[LÖST] Flasha en i7500 med Ubuntu

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Sertion, 23 feb 2010.

  1. Sertion

    Sertion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när 1.6 äntlig finns ute så tänkte jag flasha (om det är så det heter) min i7500 från I7500XXII8 till i7500XXIJ1.

    Jag kör Ubuntu 9.10 x86 och Windows 7 x64 på mina två datorer och har nu suttit i snart 2 dagar och försökt få ADB att hitta min telefon i win7-maskinen utan att lyckas men bara några minuter i Ubuntu.

    Jag förstår det så som att man behöver både ODIN (Open Disk Imager in a Nutshell) och ADB för att flasha telefonen men jag kan inte hitta ODIN för Linux så även där är det stop.

    Någon som har några tips? Någon guide som mina timmar av Googlande inte har hittat? Eller får jag helt enkelt köpa Windows 7 x86?

    Uppdatering
    Jag har kollat lite på det och det var betydligt mycket lättare än vad jag trodde (kanske därför jag missade det från första början). Allt man behöver göra står här. Men tänk på att ladda ner den senaste recovery-versionen!
     
    Last edited: 1 mar 2010
  2. L.J.

    L.J. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung GI-i7500

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GI-i7500
    Jag använder sidux och skulle också gärna kunna flasha utan windows.

    Jag har dock lyckats få Odin att fungera under win7 x64, så den vägen ska det gå. Hur jag gjorde minns jag tyvärr inte, det var ett tag sen.

    [Edit: Jag tror att odin till slut fungerade med drivrutinerna från nps, dock med en del manuellt pill med att uppdatera drivrutiner i systemhanteraren i win7.]
     
    Last edited: 25 feb 2010
  3. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag har samma hårdvaru konfiguration som du Sertion (fast jag kör 64bitars Ubuntu), så jag hoppas att du hittar en lösning o delar med dina erfarenheter.

    Just nu använder jag telefonen i jobbet, så kan inte riskera en felflashning, så jag avvaktar - ni andra får vara försökskaniner :-)

    Har du testat att köra ODIN i Wine på Linux?
     
  4. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kör också win7 64-bit, hade problem i början men lyckades fixa med nån speciell driver.
     
  5. Zackonthenet

    Zackonthenet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fel ställe :/
     
  6. Sertion

    Sertion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag skulle våga att ens testa det. Om något skulle gå fel så skulle det ju i så fall gå väldigt fel.
     
  7. Sertion

    Sertion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lyckats flasha min mobil genom Ubuntu nu och därför uppdaterat den första posten för att underlätta för framtida Googlare (med mera) med samma problem.
     
  8. MadMartigaN

    MadMartigaN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    ROM:
    Vanilj
    Grattis! :)
    Då är det bara Galaxo v1.6.1 kvar. ;)
     
  9. Sertion

    Sertion Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja. Jag letar efter en så vanilla som möjligt 1.6, om någon har en länk till en som inte är för Odin.

    UPPDATERING
    Jag drog in Galaxo 1.6.1 och det är en positiv överraskning då jag trodde att den skulle installera Sense UIt (som jag inte tycker är någon höjdare).
     
    Last edited: 2 mar 2010