[LÖST] [LÅS, TACK]Hjälp med ett par frågor kring växthuseffekten?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 29 mar 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fått en mindre rolig hemuppgift jag skulle behöva lite hjälp med. De flesta frågor klarar jag själv, men dessa skulle jag behöva en och annan åsikt om:
    • Varför påverkar inte eldning av biobränslen, trä, etanol, mm. förändringen av koldioxidhalten i atmosfären?
    • Med hur mycket har koldioxidhalten ökat i atmosfären sen vi började elda kol och olja istället för ved?

Tack på förhand!

2. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Fråga ett är ganska logiskt....(om jag fattat detta rätt vill säga...)

Trä och växtprodukter binder upp koldioxid under sin levnad. Detta är ett naturligt tillstånd. När trä sen förbrukas, ruttnar, brinner osv släpps detta ut igen. Visst är det så att det visst påverkar koldioxid halten i atmosfären, men skillnaden är att det är ett naturligt tillstånd. Man kan inte säga till trä att sluta släppa ut det eftersom det alltid kommer att ske vid ett eller annat tillfälle... Gör man biobränslen sker det kanske tidigare....ruttnar det bort sker det kanske senare...

Däremot är det ett problem om man avverkar mycket och inte återställer balansen för då kan inte koldioxiden bindas av ny växtlighet/träd.

Detta är hur jag förstått att det hänger ihop...

Fråga två....ingen aning!?

3. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

* Som sagts, men mängden koldioxid som frigörs vid förbränning av t.ex. träd kommer återföras till träd under så lång tid ett träd tar på sig att växa från ett frö till ett träd av samma storlek (50år?). Koldioxidens kretslopp. Även fossila bränslens koldioxid har ett kretslopp då de kommer återföras, men under en sådan lång tid att det inte räknas som förnyelsebart.

*30-36 % brukar man ange det till.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tack för era svar! Det var det jag behövde och uppgifterna är nu gjorda. :)