för M50:orna. Var väl 1300 i lokala affären.

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Är de såna som ger neutralt ljud som OliverG förklarade eller såna andra? Kräver någon av dem bra ljudkort och/eller extern förstärkare?

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

De kräver inte extern förstärkare. HD25 ska vara mer neutrala och M50 mer basstarka.

HD25 är väldigt lätta och sköna att ha på huvudet i sig då man kan dela delen över skallen, fast de satt inget bra över mina öron :(

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Mina öron är ganska kinkiga, men de flesta kåplurar jag testat har suttit bra. Vill gärna ha lite mer basstarka då jag inte direkt är någon ljud-knowitall, utan bara vill ha något jag tycker låter bra så är jag nöjd.

Blir att köpa ett par AT M50 rakt av! Tack för rekommendationen!

12. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Neutralt ljud är en bra sak, och det man strävar efter om man vill ha bra lurar. Och du behöver egentligen inte något extra ljudkort eller förstärkare får några lurar, men det förbättrar ljudet ytterligare.

Det jag menade var att man istället för att titta på lurar mellan 1500-2000 kan kolla på lurar i tusenkronorsklassen då dessa i många fall presterar likvärdigt utan förstärkare i mina erfarenheter. Uttryckte mig kanske lite luddigt.

Har själv använt ett par Audio Technica ATH-PRO5MS direkt från en laptop utan problem.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Det är nog smidigast att testa sakerna först så att de sitter bra på dig själv. M50orna tycker jag ser större ut i verkligheten än produktbilderna jag såg. Har fraktat dem i påsen man får med i väskan några gånger utan problem.

Ta med lite bra olika ljudfiler som representerar olika genres du lyssnar på och testa. Musikaffärer jag har varit i är väldigt schysta, vissa öppnar paketen och andra har provexemplar. AT har dock inte alla.

Närmare 2k blir det som Oliver nämner troligtvis viktigare med förstärkare för att få ut fullt ljud ur hörlurarna. Men testa dig själv fram.

14. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 404
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Kör personligen med ett par Audio Technica M50 och jag älskar ljudet från dem. Min kompis har studio hemma med ett par lurar som kostar mer än mina men han föredrar ändå ljudet från mina. Väldigt rent och fint ljud med djup och hyfsad bas. Monitor lurar med neutralt ljud. De är erkänt bra med likvärdigt ljud med andra ännu dyrare varianter.